LARY ZAPPIA, RIJEČKI
KAZALIŠNI REDATELJ, O MEĐUNARODNOM FESTIVALU MALIH SCENA, HKD TEATRU, STRASTI ZA LETENJEM...
GLUMAC JE CENTAR SVIJETA
Bojan MUNJIN
18. svibnja, 2006.
Predstave
ne radim s predumišljajem već intuitivno, ali temeljni zakon je da je glumac
centar svijeta. Ne vjerujem u glumca kao marionetu redateljskog koncepta. Postoje
možda samo dva čovjeka u svijetu danas, Bob
Wilson i Robert Lepage, koji se bave makrokozmosom
i kazalištem na nivou slike, svi ostali moraju se neminovno vratiti dimenziji
ljudskog, priči i mikrokozmosu. Dvije tisuće godina kazalište je moglo i bez
pisca i bez kostima i bez scenografije, ali nije moglo bez glumca
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Riječki redatelj Lary
Zappia neobičan je "mali veliki čovjek",
nešto kao Petar Pan hrvatskog teatra. Njegove režije, naročito u riječkom HKD teatru, i zanimljive su i
hvaljene, drugačije i neobične, ali on radi malo u priličnoj gluhoj sporosti
domaćih kazališnih prilika. U zemlji u kojoj je pesimizam u modi zadnjih sto
godina ono što čudi i zadivljuje, njegov je neobično vedar pogled na život i
profesiju u kojima je za njega bilo isto toliko uspona koliko i padova.
- Krenimo od onog najsvježijeg: kakvi su vaši dojmovi o upravo
završenom Međunarodnom festivalu malih scena u Rijeci?
- To je izvanredan primjer kako se s vrlo ograničenim sredstvima
može napraviti jako dobar i zanimljiv festival. U poplavi festivala ovaj
festival ima tradiciju, profil, i koncepciju, posebno ima nakon predstava zanimljive
i otvorene razgovore. Festival je jako profilirao riječku publiku, nema
"kuhinja" u žiriju, među gomilom predstava susreću se raznorodni
ljudi koji se prvi put u životu vide. Jedina zamjerka je što se na festivalu
tako dobre predstave ne igraju nekoliko puta nego samo jednom.
- Ovaj festival rodio se u dnevnoj sobi Nenada Šegvića, direktora
riječkog HKD teatra u kojem ste se vi redateljski profilirali.
- Kao i obično u životu, moja suradnja s HKD teatrom dogodila se slučajno. U
nekom bifeu sredinom devedesetih Nenad Šegvić mi je ponudio da radim Virginiju
Wolf, meni se u početku taj komad činio previše
"raspričan", ali kako tada nigdje nisam radio, ipak sam ga
pročitao... Predstavu smo napravili za tisuću maraka bez ikakvih ugovora,
rekvizitu smo nosili od kuće, a honorar smo dijelili od ulaznica koji je onda možete
misliti bio koliki. HKD teatar
je u prvom redu plod energije, borbenosti i upornosti Nenada Šegvića bez
kojeg ovo kazalište ne bi opstalo.
"Čista"
umjetnost
- Koji je objektivni značaj HKD teatra?
- Kemija među tim ljudima jako je dobra i poticajna za zanimljivo
kazalište. HKD teatar je
u prvom redu duševni i kreativni ventil koji ni glumcima ni meni ne predstavlja
izvor nekih značajnih prihoda. Mi svi radimo za kikiriki i za simbolične
honorare pa imamo više vremena za "čistu" umjetnost. U prvim
sezonama, potaknuti takvim entuzijazmom, radili smo po tri predstave godišnje: Tko se boji Virginije Wolf, Woyzecka i Ćelavu pjevačicu, pa u sljedećoj Garderobijera, Razgovore
nakon pogreba, Anđele u Americi i
kasnije cijeli niz predstava. Nigdje nemam takvu autorsku slobodu i u izboru
naslova i pristupu tekstu kao u ovom teatru.
- Za vas se može reći da ste ex-jugoslavensko dijete s neslavenskim
korijenima?
- To je točno i geografski i duhovno. U jesen 1991. trebao
sam u Jugoslovenskom dramskom pozorištu u Beogradu raditi komad Carla
Goldonija Impresario iz Smirne i
odjednom sam shvatio da probe staju i da svi stojimo u bifeu i gledamo na televizoru
kako padaju bombe. Shvatio sam da ne mogu raditi niti dramu, a kamoli komediju
i onda sam počeo zbrajati vanjske s unutarnjim impulsima: danima ne možeš
telefonirati, pošta više ne putuje, autoput kojim sam htio ići kući je
zatvoren... Ti su se signali gomilali kroz filter optimizma "neće
valjda", međutim ubrzo sam morao izabrati stranu, a ja je nisam izabrao.
Otišao sam u Italiju.
- Zašto ste odabrali studij kazališne režije u Beogradu,
a ne u Zagrebu ili u Rimu?
- Moj prvi prijemni ispit bio je 1985. na zagrebačkoj akademiji.
Ispit je išao pristojno do trenutka kada su me pitali gdje se zbiva radnja u
komadu Dundo Maroje. Prvo sam rekao u
Veneciji, pa sam se ispravio i rekao u Rimu, i onda je krenula lavina pitanja u
kojoj me je komisija ispreskakala jer su htjeli pokazati da ja, kao mladić od
18 godina, ne poznajem dramsku literaturu. "Koliko ste naslova pročitali
od Ibsena? Dva. Pa kako samo dva?"
GLUMAC JE CENTAR SVIJETA
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|