ORGANIZATORI OVOGODIŠNJEG PRIDEA U ZAGREBU NAJAVLJUJU DA ĆE
TA MANIFESTACIJA PO PRVI PUT IMATI REGIONALNI KARAKTER
SLUŠAJ MAJKO MOJU PJESMU
Mima SIMIĆ
15. lipnja, 2006.
Kad bi, naime, svaku hrvatsku LGBTIQ osobu dolaskom
u povorku htjela podržati vlastita obitelj i 4-5 “normalnih” prijatelja, stanovništvo
"čitave Hrvatske" slilo bi se sljedeću subotu na Zrinjevac. I, za
razliku od stranačkih izbora na koje ljudi bez razmišljanja izlaze u uvjerenju
da imaju nekakvog izbora, odlazak na Pride podržati vlastitog sina ili kćer,
prijatelja ili prijateljicu, uistinu bi i bio izbor – izbor da se voljena osoba
zaštiti od nasilja, diskriminacije i ugnjetavanja – što demokracija kakvu
imamo, očito, još uvijek ne garantira
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
U subotu 24. lipnja u 11 sati sa zagrebačkog Zrinjevca krenut
će peta hrvatska, a prva regionalna Povorka ponosa LGBTIQ (lezbijki, gejeva,
transrodnih, transseksualnih, queer i interseksualnih) osoba. Naziv ovogodišnje
manifestacije je Internacionala Pride, a cilj joj je izraziti podršku LGBTIQ
populaciji zemalja gdje društvenopolitička klima još uvijek sabotira i/ili
nasiljem sprječava održavanje Pridea. Gosti i gošće Internacionala Pridea
dolaze iz Bosne i Hercegovine, Srbije, s Kosova, iz Makedonije, Poljske,
Bugarske, Rumunjske, Latvije, Litve, Slovačke, Slovenije i Albanije. O
Internacionala Prideu, pravu na slobodno okupljanje, kordonu policije i
zvijezdi petokraki razgovarali smo s članovima i članicama Organizacijskog
odbora Zagreb Pridea, Sandom Brumen,
Markom Jurčićem, Jelenom Poštić i Danielom Šurjan(om).
- Nakon četiri
hrvatska Pridea, koji su skretali pozornost na različite vrste diskriminacije
kojima je izložena LGBTIQ populacija u Hrvatskoj, Internacionala Pride 2006.
daleko je najambicioznija aktivistička manifestacija koja se ikad dogodila u
Hrvatskoj, ali i na širem području regije. Kako je došlo do ove ideje?
MARKO: Protekle četiri godine Pride se održavao u suradnji s
hrvatskom i inozemnom nevladinom scenom, a od samih svojih početaka ova
manifestacija konceptualizirana je u skladu s mirovnom i feminističkom
politikom. Već otprije imamo podršku država iz regije, što smo ove godine odlučili/e
proširiti na istočnu Europu, a koncept ovakvog Pridea naišao je na jednoglasnu
podršku. Potreba za međunarodnim, istočnoeuropskim Prideom jasna je svakome tko
je zadnjih tjedana pratio vijesti iz Bukurešta i Moskve, gdje se svjedočilo nasilju
tzv. normalne populacije nad osobama u Povorkama ponosa. Prije nekoliko godina
u Beogradu je pokušaj održavanja Pridea ugušen u krvi, a u nekim od zemalja
istočne Europe pokušaj se još ne može ni konceptualizirati.
Blaženi status
- Koji je uzrok
tolikoj razini netolerancije prema seksualnim manjinama u ovim zemljama? Ima li
to kakve veze s posttotalitarnim stresnim poremećajem, navikom da se stoljetne
društvene/religijske dogme jednostavno ne smiju propitivati?
DANIEL(A): Politika koja nastupa nakon rušenja komunističkih
režima ima tendenciju biti izrazito nacionalistička, a pritom iznimno značajnu
ulogu preuzima i religija, i pridružene joj institucije. Riječ je o
repatrijarhalizaciji, retradicionalizaciji, koja ne gleda blagonaklono na
netradicionalne oblike seksualnosti, još manje one koji je prakticiraju.
- Naziv
Internacionala Pride evocira i problematiku koja nije vezana isključivo uz
LGBTIQ populaciju. Iznimno je zanimljivo da je jedan od ciljeva Internacionala
Pridea skretanje pozornosti i na prava radnika, skupine koja nema izravne veze
s ovakvim prosvjedom. Otkud radnici u priči o Prideu?
JELENA: Ovim radikalno-integracijskim aktivističkim manevrom
htjeli/e smo naglasiti isprepletenost diskriminacija, opominjući da su problemi
jedne skupine ujedno problemi svih skupina, jer su društveni problem. Upravo je segmentizacija društvenih problema,
odnosno diskvalifikacija određenih problema kao problema određene
skupine/manjine (a ne općedruštvenih problema), ono što održava blaženi status quo. Implicirajući odgovornost
isključivo za sebe, opravdava se građanska neaktivnost i nesudjelovanje u
inicijativama šireg društvenog domašaja.
Primjer Pridea zapravo je jako zgodan za ilustraciju potencijalnog
simboličkog općedruštvenog aktivističkog čina. Kad bi, naime, svaku hrvatsku
LGBTIQ osobu dolaskom u povorku htjela podržati vlastita obitelj i 4-5
“normalnih” prijatelja, stanovništvo čitave
Hrvatske slilo bi se sljedeću subotu na Zrinjevac. I, za razliku od
stranačkih izbora na koje ljudi bez razmišljanja izlaze u uvjerenju da imaju
nekakvog izbora, odlazak na Pride podržati vlastitog sina ili kćer, prijatelja
ili prijateljicu, uistinu bi i bio izbor – izbor da se voljena osoba zaštiti od
nasilja, diskriminacije i ugnjetavanja –
što demokracija kakvu imamo, očito, još uvijek ne garantira.
SLUŠAJ MAJKO MOJU PJESMU
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|