Mile STOJIĆ
CAFÉ NOSTALGIJA PLEČNIK 9. kolovoza, 2006.
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
"Slovencu
sunce jednom će da svane kad sve mu patnje u grob budu spale", na um mi
pada taj Prešernov stih dok razgledam postav "Josef Plečnik, Architekt in
Wien, Prag und Laibach" u bečkom Ringturmu,
a pod pokroviteljstvom Wiener Städtische,
zavoda što osigurava imovinu i lica. Jože Plečnik (1872.-1957.) sin
ljubljanskog tišlera i sam se, slijedeći očev nauk, bijaše upisao na stolarski
zanat na Gewerbeschule u Grazu, ni ne
sluteći da će postati nesuđeni nasljednik Otta Wagnera i tako obrazovati
moderne identitete tri srednjoeuropska grada – Beča, Praga i Ljubljane. Stolarski
naučnik postat će prvim studentom najelitnije likovne škole austrougarske,
izgradit će tisuću i jedan dragulj, ali mu sunce nikada zasjati neće. Njegov život
bijaše obasjan tek svjetlom nemira, lutanja i stranstvovanja.
O Plečnikovu
životu i ovoj najnovijoj izložbi posvećenoj njegovu genijalnom djelu razgovaram
sa Bogdanom Bogdanovićem (Beograd, 1922.) u njegovu bečkom stanu. Ovaj
beogradski koljenović, najstariji srpski disident, arhitekt i filozof gradova,
čiju graditeljsku i intelektualnu karizmu upoređuju s Plečnikovom, priča mi
kako je ovih dana u tisak spremio posljednju knjigu svoje memoarske trilogije,
pod naslovom Zelena kutija. U toj
knjizi sistematizirao je tisuću i jedan zapis iz grotla jedne kartonske kutije,
koje je svojim papirima i papirićima "hranio" desetljećima. Pijemo
crveno gradišćansko vino i prisjećamo se zajedničkih poznanika i prijatelja, potom
razgovaramo o porušenim gradovima. Najviše ga, kaže, zanima sudbina
Partizanskog groblja mostarskoga, ali ja ga ne mogu obradovati nikakvim dobrim
vijestima iz mog zavičajnog grada. Most je, doduše, podignut, ali su dva druga
graditeljska bisera ovog grada – njegovo partizansko groblje i Ugljenova "Ruža"
na milost i nemilost prepušteni vandalima.
Teoretiziramo
o razlici između ruske monumentalne spomeničke arhitekture, sovjetske
socrealističke figuracije tako dominantne u memorijalnoj morfologiji socijalističke
Jugoslavije i Bogdanovićevih "antipodnih" apstrakcija, kamenih
cvjetova i figura. Bogdanovićevo djelo, makar se nalazilo na središtu
nekadašnjih egzercira i poljana smrti slavi ljubav i praznuje život, neuništiv
i stalan kao prštanje vodoskoka. "Jedno od najvećih priznanja stiglo mi je
ovih egzilantskih godina od jedne Hercegovke, koja mi se povjerila da su je
mama i tata 'napravili' na mome mostarskome spomeniku", kaže i u tom
priznanju vidi potvrdu svoje graditeljske poetike. Priča mi da je svoj bogati
arhitektonski i književni arhiv uspio prebaciti u bečki Architekturzentrum, kako bi ga spasio i zaštitio od balkanskih
vandala koji su ovih zadnjih godina pokazali da ne postoji ništa na ovome svijetu
što bi njima bilo sveto.
Vraćamo
se ponovno Plečniku. Malo je poznato da je veli
Jože za svoj diplomski rad na Bečkoj akademiji likovnih umjetnosti imao
oblikovanje jednog morskog kupališta u Scheveningenu, haškoj luci, a da je u
Sarajevu projektirao crkvu sv. Josipa, koja nikada nije izgrađena. Sarajevo i
Scheveningen, kao u kakvu crnome pretkazanju, postat će krajem milenija
najznačajnije točke balkanskog zločina i kazne. Prošle godine, za svoj 50.
rođendan, bijah u Scheveningenu i malo sam se raspitivao za te Plečnikove objekte,
ali ne uđoh u trag. Sarajevska katedrala i sad postoji u nacrtu, koji sam vidio
u jednoj bečkoj monografiji, a nije izgrađena stoga što stadlerovci u Sarajevu
nisu mogli slijediti ideje genija, uvijek inspiriranog ekumenom i zajedništvom:
Plečnikova ih je crkva svojim okruglim tornjem i divovskom kupolom suviše
podsjećala na džamiju. Nije Plečnika, zbog njegove slavenske krvi, volio ni
nadvojvoda Ferdinand, pa mu je stornirao izbor za mjesto Wagnerova nasljednika.
CAFÉ NOSTALGIJA: PLEČNIK
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|