APEL ZA SPAS UMJETNIČINE OSTAVŠTINE: PRVA
POSTHUMNA IZLOŽBA CRTEŽA I SKULPTURA MILENE LAH U LABINU
ZATAJENI OPUS
Tatjana GROMAČA
7. svibnja, 2008.
Iako je rad Milene Lah
obilježio moderno kiparstvo Hrvatske, te iako su umjetničine skulpture postavljene
na 33 javna prostora diljem Evrope, njezin atelje u Zagrebu propada, skulpture
se ne održavaju, a nadležni uporno šute
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Ovih je dana u Gradskoj galeriji Labin i
Narodnom muzeju Labin otvorena izložba Milene
Lah (1920.-2003.), kiparice čiji je rad obilježio moderno kiparstvo
Hrvatske. Njeno stvaralaštvo bilo je, s jedne strane, kako konstatira likovni
kritičar Tonko Maroević, "nadahnuto
plastikom stećaka, konfiguracijom bosanskohercegovačkih bogumilskih nekropola,
a sa druge je poticaj imala u lirskoj mitologiji, poetičnom svijetu istarske
pučke arhaike". To potvrđuju i sami naslovi radova – Narodna pjesma,
Zurla i Bogumilski jahač, te Veli Jože, Dragonja, Pave pod
orihom, Bosiljak, Galijot, Umirući galijot…
Lah
je stvarala i izlagala na brojnim internacionalnim kiparskim simpozijima diljem
Evrope, bila je potpredsjednica Prvog europskog simpozija St. Margarethen u
Austriji, objavljivala je i stručne članke, dobitnica je, među inim priznanjima,
i godišnje nagrade HDLU-a za stvaralaštvo, i nagrade Vladimir Nazor za životno
djelo, a 1991. objavljena je njezina monografija, autorice Maje Vetrih, u izdanju Grafičkog zavoda Hrvatske i Nacionalne i sveučilišne
biblioteke.
Izložba u Labinu prva je posthumna izložba
velike kiparice, čije su skulpture postavljene na 33 javna prostora diljem
Evrope (od Hrvatske, Slovenije, Austrije, Njemačke, Italije i Makedonije, do
BiH, Rumunjske i Srbije). Izložba predstavlja autoričine brojne crteže, od
kojih ima djela koja su prvi puta predstavljena javnosti. Uz crteže, izloženo
je i jedanaest skulptura, koje se tematski uklapaju u ovu izložbu, koja je,
pak, sva obilježena Istrom, kao jednim od značajnih – mitskih - prostora
nadahnuća Milene Lah.
Izložena su tri slikarska ciklusa Milene Lah – Istarska freska, ciklus
Mladost Katarine Bernobić i ciklus Istarska žena. Radi se o svojevrsnoj - kako je
to na otvorenju izložbe zaključila povjesničarka umjetnosti i likovna
kritičarka Marina Baričević - "apoteozi
istarskoj ženi". Baričević zaključuje
da "Milenin crtež vuče neki
daleki trag sa zidnim slikarstvom, u sasvim slobodnoj asocijaciji, a u stvari
je posve drugačiji od svega u povijesti umjetnosti ponuđenog".
Ovaj izniman kulturni događaj u hrvatskoj
javnosti gotovo da je prošao nezapaženo; od autoričina sina, Igora Laha, saznajemo da on već više od
godinu dana pokušava ostvariti kontakt sa Gradom Zagrebom u želji da se fundus Milene Lah "oživi", a to znači
i zaštiti i spasi od propadanja kojem je trenutno izložen, kako bi bio
pristupačan javnosti. Kiparičin radni prostor u Zagrebu također je u fazi
propadanja.
Međutim, osim pojedinačne deklarativne podrške, gospodin
Lah još uvijek nije dobio nikakav
konkretan odgovor. Drugim riječima, rad ove kiparice nadležni očito ne žele -
ne znaju - vrednovati, a da situacija
bude još gora, ni skulpture Milene Lah
izložene u Zagrebu se ne održavaju. "Ruke prijateljstva", primjerice,
hrđaju, u skulpturu galeba od aluminija doslovce je ubetoniran veliki automat
za parkiranje...
ZATAJENI OPUS
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|