SLUČAJ HANDKE: IMAJU LI ODVJETNICI DIKTATORA PRAVO NA UMJETNIČKU
SLOBODU?
VRIJEĐANJE PUBLIKE
Bojan MUNJIN
8. lipnja, 2006.
Pojavljivanje Handkea,
Pintera i Chomskog s tezama koje relativiziraju
"očigledne istine" balkanskih ratova, bez obzira na rogobatnost
njihovih političkih stavova, neka je vrsta neugodnog eha modernom Zapadu koji
sada mora slušati "povampirene" ideje svojih najznačajnijih intelektualaca
jer nije polemizirao sa balkanskim vlastodršcima onda kada je trebalo, nego se
danas tek zgraža nad posljedicama njihovih zločina
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Kako sada stvari stoje, odluka direktora Comedie
Francaise Marcela Bozoneta da skine s repertoara komad Petera
Handkea "Igra pitanja ili putovanje
u zvučnu zemlju" zato što se Handke pojavio na Miloševićevu pogrebu
pokazala se lošom i kontraproduktivnom. Prašina koja se digla nakon
zabrane dala je više prostora Handkeu
nego njegovim protivnicima, a odluka političkih struktura grada Düsseldorfa prije nekoliko dana
da ne dodijele nagradu Heinrich Heine koju je Peter Handke
odlukom žirija već dobio, stavilo je austrijskog pisca vrlo blizu pozicije
žrtve što su zastupnici cenzuriranja najmanje htjeli. Sam Bozonet odluku
je obrazložio riječima: "Kazalište je tribina, njegov je učinak širi od publike jedne
predstave. Iako Handkeova drama nije djelo propagande, ono nudi autoru
pojavljivanje u javnosti. Nisam to želio."
Je li sprječavanje Handkeu "pojavljivanje u
javnosti" cenzura, prosudite sami, no za zabranu se diglo na noge
četrdesetak uglednih javnih ljudi širom Evrope vičući i protiv Miloševića
i protiv Handkea zajedno, protiv zabrane bilo je intelektualaca jednako
toliko, a francuski ministar kulture Renaud Donnedieu de Vabres posjetio
je Handkea da nekako neutralizira neugodan problem. "To je napad na
temelje slobodnog društva: pravo na slobodu izražavanja i neovisnost umjetnosti",
kaže se u izjavi vrlo uglednog frankfurtskog izdavača Suhrkampa dok se Comedie
Francaise našao i na udaru kritika teatra Berliner Ensemblee.
Porazni rezultati
"Šokantno je da nacionalni teatar u zemlji koja je odavno zaštitnik
sloboda prakticira takvu vrstu cenzure i ono što je apsurdno jest činjenica da
oni bojkotiraju Handkeov komad, koji možda više od ijednog drugog
odražava duboki humanizam", kaže direktor Berlinera Claus
Peymann. Najpoznatija srpska dramatičarka mlađe generacije Biljana
Srbljanović u osvrtu u Le Mondu, vjerujući u političku funkciju
kazališta, misli – po principu vuk sit i koze na broju - da je legitimno pravo Comedie
Francaise da ne stavlja Handkea na repertoar, ali da u isto vrijeme Handkea
ne treba zabranjivati. Kako bilo, centralno pitanje nije samo ono
klasično, smiju li se zabranjivati umjetnička djela ili ne, nego jesmo li u
stanju braniti ljudska prava i onda kada se s onima u čiju obranu stajemo - ne
slažemo.
Na jugoistoku Evrope ovo pitanje, volimo li tek samo načelno
toleranciju prema drugima, provjeravano je na konkretnim primjerima sa Srbima,
Romima i homoseksualcima u prilično neugodnim uvjetima i s dosta poraznim rezultatima,
ali za staru damu Evropu pokazalo se ne samo da teško izlazi na kraj kada je u
pitanju tolerancija umjetničkih djela nepoćudnog pisca, već nije u stanju niti
polemizirati sa njegovim političkim stavovima. Šire gledano, pojavljivanje Petera
Handkea, Harolda Pintera i Noama Chomskog s tezama koje relativiziraju
"očigledne istine" balkanskih ratova, bez obzira na rogobatnost
njihovih političkih stavova, neka je vrsta neugodnog eha modernom Zapadu koji
sada mora slušati "povampirene" ideje svojih najznačajnijih
intelektualaca jer nije polemizirao s balkanskim vlastodršcima onda kada je
trebalo nego se danas tek zgraža nad posljedicama njihovih zločina.
S druge strane, teško je komunicirati s nekim tko kaže da je
"sretan što se nalazi na grobu Slobodana Miloševića, čovjeka koji
je branio svoj narod", no ljudska prava i sloboda govora imaju manje
smisla onda kada je sve u redu, mnogo više onda kada radi principa umjetničke
slobode na primjer treba progutati žabu i pogledati ono lice koje vam nije ni
najmanje (politički) simpatično. U međuvremenu, polemika s Handkeom i
odnos prema njegovom djelu sve je drugo samo ne izraz tolerancije i poštivanje
umjetničkog djela. Odjednom je Handke, koji je do jučer bio potencijalni
nobelovac i tvorac možda najpersonalnijeg dramskog pisma XX. stoljeća, za mnoge
postao "loš pisac", ugledni redatelji ne bi postavljali njegove
komade jer su "čovjekomrzački i nezanimljivi", a hrvatski kulturni mainstream uglavnom se slaže da onaj tko
je bio na pogrebu u Požarevcu nema što tražiti u renomiranom kazalištu.
VRIJEĐANJE PUBLIKE
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|