ZAGREBAČKI DANI
SATIRE, RUTINSKA SLAGALICA BEZ EROSA, KONCEPCIJE I AUTENTIČNE ISKRENOSTI
DASKE ZA LIJES
Bojan MUNJIN
15. lipnja, 2006.
Zašto jedan tako dobar komad kao što je "Fragile"
nije prvo izvelo jedno hrvatsko kazalište uz silnu "brigu" državnih
kulturnih foruma za "domaći dramski tekst", ostaje za diskusiju, no
odgovor se otprilike nalazi negdje u zoni klasične podaničke ignorancije koja
se plaši naboja "neugodnih" tema. Komad, naime, govori o koloniji
izbjeglica s Balkana nakon zadnjih ratova, negdje u Londonu, po sistemu - ona
Hrvatica iz Zagreba, on Srbin iz Beograda, pa je očito da je ovakva ljubavna
priča previše provokativna za histerični, ali lažni moto da se iz domovine ne
bježi dok traje rat
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Zagrebački Dani satire (3.-20. lipnja) postali su već
godinama rutinska slagalica predstava iz oficijelnog domaćeg repertoara bez
strasti i vatre ili festival koji je u trideset godina protekao "bez i
jednog političkog i umjetničkog skandala", kako ga je ove godine najavio
njegov direktor Duško Ljuština. Satira u Hrvata, kao što je i red, rijetko
je kada išla do kraja pa su i kazalište Kerempuh
kao domaćin i ovaj festival tradicionalno obavijeni prašinom pretpotopnog hadžićevskog
humora koji s današnjim vremenom, stvarnim ruganjem i otvorenim pitanjima ima
vrlo malo veze. Bez erosa, koncepcije i autentične iskrenosti Dani satire
kao da beskonačno dugo traju; nema ni naročite festivalske atmosfere ni
predstava koje posebno uzbuđuju duhove. Zaboravilo se na kraju što je bilo na
početku…
Dok publika uredno prati predstave kao da je riječ o godišnjem
abonmanu, glavna festivalska nagrada zove se zlatni smijeh kao da se
radi o kakvoj zajapurenoj sindikalnoj veseloj večeri iz vremena socijalističkog
optimizma. Danas se o Danima satire niti puno čuje niti puno piše jer
nam je ta mlaka voda osrednjih predstava i ustajale atmosfere kazališnih bifea
već nekoliko puta u toku godine izlazila na uši.
Pučko cerekanje
Suočen s činjenicom da nema na raspolaganju ni kazališnu ponudu
ni festivalsku potražnju, selektor Hrvoje Ivanković odlučio se za
koncept jedino moguć pod nazivom humorna strana ozbiljnog čime je samo
podcrtan kronični paradoks da ovaj festival "komedije i smijeha"
spašavaju ozbiljne, a ne smiješne predstave. Od onoga što je ostalo program je
ove godine bio sastavljen od vulgarnih "Hercegovaca za volanom" do relativno pristojnih "Sinova" kazališta Gavella, od plitkog "Kvetcha" do prpošnog "Hamleta iz Mrduše Donje", od
zahtjevnog Pasolinija do neobaveznog "Hamleta na Exit". Ako Dani satire više nisu (ako su
ikada bili) "komična bojišnica, humorno razbojište i korektiv svijeta",
kako kaže selektor, i ako ne ubadaju u zjenicu oka "taštinu, pohlepu,
bahatost i licemjerje", čemu onda služe?
Ako nema hrabrog, bezobraznog smijeha u lice, što će nam onda
tek smješkanje iz zadnjeg reda? Stoga tako ispreturan festival na pojedine
predstave djeluje efektom pijanog vladara: jednima je spreman diviti se
jer ih zapravo ne shvaća, druge je spreman udaviti u atmosferi pučkog cerekanja
jer misli da ih razumije više nego što treba. Predstave od značaja koje ne
pripadaju ni vladaru ni puku, ali su dostojne nekog drugog festivala, bile su "Fragile"
prema komadu Tene Štivičić, u izvedbi Slovenskog mladinskog gledališča i
u režiji Matjaža Pograjca i "Smrtonosna motoristika" Aleksandra
Popovića u izvedbi Ateljea 212 iz Beograda i u režiji Egona Savina.
Zašto jedan tako dobar komad kao što je "Fragile"
nije prvo izvelo jedno hrvatsko kazalište uz silnu "brigu" državnih
kulturnih foruma za "domaći dramski tekst", ostaje za diskusiju, no
odgovor se otprilike nalazi negdje u zoni klasične podaničke ignorancije koja
se plaši naboja "neugodnih" tema. Komad naime govori o koloniji
izbjeglica s Balkana nakon zadnjih ratova, negdje u Londonu, po sistemu ona
Hrvatica iz Zagreba, on Srbin iz Beograda, pa je očito da je ovakva ljubavna
priča previše provokativna za histerični, ali lažni moto da se iz domovine ne
bježi dok traje rat i za (politički) impotentni stav da "nikakvog
zbližavanja s njima više ne smije biti".
Lomljiva bića
Mimo bilo kakvog ljigavljenja, "Fragile" su
zapravo (pomalo autobiografska) priča o neobičnim sudbinama običnih ljudi koji
se, ostavivši užas iza sebe, pokušavaju snaći u ne baš ljubaznim uvjetima
zapadnog blagostanja. Ono što Tena Štivičić dobro radi njezini su
suptilni, gotovo nježni pogledi u duše junaka koje pokušava zaštititi kao lomljiva
bića usred političkih, društvenih i intimnih havarija. Svi se oni susreću u
Michievom baru nekog bugarskog emigranta, no lica čak i najvećih
negativaca očima Tene Štivičić ne odišu pokvarenošću, nego tugom. Vrlo
je rafiniran taj psihološki realizam likova koji anđeoski nezaštićeni od
vanjskog svijeta trpe unutarnju kanonadu prošlih i sadašnjih događaja.
DASKE ZA LIJES
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|