FERALOV FELJTON
MIRKO KOVAČ: SUSRETI S MILOVANOM ĐILASOM (1)
SJEĆANJA NA PRVOG I NAJVAŽNIJEG SVJETSKOG KOMUNISTIČKOG DISIDENTA
O PJESNICIMA I IDOLIMA
Mirko KOVAČ
18. svibnja, 2006.
Milovana Đilasa prvi put sam vidio
negdje s početka 1967. godine, stajao je s nekim strancima uz šank beogradskog
Kluba književnika. Sjedio sam te večeri u središnjoj sali Kluba u društvu
mladih pjesnika i često pogledavao prema šanku. U jednom trenutku rekao sam
prijateljima da bismo sada mogli jedan po jedan prići Đilasu, predstaviti se i
pokloniti i svakako izustiti nekoliko pohvalnih riječi, jer to je susret s
poviješću, s mitskom figurom, a takva ukazanja ne događaju se svaki dan. Aca
Sekulić, već dobrano pripit, uzviknuo je: "Pjesnici se ne klanjaju
idolima"...
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Novi naraštaji, rijetki mlađi čitatelji, više ne znaju tko
je Milovan Đilas, a domaća je povijest
slaba učiteljica i nedovoljno smiona da stvari postavi kako treba, pristrana je
i teško se čupa iz lošeg ideološkog naslijeđa. Đilas je poslije Tita
najslavnija figura komunističke ere koja je i na ovom našem tlu trajala gotovo
pola stoljeća, što je čak i za historiju dugo razdoblje, a da ne govorimo koliko
je to za naš ljudski vijek. Dakle, Đilas
je kao komunist i partijski ideolog bio slavan, a mnogo slavniji kao
"pobunjeni čovjek" i opozicionar vlastitoj ideologiji.
Prije Drugog svjetskog rata Đilas je studirao filozofiju, bavio se književnošću, pisao
pripovijetke i najčešće ih objavljivao u listu Politika. Rano je postao komunist, a kada je dospio na robiju u
Sremsku Mitrovicu, imao je samo 22 godine. Iz tamnice je izašao 1936. godine;
otada je bio u vrhu Politbiroa Komunističke partije Jugoslavije, a u partizanskom
ratu od 1941.-1945., bio je u Glavnom stožeru, uz Tita, kao drugi čovjek onoga što se nazivalo ne samo oslobodilačkom
borbom nego i revolucijom. Nakon rata obnašao je visoke dužnosti, bio je utjecajan,
zadrti komunist koji je Staljina opjevao
nazivajući ga suncem "koje grije sav proleterski svijet", a kada je
došlo do razlaza sa sovjetskim komunistima, Đilas je taj kult razarao osporavajući sve ono što je nekad kod tog
zloduha isticao kao vrlinu.
Razarajući tiranina koji je "dušu liječio
ubijanjem", Đilas je započeo s
procesom samorazaranja vlastitih dogmi i vlastitih zabluda. U nizu britkih
tekstova što ih je objavljivao u Borbi
potkraj 1953. godine, a nastavio u Novoj
misli sve do siječnja 1954., započeo je svoj obračun s njima, s degradacijom
komunističkog morala, a njegov tekst Anatomija
jednog morala bio je prejak za samozadovoljnu i narcisoidnu komunističku
kamarilu. Ubrzo je nakon toga teksta počela hajka, a potom su učestala suđenja,
bilo ih je četiri, a na posljednjem, 1962. godine, dobio je trinaest i pol godina
strogog zatvora, ali je 1966., pod pritiskom svjetskog javnog mnijenja, pomilovan.
Osveta sustava
Na slobodi mu je bilo zabranjeno javno djelovanje i objavljivanje
svojih radova, bilo književnih ili političkih. Taj je čovjek zbog svojih ideja
i kritike komunističke diktature, dugi niz godina bio izopćen, anatemiziran,
prognan iz političkog i javnog života, popljuvan i ponižen, stalno praćen i
prisluškivan, bez putovnice, oduzeta su mu odlikovanja, a u prvom razdoblju
šikaniranja bio doveden na rub egzistencije zajedno sa svojom obitelji.
Komunisti su se surovo obračunavali sa svima, a sa svojima možda i najsurovije.
Sam je Đilas jednom davno rekao:
"Osvetio mi se sustav kojega sam stvarao." U komunističkim zatvorima
proveo je devet godina, a sve u svemu proživio je u tamnici i zakinuo od svog
života punih dvanaest godina.
Njegova knjiga Nova
klasa pribavila mu je svjetsku slavu prvog i najvažnijeg disidenta,
otpadnika iz samog vrha komunističke vlasti, a zatvorska kazna koju je dobio
zbog te knjige, razotkrila je zablude Zapadnjaka da je jugoslavenski komunizam
bio liberalniji od drugih. Taj je uznik nervirao Tita, jer je na svakom briefingu
morao pred novinarima odgovarati o sudbini glasovitog disidenta. Nova klasa prevedena je na sve važnije
svjetske jezike, a o uspjehu knjige u inozemstvu, o tiražnim nakladama i
ponovljenim izdanjima, autor je tek ponešto mogao načuti u zatvorskoj ćeliji u
Sremskoj Mitrovici.
U toj knjizi on se nije bavio revizijom marksizma, niti ljevicom
kao intelektualnim utočištem, nego represijom vlasti u rukama nove klase i
njezine elite crvene buržoazije, torturom partijske i policijske države, borbom
za privilegije nad nacionaliziranim vlasništvom, kulturom skorojevića, itd. Leszek Kolakowski, zasigurno jedan od
najvećih filozofa XX. stoljeća, Novu
klasu smatra prekretnicom u kritici privilegiranog društva, jer se Milovan Đilas ne zalaže za bilo kakvu
redukciju sustava koji se može jedino ukinuti, a ne reformirati. U svojoj
glasovitoj knjizi Glavni tokovi marksizma,
Kolakowski kaže: "Đilas je potpuno odustao od utopijskog
mišljenja i više puta je ukazivao na veze originalne marksističke doktrine s
njenom političkom realizacijom u formi birokratskog despotizma."
O PJESNICIMA I IDOLIMA
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|