Dean DUDA
UBACIVANJE SA STRANE FER-BLEJ 28. lipnja, 2006.
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Zamislimo na trenutak da je Francesco Totti barem za trećinu čovjek koliki je igrač. Zamislimo
da je nepostojeći jedanaesterac dosuđen u zadnjoj sekundi utakmice Italija –
Australija izveo tako što je namjerno napucao loptu nebu pod oblake, negdje na
tribinu, za vječnu uspomenu nekom od prisutnih gledatelja. Žao mi je, gospodine
Cantalejo, ali možemo mi i bez vas.
Jest da nas je neopravdano jedan manje, ali mi smo trostruki prvaci svijeta i
ne trebamo štaku za prolaz u četvrtfinale. Zamislimo na sličan način da je David Beckham onaj slobodnjak protiv
Ekvadora jednostavno gurnuo u aut jer mu mitsko poštenje dostojno dobre
engleske tragedije i razvijeni osjećaj za fair play ne dopuštaju da laž
pretvori u istinu i sučevu pogrešku u trijumf.
Znam da ovako postavljene stvari u startu poništavaju sve
što nogomet jest i tu igru pretvaraju u moralku koja bi dosadila za pet minuta
jer bi terenom umjesto nogometaša u trku hodočastili likovi s tonzurom i
svetački kandidati. Međutim, ovo moje nategnuto tehniciranje u polumaniri Johna Lennona nije ništa manje
licemjerno od činjenice da se fair play u suvremenom nogometu doslovce sveo na
izbacivanje lopte preko granice igrališta u situaciji kad protivnički igrač
leži na travnjaku. Taj se modno-moralni čin posljednjih godina, pa tako i na
ovom Svjetskom prvenstvu, promptno nagrađuje nešto tišim pljeskom i
gledateljskim odobravanjem. Zatim, u završnoj sceni ćudorednog prikazanja,
netko iz momčadi nesretnika kojemu je ukazana hitna medicinska pomoć vrati
loptu onima koji su bili u njezinu posjedu, baci je obično u protivnički bunar
ili napuca uz prostor jedne od aut-linija, a publika poludi od vladavine
moralnog načela i potroši nešto vremena da bi snažnim aplauzom i uzvicima
odobravanja nagradila pristojnost i dobar odgoj.
Taj pljesak već pomalo iritira jer nagrađuje očekivano poput
recitacije u vrtiću, opranih ruku prije jela ili klaunovskog gega u cirkusu.
Njegova je pedagogija zapravo neka vrst larpurlatizma, budući da dolazi kao
predah između laži, licemjerja, prenemaganja, igre laktova, povlačenja za dres
i lukavstava svih vrsta što obično krase nogometnu igru dok se svi pravimo da
ih ne primjećujemo. Jer ako se konvencija izbjegne, kao što su to u utakmici s
Portugalom učinili Nizozemci, slijedi nimalo nježan uzvrat i namirenje pravde,
odnosno Deco koji s leđa, uz
odobravanje mase gladne fair playa, starta s dvije noge i razvaljuje Nizozemca
u kojemu nije zaživjelo moralno načelo.
Taj fenomen retardiranog fair playa tipičan je preostatak iz
vremena nogometne prapovijesti kad je ta igra, tvrde ozbiljniji povjesničari
nogometa, dijelila sustav vrijednosti koji se nalazio u temeljima engleskoga
obrazovnog sustava, vojničkoga društva i imperijalnog zdanja. Lik gentlemana nije bilo moguće zamisliti
bez sportske etike jer su oba elementa savršeno legitimirala vladajući
društveni moral. Nogomet je, naime, u začetku bio sastavni dio odgoja kojim se
nastojalo da mladac ovlada sobom, da kontrolira
svoju životnu energiju i da poštuje propisana pravila. Temeljio se na fair
playu, na snažnoj odbojnosti spram nepristojnog ponašanja (ungentlemanly conduct), pridonosio je isticanju tjelesne i moralne
muškosti. U sredini iz koje je potekao nije se igrao toliko radi pobjede,
koliko zbog odanosti moralnom konceptu igre i pokazivanja momčadskog sklada i
solidarnosti. Međutim, takav je nogomet počivao na amaterizmu i izgubio se
negdje usput, još u vremenima kad je Robert
Koch udarao temelje proučavanju bakterija.
UBACIVANJE SA STRANE: FER-BLEJ
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|