ODLUKA ŠPANJOLSKOG PREMIJERA ZAPATERA DA NE
PRISUSTVUJE MISI S BENEDIKTOM XVI. TIJEKOM NJEGOVA POSJETA VALENCIJI PRESEDAN
JE U KOMUNIKACIJI SVJETSKIH DRŽAVNIKA S PAPOM
SVETI OTAC ZAPATERO
Anna Maria GRÜNFELDER
12. srpnja, 2006.
Neprisustvovanje svečanoj
misi zacijelo je nepopularna gesta, no konačno se pojavio jedan političar, koji
je pokazao hrabrost biti nepopularan. Zapaterova gesta je, naravno,
"skandal" u sredinama gdje političari - bez obzira na svjetonazor, a
poglavito bez obzira na vlastiti životni stil, koji nerijetko drastično odudara
od moralnog nauka Katoličke crkve - misama nazoče protokolarno, kao da se radi
o predstavi, a ne o okupljanju vjernika oko jedne od najvećih tajni vjere
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Odluka španjolskog premijera Jose Luisa Rodriguea Zapatera,
koji je u Valenciji s Papom razgovarao kao šef vlade, a da ipak nije
prisustvovao misi s Papom (nije ni potpredsjednica vlade María Teresa Fernández de la Vega), zacijelo je presedan u
komunikaciji državnika s papom – suverenom i jednim od najviših moralnih
autoriteta svijeta. No, ne manje "neobično" bilo je Papino odbijanje
da posjeti glavni grad Madrid, kad već boravi u Valenciji. Papa je podcrtao da
njegov posjet nije bio državnički, nego vjerski: oba su protagonista tog
iznenadnog "Schlagabtauscha" povukli granice svojih sfera: duhovne i
svjetovne, tako da u tom svjetlu premijer i vicepremijerka nisu počinili toliko
velik fauxpax, kao što se to činilo
nekim prerevnim hrvatskim političarima.
Neprisustvovanje svečanoj misi zacijelo je
nepopularna gesta, no konačno se pojavio jedan političar koji je pokazao
hrabrost biti nepopularan, što je inače izuzetno rijetka odlika političara.
Premijerova gesta je, naravno, "skandal" u sredinama gdje političari
- bez obzira na svjetonazor, a poglavito bez obzira na vlastiti životni stil,
koji nerijetko drastično odudara od moralnog nauka Katoličke crkve - misama
nazoče protokolarno, kao da se radi o predstavi, a ne o okupljanju vjernika oko
jedne od najvećih tajni vjere. Protokol s misama politička će elita rado
ogrnuti formulom "respekta prema vjernicima", no vjerujem da to
slobodno smijemo čitati kao "respekt prema glasačima".
Lov
na glasove
Na primjedbu Joaquina Navarra Vallsa da čak ni Daniel Ortega, Fidel Castro i
poljski general Jaruzelski nisu
počinili toliki gaf, smije se podsjetiti da sve njih nazočnost misi s papom
nije sputavala u kršenju prava vjernika, kao što nisu osjećali skrupule gušiti
prava Crkve i lišiti života vjernike i svećenike koji su svoju vjeru ispovijedali
djelatno, a ne samo paradno. Ne bi bilo naodmet kad bi ti političari zapitali
takozvane "obične" vjernike smatraju li oni nazočnost političara u
crkvama "respektom", ili možda prije - obmanom ili lovom na glasove?
Jesu li Zapatero i vicepremijerka María
Terezia svoje odluke o odbijanju formalističke nazočnosti misi donijeli kao
agnostici? Teško da bi agnostik misi nazočio s drugom nakanom – oni su
jednostavno izrazili svojevrsno poštovanje prema građanima vjernicima. Nakon
što su u delikatnim etičkim pitanjima podržavali zakone koji glede liberalnosti
prednjače u Europi (pobačaj, umjetna oplodnja, razvod, vjeronauk), njihova
nazočnost misi mogla je ispasti doista samo pukom formalnošću, ako ne i
farizejstvom. Njihovo odustajanje od mise svjedoči o taktičnosti, obziru prema
osjećajima vjernika, te o dosljednosti i vjernosti svojoj vlastitosti. Ni
dosljednost inače ne krasi političare. Zato, tko je bez mane, neka baci prvi
kamen! Postoji još jedan političar koji se za vrijeme obnašanja svojeg mandata
skanjivao javnog očitovanja svoje vlastite vjerske pripadnosti i nazočnosti
pobožnostima svoje (luteranske) vjeroispovijesti: bivši glavni tajnik UN-a Dag Hammarskjoeld. Tek nakon njegove
smrti i nakon izlaska iz tiska njegova dnevnika svijet je spoznao da iz nje
govori luteran po vjeroispovijesti, a kršćanski mistik po duhovnosti.
S gestom vrha španjolske vlade, Europa je
dobila primjer jasnog razlučivanja područja Crkve i države, primjer kako se
odvojenost države od vjersko-duhovnog područja može protumačiti i prakticirati.
Po svemu sudeći, to neće biti model komunikativnoga partnerstva, već će se država
i Crkva naći u kontrapoziciji jedna prema drugoj, što sada zbog liberalnog – iz
rimske perspektive libertinističkog zakonodavstva u bitnim pitanjima od
uzajamnog interesa Crkve i države, u takozvanim "res mixtae" – već
jest činjenično stanje. Premijer je to stanje tek učinio prepoznatljivim i
vidljivim. U sekularnoj državi, kakvom se današnja Španjolska bez sumnje definira,
bez obzira na činjenicu da je ondje kolijevka hiperreligioznog pokreta "Opus
Dei", katolička tradicija i liberalizam, konzervativizam i libertinistički
duh se neminovno moraju sudarati.
SVETI OTAC ZAPATERO
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|