DUBRAVKA STOJANOVIĆ, POVJESNIČARKA I UREDNICA SRPSKOG IZDANJA "ISTORIJSKE
ČITANKE", KOJA SE BAVI "BOLNIM TEMAMA" BALKANSKE REGIJE, A KOJA
JE OBJAVLJENA U SURADNJI SA
SOLUNSKIM CENTROM ZA DEMOKRACIJU I
POMIRENJE U JUGOISTOČNOJ EVROPI
POVRATAK S BESPUĆA POVIJESNE PODLOSTI
Dejan ILIĆ
19. srpnja, 2006.
Najvažnija je bila određena
stereotipna matrica koja je gotovo iz večeri u veče, pomoću zloupotrebe
istorijskih činjenica iz različitih epoha, emitovana u udarnim terminima na TV
ekranima. Ta matrica je za svoju os imala tvrdnju da su Srbi "istorijski
ispravan" narod, koji "nikome nije naneo zlo", a da su
istovremeno bili žrtva svih okolnih naroda. Time se legitimišu budući postupci
i ukida svaka mogućnost moralne odgovornosti, jer, u tom sistemu mišljenja,
nevina žrtva ima sva prava. Ta uloga koju je "istoriografija" odigrala
krajem 80-ih godina danas predstavlja ogromno breme za istorijsku nauku
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Godine 2005. Prosvetni pregled iz Beograda
štampao je u saradnji sa Centrom za demokratiju i pomirenje u jugoistočnoj
Evropi iz Soluna četvorotomnu Istorijsku čitanku koja se bavi "bolnim
temama" regiona: 1. Osmansko carstvo; 2. Nacije i države u jugoistočnoj
Evropi; 3. Balkanski ratovi; 4. Drugi svetski rat. Od njenog objavljivanja do
danas, nisu utihnule rasprave o kontroverznoj čitanci, baš kao što je nije bilo
moguće ni kupiti u knjižarama. U Prosvetnom pregledu kažu da je ceo tiraž u
posedu Ministarstva prosvete Srbije, te da oni ne raspolažu ni jednim primerkom
vlastitog izdanja. Pomenuto Ministarstvo je prvobitno podržalo korišćenje Istorijske
čitanke u nastavi, da bi potom svoju podršku povuklo. Pored ostalog, bila je
sporna i fotografija sela Jasenovac, iz četvrtog toma čitanke.
U odnosu prema novoj čitanci, Ministarstvo
prosvete pokazalo je oprez koji je načelno sasvim opravdan: ne mogu se olako i
bez temeljne provere uvoditi novi udžbenici u nastavu, i to, u kontekstu
događaja iz devedesetih, pogotovo važi kada je reč o udžbenicima iz istorije i
geografije. Međutim, kada se pažljivije pogleda udžbenik iz geografije koji se
u osnovnim školama u Srbiji koristi već više od jedne decenije, razlozi za
ponašanje Ministarstva pokazuju se u novom svetlu.
Udžbenik iz geografije za osmi razred
osnovne škole odobren je odlukom Ministarstva od 16. jula 1993., i u upotrebi
je bio i školske 2005./2006. godine. Pored ostalog, iz tog udžbenika đaci treba
da nauče da "navedu bivše srpske krajeve i gradove u njima u Republici
Hrvatskoj" (str. 149), kao i to da "Republika Srpska obuhvata više
regija, u kojima živi najveći broj Srba iz bivše Republike Bosne i
Hercegovine", i dalje: "Manji broj Srba živi u naseljima izvan
Republike Srpske, u Federaciji Bosne i Hercegovine, izmešani sa muslimanima i
Hrvatima, ali i u srpskim regijama ima u malom broju muslimana i Hrvata. Hrvati
su iz svojih krajeva proterali Srbe ili su se Srbi, da bi sačuvali život,
iselili" (str. 146). Otkuda "mali broj muslimana" u srpskim
regijama, udžbenik ne kaže.
"Stručna"
podrška
Nije jasan ni odnos između Srba i Hrvata,
jer prema udžbeniku iz istorije za isti razred, koji je odobren 12. jula 2005.,
"u Bosni" su ratovali Srbi protiv Muslimana - s velikim m, za razliku
od muslimana, s malim m, iz udžbenika za geografiju - i Muslimani protiv
Hrvata: "U Hrvatskoj je buktala mržnja između Srba i Hrvata, a u Bosni je
rat poprimio i svoju versku dimenziju. Počeo je kao sukob Srba i Muslimana, da
bi od 1993. izbio i žestoki rat između Muslimana i Hrvata" (str. 191). Na
stranu sad sve ostalo - nepismenost, laž, glupost - što se može iščitati iz
ovih redova: jasno je da je ovakvim prikazivanjem nedavnih događaja započet još
jedan krug u prisvajanju istorije i njenoj zloupotrebi, i u tom kontekstu treba
razumeti i sve što se događa u vezi sa Istorijskom čitankom.
Urednica srpskog izdanja Istorijske čitanke
je Dubravka Stojanović, predavačica
na odeljenju za istoriju Filozofskog fakulteta u Beogradu i autorka studije
"Srbija i demokratija: 1903-1914", za koju
je dobila Nagradu grada Beograda za društvene i humanističke nauke za 2003.
godinu.
-
Utisak je da istorija u srpskom društvu i dalje ima ogroman legitimacijski
potencijal: sve važnije odluke, ili načelni politički programi temelje se na
istorijskim "činjenicama" ili se tim "činjenicama"
obrazlažu. U kakvom je stanju danas srpska istoriografija i može li da nosi
legitimacijski teret koji je, čini se, dobrovoljno prihvatila?
- Nije prihvatila – ona je sama sebe
postavila na to mesto. Radi se o tome da su naša istraživanja ideoloških korena
programa koji je Srbiju odveo u rat devedesetih (objavljena u knjizi "Srpska
strana rata", 1996.) pokazala da je prvo ideološki zaokružen program, a
tek je onda, dve-tri godine kasnije, Slobodan
Milošević došao na vlast. U tom pravljenju programa "istorija" je
bila jedan od najvažnijih argumenata. Legitimacija koju je ona "stručno
obezbedila" imala je nekoliko važnih nivoa, ali je možda najvažnija bila određena
stereotipna matrica koja je gotovo iz večeri u veče, pomoću zloupotrebe
istorijskih činjenica iz različitih epoha, emitovana u udarnim terminima na TV
ekranima. Ta matrica je za svoju os imala tvrdnju da su Srbi "istorijski
ispravan" narod, koji "nikome nije naneo zlo", a da su
istovremeno bili žrtva svih okolnih naroda.
POVRATAK S BESPUĆA POVIJESNE PODLOSTI
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|