POLEMIKE: LEKCIJA IZ KOMPARATIVNE NADRIPOLITIKE U BEOGRADSKOJ
POLITICI KAO TEMELJ ZA NEKE NOVE "SVETE"
RATOVE
MLAĆENJE MATAVULJA
Saša SOJKIĆ
14. rujna, 2006.
U kulturnom dodatku Politike Duško Babić tvrdi da “u karakterologiji Hrvata, posebno
onih koji su delili mali prostor sa Srbima, ništa nije moglo da izbriše
frustrirajuću podvojenost konvertitstva”, i tu historijsko-psihološku "dijagnozu"
potkrepljuje poređenjem dva književna dela: "Bakonje fra Brne" Sime
Matavulja i "Mladih dana" Dinka Šimunovića, a pritom sistematski
prećutkuje sve činjenice koje njegovoj komparatističkoj patvorini ne idu u
prilog
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Junak ovog teksta, Duško
Babić, nedavno je u subotnjem kulturnom dodatku Politike, glasila koje se tradicionalno bavi kreiranjem glavnog
toka kolektivne svesti, objavio prilog pod naslovom “Dugi vekovi nepoverenja”.
Uredništvo je, da bi, valjda, čitaocima otvorilo apetit za predstojeću intelektualnu
gozbu, u podnaslov izvuklo sledeći navod: “U karakterologiji Hrvata, posebno
onih koji su delili mali prostor sa Srbima, ništa nije moglo da izbriše
frustrirajuću podvojenost konvertitstva.”
Do ovog dubokog uvida naš mislilac je došao – poređenjem dva
književna dela! Babić polazi od
zapažanja da je u Matavuljevom romanu
"Bakonja fra Brne" (1892.),
pored “podozrenja i otvorene mržnje koju 'kršćani' imaju prema 'rkaćima'”, tematizovano
i potajno divljenje koje katolici gaje prema odvažnim i nepokornim
pravoslavcima. Potvrdu za to nalazi, pre svega, u prikazu pomešanih osećanja
junaka nakon što prerušeni hajduk Todorina pohara manastir u kojem je mladi Bakonja
iskušenik. Matavulj, smatra Babić, time sugeriše da “kod dela
dalmatinskih Hrvata (...) vekovi nisu ugasili svest o tome da su jedno sa
Srbima, a da je 'dvoje od jednog' načinila katolička crkva unijaćenjem i
prekrštavanjem 'šizmatika'”.
Plasiranje poluistina
U nastavku teksta postaje sve uočljivije da se Babićev komparatistički metod svodi na
kombinaciju prividne neutralnosti i vešto plasiranih poluistina, što je preduslov
svake uspele patvorine. “Matavuljeva 'dijagnoza'
možda bi se i mogla osporiti kao pristrasna”, rezonuje “objektivni” Babić, “da je u potpunosti, samo u
mnogo radikalnijem i eksplicitnijem obliku, ne nalazimo i kod jednog hrvatskog
pisca (aha!), iz istog podneblja i vremena”, i zatim navodi jedno mesto iz
autobiografije Dinka Šimunovića "Mladi
dani" (1919.), gde se ovaj priseća kako je kao dečak živeo u kraju koji je
bio u celosti pravoslavan, izuzev katoličkog sela Dumnjaci, čiji su mladi
meštani bili redovno maltretirani od strane svojih brojčano nadmoćnih vršnjaka.
“Moj otac, majka i ja bijasmo katolici, no tada nijesam o
tome mislio i stidio bih se da me je tko htio ubrojiti u Dumnjake”, piše Šimunović. Babić, pri tom, ne nalazi za shodno da čitaoca obavesti da je ovde
u pitanju vizura desetogodišnjeg dečaka kojem je iznad svega stalo da se uklopi
u sredinu, niti mu se vrednom pažnje čini čudnovata okolnost da je piščev otac,
seoski učitelj i katolik, poštovan i omiljen među pravoslavnim stanovništvom.
Isto tako, kada naglašava da Šimunović neretko
“s prezirom govori o katoličkoj veri i njenim vernicima, a s neskrivenim
oduševljenjem o pravoslavlju”, on nekako propušta da primeti da bi se to najpre
moglo objasniti kao normalna reakcija deteta kojem živopisni pravoslavni obredi
deluju privlačnije od strogih katoličkih rituala.
Inzistiranje na
mržnji
Naš vajni komparatista, dakle, sistematski prećutkuje sve
ono što ne ide u prilog njegovoj
istorijsko-psihološkoj “dijagnozi”: na primer, činjenicu da je Simo Matavulj takođe napisao memoare – "Bilješke
jednog pisca" (1898.-1903.) – u
kojima stoji da je pisac nakon četvorogodišnjeg naukovanja u pravoslavnom manastiru, gle čuda,
izgubio “vjeru u Boga”. On se, zatim, s toplinom i poštovanjem priseća svog učitelja,
katolika don Stjepana Buzolića, od kojeg je naučio “da svaka stvar, ma i
najozbiljnija i najsvetija, mora imati svoju smiješnu stranu, ali, takođe, da i
najsmešnija mora imati svoje druge strane”.
U ovim se rečima krije ključ za tumačenje "Bakonje", koji Babić prenebregava kada u romanu ne vidi ništa osim prikaza
Dalmacije “kao prostora etničke i konfesionalne polarizovanosti, trajnog
rivalstva, otvorene ili prikrivene mržnje između dva mentaliteta i dva načina
življenja”. Međutim, kada Matavulj u
"Bilješkama" opisuje
Dalmaciju, on u isti mah ukazuje na izlaz iz kolopleta nemaštine, neukosti i
zadrte isključivosti: “Svaki od tijeh krajeva ima zasebna predanja, običaje,
nošnju, razlike u jeziku (ponjegde vrlo znatne, kao što su između štokavaca i
čakavaca), razlike u vjeri, antipatije oblasne i zbog različna porijekla. Znam
da takih podjela, manje-više, ima svaka zemlja, ali škola i saobraćaj,
malo-pomalo, ukidaju ih, izjednačuju narod.” A što se "Bakonje" tiče, nije mi jasno kako ikome može da
promakne čudesna okolnost da Srbin u XIX. veku piše roman u kojem su pravoslavci
predstavljeni iz perspektive katolika, i to ne iz šovinističkih pobuda, već u nameri
da bocacciovski vedrom i dobrodušnom ironijom relativizuje ukorenjene
predrasude i, samim tim, nagovesti da je život u multikulturnoj zajednici
nemoguć bez širokogrudosti i tolerancije – to je dragoceno zaveštanje velikog
pisca, prosvetiteljski i humanistički horizont koji izmiče Babićevom kratkovidom duhu, skučenom nacionalističkim naočnjacima!
Heroji i izdajnici
To postaje bolno jasno kada njegov tekst dođe do velikog finala,
koje je od početka i bilo cilj čitavog nadrikomparatističkog poduhvata. Konvertitstvo
je, poučava Babić, “jedna od
najopasnijih osobina i čoveka i naroda, jer podrazumeva potrebu za uklanjanjem
svega što podseća na teški čin preverništva. (...) Ova psihološka zakonitost
može biti jedan od najsigurnijih ključeva za razumevanje pavelićevsko-tuđmanovske
strategije za 'rešavanje srpskog pitanja' (pokrstiti-iseliti-pobiti), koja je u
'Oluji', surovoj akciji američke i hrvatske vojske, doživela svoju konačnu
realizaciju. Ili, možda, u istoriji, ipak, ništa nije konačno.”
MLAĆENJE MATAVULJA
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|