SLUČAJ PRALJAK: KAKO SU KVAZIZNANSTVENO-ISTRAŽIVAČKA PREGNUĆA
JEDNOG HAAŠKOG OPTUŽENIKA IZAZVALA PATRIOTSKI DELIRIJ U HRVATSKOJ JAVNOSTI
AKROBAT U HAAŠKOM CIRKUSU
Ivica ĐIKIĆ
4. svibnja, 2006.
Slobodan Praljak, narcisoidni hercegovački osobenjak,
rat je doživio kao idealnu priliku za vlastitu društvenu afirmaciju, poraće kao
savršenu šansu za stjecanje golemog bogatstva u Hrvatskoj i Hercegovini, a
sudski proces u Haagu kao odličan poligon za patriotsku cirkusku predstavu u
kojoj će odigrati ulogu glavnog akrobate što će pobrati ovacije na otvorenoj
sceni. Njegova multimedijalna haaška prezentacija zatajene istine o hrvatskom angažmanu
u BiH pri tom nailazi na fascinaciju velikog dijela domaćih žurnalista i tzv.
hrvatske javnosti, što bi valjda trebalo konačno otvoriti oči jednostranoj
međunarodnoj zajednici
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Sudeći prema višesatnom povijesno-politološko-sociološkom predavanju
koje je potkraj prošloga tjedna održao u sudnici Haaškoga tribunala, Slobodan Praljak nije naumio dokazivati
vlastitu nevinost i nepovezanost sa zločinima nad nehrvatskim življem u tzv.
Hrvatskoj Republici Herceg-Bosni, nego se odlučio za multimedijalnu obranu
Republike Hrvatske i njezine nekadašnje političke vrhuške od haaške optužbe o
udruženom zločinačkom pothvatu čiji je cilj bilo pripojenje jednog dijela Bosne
i Hercegovine: kako nas uči prvostupanjska presuda Tihomiru Blaškiću – koja je iznosila četrdeset i pet godina zatvora
i koja je bila takva zahvaljujući tome što su Blaškić i njegov odvjetnik Anto
Nobilo uglavnom branili Franju
Tuđmana i Gojka Šuška – prilično
je izvjesno da Praljkova obrambena
strategija vodi izravno na dugogodišnju robiju, ali ovdje se nećemo baviti
rečenim evidentnostima, jer optuženik ima pravo da se brani na svaki zamisliv
način i da pritom poduzima sve za što misli da mu može biti od pomoći.
Valja se, međutim, pozabaviti fasciniranošću velikog dijela
domaćih žurnalista i tzv. hrvatske javnosti Praljkovim retoričko-istraživačkim pregnućima i njegovom haaškom
prezentacijom zatajene istine o hrvatskom angažmanu u BiH, kao što se treba
pozabaviti i javnim divljenjem narcisoidnom hercegovačkom osobenjaku koji je
rat doživio kao idealnu priliku za vlastitu društvenu afirmaciju, poraće kao
savršenu šansu za stjecanje golemog bogatstva u Hrvatskoj i Hercegovini, a
sudski proces u Haagu kao odličan poligon za patriotsku cirkusku predstavu u
kojoj će on, Praljak, odigrati ulogu
glavnog akrobate što će pobrati ovacije na otvorenoj sceni.
Rušenje Starog mosta
Tako se danima ispisuju plahte novinskih tekstova o desecima
tisuća dokumenata koje su prikupili Praljak
i njegovi istražitelji, o stotinama kilograma papira s novim činjenicama
što dokazuju da je Hrvatska bila spasitelj a ne agresor u Bosni, o igranim
filmovima što su snimljeni u zagrebačkom Jadran filmu a koje se – bez
odmaka u vidu posprdnosti – svrstava u oslobađajuće dokaze, o snimkama i grafikonima
što konačno otvaraju oči jednostranoj međunarodnoj zajednici i objašnjavaju
povijesni kontekst u kojemu rat s početka devedesetih nije, naime, predstavljao
tragediju, nego završetak tragedije koja je počela 1918. godine.
U toj tragediji koja je tekla sedamdesetak godina, šezdesetogodišnji
Slobodan Praljak – sin
najzloglasnijeg poslijeratnog hercegovačkog oznaša i udbaša Mirka Praljka – uspio je završiti
elektrotehniku, kazališnu režiju, te filozofiju i sociologiju, s tim da je
potonji studij okončao diplomskim radom pod naslovom "Sloboda i moral u
Marxovoj filozofiji". Godine 1989. snimio je svoj prvi i posljednji igrani
film (izuzmemo li najnovije uratke namijenjene Haaškome sudu) koji se zvao "Povratak
Katarine Kožul" i za koji su scenarij zajednički napisali Abdulah Sidran i Praljak, no u okolnostima tekuće hrvatske tragedije nitko nije
prepoznao talent i neopjevanu ambiciju gorostasnog Čapljinca da bude važan i da
njegova važnost bude prepoznata u najširim slojevima: kad je nekoliko godina
kasnije postao važan i po zlu poznat i izvan domaćih prostora, doživio je da ga
prilikom jednog slučajnog susreta odbije pozdraviti Alma Prica, glumica koja je tumačila glavnu ulogu u njegovu jedinom
filmu.
Ali Praljku više
nije bilo bitno tko ga pozdravlja, a tko ne, jer je previše truda i morala bio
žrtvovao da bi se domogao slave i da bi se osvetio svom prethodnom životu: ne
zaboravimo, naime, da je riječ o čovjeku koji je godinama uživao u tome da ga
se direktno povezuje s naredbom o rušenju mostarskog Starog mosta, pa je
redovito davao dvosmislene izjave o tom događaju, vazda naglašavajući da bi
srušio i nekoliko takvih mostova za "mali prst svoga vojnika".
Praljak je, usto,
uživao i u velikim gestama, te je imao običaj bijesno izlaziti iz svog
privremenog štaba u Prozoru, penjati se na tenk s kalašnjikovom u rukama
i teatralno pozivati vojsku da ga slijedi u neuspješne pohode na Gornji Vakuf;
volio je ratnim reporterima uskraćivati intervjue i zauzvrat im nuditi plitka
filozofska razmatranja o naravi ratovanja i patetične recitacije; imao se
običaj usred rata, naoružan i uniformiran, pojavljivati u zagrebačkim glumačkim
okupljalištima i demonstrirati vlastitu važnost likovima iz prošlog života. U
isto vrijeme, kao zapovjednik Glavnog stožera HVO-a nije se usuđivao učiniti
išta što bi se kosilo s voljom i interesima širokobriješkog ratnog šerifa Mladena Naletilića Tute, pošto je znao kakav je okus cijevi Tutina pištolja.
AKROBAT U HAAŠKOM CIRKUSU
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|