FERALOV NOVINAR
NA FESTIVALU ALTERNATIVNOG KAZALIŠTA U PULI
PROTIV REDA I MIRA
Bojan MUNJIN
12. srpnja, 2006.
Na ovogodišnjem smo PUF-u,
u tematskom rasponu od Marylin Monroe
do svjetske apokalipse, gledali predstave koje su trajale sedam sati i one od
pet minuta, one koje su se izvodile na ulici i one u hotelskoj sobi, u
kazalištu i u kafiću, ali u svima njima bilo je nešto zajedničko. U najmanju
ruku ništa nije bilo onako kako vam se čini. Najznačajniji predstavnik takvog "intuitivnog" teatra u kojem
mašti nema kraja jest nizozemski Silo
teatar, koji je, udružen s pulskim glumcima trupe Dr. Inat, u predstavi "Anno Domini 2006" od napuštene
vojarne "Karlo Rojc" napravio čardak ni na nebu ni na zemlju
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Bilo je to narušavanje javnog reda i mira širih razmjera.
Uznemirene majke pokušavale su da sakupe sitnu djecu u vatri i dimu, turisti su
stajali kao ukopani s mišlju da počinje još jedan balkanski rat, a lokalna
policija nije mogla razabrati da li je sve to dogovoreno ili je potrebno da
počne hapsiti. Kada su zakrabuljene spodobe iz mase, nešto nalik klaunima iz
doba atomskog rata, počele bacati boce koje sliče na molotovljeve koktele i
kada je koncentracija dima negdje između slavoluka Sergejevaca i
supermarketa dosegla vrhunac, onda je jednima, drugima i trećima na neki mračni
način bilo jasno da je zajedno s predstavom "Phantomysteria" Teatra
Novog Fronta iz Praga, u Puli upravo započeo PUF, festival alternativnog
kazališta.
Kratko rečeno, praški glumci okrenuli su pulsku tržnicu na
glavu, ljudi su uživali u trenucima kada je bilo opasno i zaleđivali se na
mjestima iz kojih je izbijao crni humor o svijetu u kojem na neki grandiozan
način nešto ozbiljno nije u redu. Ljude na štulama, klaune i farbanje ulica
nekako će se još preživjeti, ali PUF za Pulu tradicionalno znači šest
dana kada se građanskoj pristojnosti radikalno – okreću leđa. U gradu u kome je
vrijeme stalo onog kišnog prijepodneva kada je James Joyce iz njega
pobjegao, u kome su svi nešto započeli, a nitko nikad ništa nije završio, ovaj
kazališni festival znači trenutni prevrat razbarušene mladosti u kojem prvo pravilo
glasi – da pravila nema.
Sve je moguće
Tako smo na ovogodišnjem PUF-u, u tematskom rasponu
od Marylin Monroe do svjetske apokalipse, gledali predstave koje su
trajale sedam sati i one od pet minuta, one koje su se izvodile na ulici i one
u hotelskoj sobi, u kazalištu i u kafiću, ali u svima njima bilo je nešto
zajedničko. U najmanju ruku ništa nije bilo onako kako vam se čini. Najznačajniji
predstavnik takvog intuitivnog teatra u kojem mašti nema kraja, u kojem
ogromne ribe plove po zraku, ljudi lete nebom, a po fasadama kuća promiču
crtarije u maniru najboljeg nadrealizma jest nizozemski Silo teatar koji
je, udružen s pulskim glumcima trupe Dr. Inat, u predstavi "Anno Domini
2006" od napuštene vojarne "Karlo Rojc" napravio čardak ni na
nebu ni na zemlju u kojem je i za glumce i za publiku – sve bilo moguće.
S obzirom da se ova predstava igrala u najvećoj kasarni austrougarske
monarhije, "Anno Domini 2006" mračna je fantazmagorija jednog svijeta
kakav se bojimo da će nastati i ludistički testament za svijet kakav bi željeli
da bude. U noći užarenog mjeseca bio je to mračni ritual i novi cirkus u isto
vrijeme. Iz prostorija u kojima još uvijek ima razbacanih es-em-be
uniformi i šapki iz doba JNA izlazile su kreature nekakve ulickane evropske
budućnosti s pet zvjezdica dok su uz psihodeličnu glazbu negdje s visina,
zloguko lupale stotine prozora u tim istim sobetinama. Kao kad crvenkapica zajaši
hondu od sedamsto pedeset kubika tako se te noći šagalovski svijet bajki stopio
s orvelovskim vizijama budućnosti u veličanstveni urlik koji nas podjednako
razgaljuje i plaši.
Samoubojstvo ili
ludilo
Slijedila je trupa Cinema najbolji predstavnik
poljske kazališne avangarde iz devedesetih koja je u predstavi "I had this
dream" ohlađenim grotesknim ekspresionizmom na pola puta između Grotowskog
i Fellinija od stvarnosti malih ljudi – negdje između obiteljskih
vrtova, grobljanskih rituala i malograđanske ukočenosti - napravila stanovitu
poeziju dosade u kojoj je alternativa - ili samoubojstvo ili ludilo. Vidjeli
smo i performans Slavena Tolja, nešto kao filozofiju koja stane na dlan
o svjetlu i tami koji traje dok se ne ugasi jedan upaljač, ali i body art show
Norvežanke Kate Pendry u sobi 307 hotela Rivijera s Marylin
Monroe u prirodnoj veličini na temu slave, usamljenosti i pilula protiv
rastrojstva. Kao da je izašla iz filma "Sedam godina vjernosti" Marylin
sjedi na krevetu i priča - dok su joj krajevi one bijele haljine
pribadačama pričvršćene za krvave ruke - o onom silovanju na Beverly Hillsu u
kome su sudjelovali Bob i Frank (znate koji) i svi ostali i daje
uputstva napućivši usne - djevojkama da se čuvaju. I tako (svaka čast Pendry
) - sedam sati.
PROTIV REDA I MIRA
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|