Teme



reklama





NAVIGACIJA






Informbiro

Osoba tjedna

Kolumne

Teme

Interviewi

Tri x tri

Picaškandal

International

Feral Tromblon

Oswald

Greatest Shits


Kultivator

Glazba

Knjige

Film


Virtual Tribune











Stranica obnovljena:
2. lipnja, 2005.

U HRVATSKOJ SE GODIŠNJE ODRŽAVA ČAK OSAMNAEST KAZALIŠNIH FESTIVALA UPITNE KVALITETE

HAMLET U MRDUŠAMA DONJIM
Goran BORKOVIĆ/Hrvoje PRNJAK
2. lipnja, 2005.

Budući da se organiziranje festivala pokazalo kao zgodan način dolaženja do obilnih državnih donacija, nije čudno da smo svjedoci bujanja kazališnih festivala. Iz proračuna za 2005. najviše će se izdvojiti za Dubrovačke ljetne igre, čak 4,8 milijuna kuna, što je više od pola ukupnih sredstava (9,5 milijuna kuna) namijenjenih festivalskim događanjima

< > | cijeli članak | verzija za tisak

Prema podacima Hrvatskog centra ITI-UNESCO, u Hrvatskoj je trenutno registrirano osamnaest kazališnih festivala, kojima će se uskoro pridružiti još jedan: obnovljene “Gavelline večeri”. Održavat će se na jesen, a želja Dramskog kazališta Gavella je da na jednom mjestu prikaže najbolje hrvatske predstave nastale u protekloj godini, čime se zapravo potvrđuje tvrdnja – izrečena nedavno u Feralu - mlade dramske spisateljice Nine Mitrović, po kojoj već “imamo više festivala nego kazališta, odnosno, dobrih predstava”.

Uostalom, slični ciljevi deklarativno stoje iza organizacije gotovo svih kazališnih festivalskih priredbi diljem Hrvatske. No, kako teorija izgleda u praksi, za Feral je ispričao glumac Milivoj Beader: “Na žalost, festivali u Hrvatskoj uglavnom su nečije poluprivatne prćije koje se svode na žderanje i lokanje. Nagrade se dijele šakom i kapom, a danima prije početka zna se tko su dobitnici, što ne treba čuditi budući da u žirijima sjede uvijek isti ljudi. Malo je mlađih ljudi i suvremenih autora kojima se daje šansa. Zato o festivalima mislim - sve najgore.”

Slično razmišlja i redateljica i predsjednica Programskog vijeća Teatra &TD Nataša Rajković. "U Hrvatskoj zaista ima previše kazališnih festivala, ali nije riječ o hrvatskom specifikumu. U Njemačkoj praktički svako selo ima festival, dok je u Italiji princip drukčiji. Tamo kazališta imaju organizirane turneje po zemlji. Naravno da je dobro da što više ljudi vidi predstave. Međutim, ovakav sistem nije najbolje rješenje, s obzirom da kvantiteta ne rađa kvalitetu. Posebno zato što festivali nisu isprofilirani. Mislim da je razlog zašto je došlo do bujanja festivala, bitno lakši način financiranja nego što je slučaj s turnejama", kaže Nataša Rajković za Feral.

Prema odluci Ministarstva kulture iz svibnja ove godine, iz proračuna će se u 2005. najviše izdvojiti za Dubrovačke ljetne igre, čak 4,8 milijuna kuna, što je više od pola ukupnih sredstava (9,5 milijuna kuna) namijenjenih za festivale i manifestacije za profesionalna kazališta. Iduće na listi je splitsko Hrvatsko narodno kazalište, koje će za potrebe 51. splitskog ljeta (1,6 milijuna) i Marulićeve dane (350 tisuća) ukupno dobiti nešto manje od dva milijuna kuna.

Dalje slijedi cijeli niz festivala koji se dijelom financiraju iz proračuna resornog Ministarstva: Eurokaz s 300 tisuća kuna, 12. međunarodni festival malih scena 230 tisuća, 12. festival glumca 200 tisuća, Krležini dani u Osijeku 130 tisuća, Dani satire 120 tisuća, Festival svjetskog kazališta u Zagrebu i peta sezona kazališta Ulysses na Brijunima sa po 100 tisuća, Susret lutkara SLUK u Osijeku i Kazališni susreti Glumci u Zagvozdu sa po 80 tisuća, Osječko ljeto 70 tisuća, 10. međunarodni festival mladih u Puli i Zadarsko kazališno ljeto po 50 tisuća… Financiraju se i manifestacije kazališnih amatera s ukupno 360 tisuća kuna.

Iako je jasno da vjerojatno tek malobrojni turisti u Hrvatsku dolaze baš zbog festivala, u postojećoj ponudi, po mišljenju Feralovih sugovornika, izdvajaju se Festival malih scena u Rijeci i zagrebački Eurokaz. "Svakako je Eurokaz najbolji, već samim tim što je omogućio da vidimo predstave iz svijeta koje inače ne bismo vidjeli. Važan je također i Svjetski festival koji više pokriva mainstream. Zajedničko i jednom i drugom je što su međunarodnog karaktera. Problem nastaje s lokalnim festivalima", tvrdi Nataša Rajković. Beader pak ističe da se u prevelikom broju festivala ističe Festival malih scena u Rijeci. "Ondje, za razliku od Splita i Dubrovnika, postoji vrlo dobra selekcija predstava, žiriji su međunarodni i nema lobija, što taj festival čini kvalitetnijim u odnosu na ostale."

HAMLET U MRDUŠAMA DONJIM
< > | cijeli članak | verzija za tisak

________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.


NASLOVNICA