BILJANA
ČAKIĆ-VESELIĆ, VIŠEKRATNO NAGRAĐIVANA VINKOVAČKA REDATELJICA DOKUMENTARNIH
FILMOVA, POVODOM SVOGA NAJNOVIJEG RADA O MARIJI JURIĆ ZAGORKI
TREBA LI HRVATSKOJ ZAGORKA?
Tatjana GROMAČA
19. srpnja, 2006.
Ona
država koja meni da film, ja ću za tu državu raditi. Jer je stvar s Hrvatskom
ovakva – dobila sam jedanaest-dvanaest međunarodnih nagrada, i još malo više u
Hrvatskoj, i od kada sam napravila tog "Dečka kojem se žurilo" i
postigla uspjeh, hrvatsko Ministarstvo kulture mi, praktički, nije htjelo financirati
niti jedan projekt. Prošle godine dala sam molbu za film o Zagorki, no naše
Ministarstvo nije našlo za shodno da za pedesetu obljetnicu smrti Marije Jurić
Zagorke i za sljedeću godinu koja će biti godina Zagorke financira taj projekt
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Biljana Čakić-Veselić značajnije je ime u novijoj
hrvatskoj kinematografiji, ali i puno šire. Njeni su dokumentarni filmovi
doprli do mnogih filmskih festivala, često su nagrađivani, čak i prikazivani na
redovnim kino programima u nekim zemljama, tako da ova mlada režiserka
(Vinkovci, 1967.) danas već ima zavidnu reputaciju, iako se o tome u Hrvatskoj
ne zna previše. Prvi značajan film iz dosadašnjeg opusa Biljane Čakić-Veselić, koji joj je osigurao brojne nagrade i ugled,
jest film iz 2001. godine – "Dečko kojem se žurilo". U tom je filmu
autorica ispričala osobnu priču – priču o potrazi za tijelom brata nestaloga u
ratu. No Biljana Čakić-Veselić snima
filmove od ranih devedesetih, i to su uglavnom filmovi koji za svoju temu imaju
rat, život prognanika ("Priča o suncokretu", "Prognano
djetinjstvo"), potragu za civilima i braniteljima nestalima u ratu ili
probleme s kojima se Hrvatska susreće nakon rata (ciklus od tri filma naziva "Polja
smrti").
Bilo
je moguće vidjeti njene TV filmove "Vilim", "Gunjci iz sela
Šćulci", "Berlin", a filmovi "Start the end" i "Enigma"
također su neki od nagrađivanih. Zadnjih godina Biljana Čakić-Veselić živjela je i snimala u Sloveniji, gdje su
nastali filmovi "Krka i ljudi", "Motovun – filmski Woodstock",
"Across the border", cjelovečernji igrani film "Vidovnjakinja".
Trenutno radi na cjelovečernjem dokumentarno igranom filmu o Mariji Jurić Zagorki, a mi smo je
zatekli u Puli, gdje u sklopu Pula Film festivala predaje na filmskoj radionici.
Hrvati i žene
- Zadnjih ste godina živjeli
i radili u Sloveniji, no prije godinu i pol vratili ste se u Hrvatsku…
- Trenutno
živim između Slovenije i Hrvatske, jer mi muž živi u Sloveniji, a to gdje ćemo
živjeti ovisi o tome tko će prvi dobiti neki "stalniji" posao, ili
recimo, film. Ona država koja meni da film, ja ću za tu državu raditi. Jer je
stvar s Hrvatskom ovakva – dobila sam jedanaest-dvanaest međunarodnih nagrada,
i još malo više u Hrvatskoj, i od kada sam napravila tog "Dečka kojem se
žurilo" i postigla uspjeh, hrvatsko Ministarstvo kulture mi, praktički,
nije htjelo financirati niti jedan projekt. Prošle godine dala sam molbu za
film o Zagorki, već treću godinu
radim na tom projektu, međutim, bez pomoći našeg Ministarstva, što je jako
teško. Uglavnom, naše Ministarstvo nije našlo za shodno da za pedesetu
obljetnicu od smrti Marije Jurić Zagorke
i za sljedeću godinu koja će biti godina Zagorke financira taj projekt.
Jasno,
ja ću ipak nastaviti raditi, imam sreću da radim s dobrim suradnicima i dobrom
producentskom kućom, "Fade In", koja je inače poznata po
aktivističkim dokumentarcima. Vratila sam se u Hrvatsku jer je to moj
senzibilitet i mentalitet, mjesto odakle crpim ideje i snagu, međutim, ako tu
ne budem mogla raditi filmove... Za "Zagorku" sam dobila veliku višestranu
podršku od Grada Zagreba i vladinog Ureda za ravnopravnost spolova, pronašli
smo ljude koji imaju senzibilitet za takve priče i koji će pomoći, ali za jedan
takav povijesni, kompleksni film trebamo mnogo više.
- Kako to da ste, nakon
toliko nagrađenih filmova, u Hrvatskoj opstruirani kao autorica?
- Pa,
ne znam da li sam opstruirana, ne znam šta je na stvari, možda se ja nisam
dobro snašla... To bih ja voljela da Ministarstvo netko pita, prvo mi daju
Nazorovu nagradu, a onda ništa... "Dečko kojem se žurilo" nije jedini
film, sudjelovala sam u jednom omnibus filmu kojeg sam radila za jednu bečku
kuću, koji je proglašen jednim od najboljih filmova u Evropi, i koji je, na
moju sreću, pokazan u Motovunu, inače ga ovdje nitko živ ne bi vidio niti bi
čuo za njega. Taj je film dobio četiri važne međunarodne nagrade, bio je ozbiljan
kandidat za Cannes. Nažalost, ispada da su zemlje koje u zadnje vrijeme financiraju
moj rad Austrija i Slovenija, a ne Hrvatska.
A "Zagorka"
je jedan film koji je trenutno neophodan, ta je žena na puno razina ovdje bila
prva – prva žena novinarka u jugoistočnoj Evropi, prva politička reporterka,
najčitanija književnica ikada kod nas... Njene kvalitete nemamo vremena
nabrojati sada kada se bliži pedeset godina od njene smrti, što je obljetnica
koja bi se mogla obilježiti.
TREBA LI HRVATSKOJ ZAGORKA?
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|