IVONA JUKA, MLADA FILMSKA REDATELJICA, KOJA
JE ZA SVOJ DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM "ŠTO SA SOBOM PREKO DANA"
DOBILA NIZ UGLEDNIH NAGRADA
NE SNIMAM SLIKOVNICE
Tatjana GROMAČA
12. srpnja, 2006.
Kad god netko treba biti izabran za neku
funkciju, poteže se idiotski izraz koji je trenutačno jako u modi u Hrvata, a
to je "sukob interesa". U Hrvatskoj ne postoji osoba koja nešto zna i
vrijedi u kinematografiji, a da neće biti u tzv. sukobu interesa, jer mi smo
premala sredina da svatko svakog ne bi poznavao i već s nekim nešto radio.
Takvih neotkrivenih dragulja nemamo. Ako postoji netko tko je takav stručnjak,
a s nikim se ne poznaje, ne druži i ne radi, taj sigurno i ne vrijedi
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Ivona
Juka mlada je filmska redateljica koja iza sebe
ima već nekoliko kraćih dokumentarnih i igranih filmova ("Dobrodošao kući,
brate", "Plavi pony", "Smeće i ništa više"). Za
dugometražni dokumentarni film "Što sa sobom preko dana" ova je autorica
dobila nekoliko značajnih nagrada - nagradu za najbolji dokumentarni film na 6.
festivalu srednjoeuropskog i istočnoeuropskog filma "goEast" u
Wiesbadenu, Grand Prix nagradu za najbolji film na 15. danima hrvatskog filma i
Oktavijan – nagradu Društva filmskih kritičara, za najbolji dokumentarni film.
Film "Što sa sobom preko dana"
bavi se životima trojice zatvorenika iz Lepoglave – posebne pohvale inozemne
kritike i žirija išle su u smjeru autoričina pristupa "junacima"
svoga filma koji je prepoznat kao human pristup, "lišen predrasuda"…
Upravo ovih dana posjetitelji Pula film festivala ili Motovun film festivala,
koji slijede jedan za drugim, a već idućeg mjeseca i gosti Sarajevo film festivala,
imat će priliku pogledati nagrađivan i hvaljen film Ivone Juke.
Pozerstvo
i genijalnost
-
Možete li nešto reći o svom prvom dugometražnom filmu, "Što sa sobom preko
dana", jeste li dugo radili taj film, je li bilo teško uopće
"ući" u zatvorski "sistem"?
- Iz sadašnje perspektive vidim da uopće
nije dugo, ali kad sam ga radila, činilo mi se da to traje predugo, i da tome
nikad neće biti kraja, što me je užasno frustriralo. Primjerice, snimali smo
samo pet dana. Duge su bile samo međufaze, čekanje i neizvjesnost hoće li uopće
biti iduće faze. I sada, kad je sve "gotovo", mi još uvijek radimo na
tom filmu. Nadamo se da ćemo uspjeti sakupiti novce da ga prebacimo na 35-icu i
da ćemo imati kino-distribuciju. Ono što je bilo i jest lijepo je izvanredna
ekipa ljudi s kojima radim.
-
Kako ste se osjećali radeći film sa zatvorenicima od kojih su neki počinili
teška krivična djela – jeste li se na startu morali izboriti za to da sami prevladate
vlastite predrasude, strah i nepovjerenje?
- Nisam se trebala truditi da krenem od
neke nule, neutralnosti. Snimanje ti daje snažan imunitet, ne razmišljaš ni o
čemu osim da vodiš priču u smjeru u kojem želiš. Ja nisam njih upoznala, pa
prema tome odlučila napraviti ovakav film, ispričati ovakvu priču. Prije samog
snimanja postojala je priča koja je trebala biti ispričana preko bilo kojih
zatvorenika. To što sam odabrala njih trojicu, koji su, uz osobnosti kakve su
mi odgovarale za priču, još i teži kažnjenici, bio je veći izazov za film, ali
ga nije mijenjalo. Tako da sam jedino osjećala strah da li ću preko baš ovako
teških kažnjenika uspjeti ispričati baš ono što želim, da li će se ljudi moći
identificirati s njima, da li će ih moći razumjeti i hoću li ja pronaći prave
načine da to napravim.
-
Nije čest slučaj da se netko tko je još uvijek student režije, poput vas,
istovremeno potvrdi kao interesantan i kvalitetan autor. Iza vas stoji već
lijepi broj kratkometražnih i jedan dugometražni film, a također i lijepe i
značajne nagrade…
- Imam faze potpune lijenosti i faze kad
mogu i ne spavati. I meni je to normalno. Kad imam ideju, kad me nešto zanima,
osjećam silnu potrebu to napraviti. Ponekad se zaljubljujem u ekipu, pa tek
onda u projekt. Znam samo da ne mogu biti indiferentna. Nikad mi nije svejedno
kad režiram, uvijek mi je stalo. Ne razumijem one koji tvrde da imaju genijalne
ideje, ali im tobože nije stalo, ne da im se… To je pozerstvo. Jer, što to
znači? Kako možeš biti gladan, a da ti se ne da jesti? Ili tvrditi da nekoga
voliš, a da ti se ne da voljeti? Napokon, ne postoje genijalne ideje, jedino
svojim angažmanom možeš nešto oploditi da bude dobro. Osim toga, tu je i
odgovornost. Kao redatelj dirigiraš mnogim talentima i ne smiješ ih
iznevjeriti.
NE SNIMAM SLIKOVNICE
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|