"ARS ELECTRONICA 2006" U LINZU: FERAL NA JEDNOM OD NAJZNAČAJNIJIH
SVJETSKIH FESTIVALA KOJI SE BAVE ODNOSOM UMJETNOSTI, TEHNOLOGIJE I DRUŠTVA
JEDNOSTAVNO SLOŽENO
Darko VUKOREPA
14. rujna, 2006.
"Kad nam se ukaže šansa za izborom većeg ili manjeg, mi
uvijek - zbog naše genetske programiranosti – želimo veće i više. 'Želite li
veći ili manji kolač?', ili 'Želite li računalo s deset ili jednim procesorom?'
Izbor je stvarno jednostavan, ili možda nije?", kazao je povodom glavne
teme ovogodišnje manifestacije - "Jednostavnost: umjetnost složenosti"
- John Maeda, svjetski znani multimedijalni umjetnik i profesor na čuvenome
MIT-u. Drugim riječima, zašto moderni hardver mora biti toliko kompliciran, počevši
od de/montaže običnog stroja za pranje rublja, da njime funkcionalno može
ovladati samo tehnokratska elita?
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
"Jednostavnost je složena tema na čija pitanja se ne
može dati jedan i prost odgovor. Mi živimo u sve složenijem, tehnologiziranom
svijetu gdje ništa ne radi kako bi se pretpostavilo, što nas sve na koncu dana
čini gladnima za jednostavnošću do određenog stupnja. Dapače, kad nam se ukaže
šansa za izborom većeg ili manjeg, mi uvijek - zbog naše genetske programiranosti
– želimo veće i više. 'Želite li veći ili manji kolač?', ili, 'Želite li
računalo s deset ili jednim procesorom?' Izbor je stvarno jednostavan, ili
možda nije?", kazuje povodom glavne teme ovogodišnje Ars Electronice - prestižnog svjetskog festivala koji razmatra
odnose između umjetnosti, tehnologije i društva - John Maeda (1966.), multimedijalni
umjetnik, dizajner međunarodne reputacije i profesor na čuvenome MIT-ovu Media Labu.
Apstraktni
ekspresionizam
Puni naziv udarne teme ovogodišnje manifestacije - koja se
već 26 godina, na više lokacija, održava u austrijskome Linzu, i koja je ovoga
puta okupila 35 tisuća posjetitelja, 535 umjetnika i znanstvenika iz 20 zemalja,
te 504 novinara iz 32 zemlje – jest "Jednostavnost – umjetnost složenosti",
a najjednostavnije rečeno, organizatore je na navedenu temu ponukalo mnoštvo
posve životnih primjera kojima svi svakodnevno svjedočimo, a u kojima glavnu
ulogu imaju nove tehnologije. Naime, zašto je moderni hardver toliko
kompliciran, počevši od demontaže zaštitno-transportnih dijelova kod jednog
običnog stroja za pranje rublja, da njime funkcionalno mogu ovladati samo
pripadnici tehnokratske elite? I upravo taj ogromni nerazmjer između utjecaja
novih tehnologija na moderno društvo, s jedne, te mogućnosti njihova korištenja
od strane "običnih smrtnika", s druge strane, ponajviše je obilježio
ovogodišnju Ars Electronicu.
Već spomenuti "guru" promišljanja jednostavnosti,
prof. Maeda, postavio je u sjajnom
zdanju Lentos Kunstmuseuma na obali
Dunava izložbu pod nazivom Nature
kojom, dakako, tematizira humanizaciju tehnologije, odnosno riječ je o seriji
od sedam 3 do 6-minutnih tzv. motion
paintings, koje predstavljaju apstraktne oblike slične onima koje nalazimo
u pravoj prirodi. Maeda upotrebljava
jako kolorirane sekvence, koje su stalno u svojevrsnoj mijeni; odabirući
metafore iz prirode – mjesec, vatru, kišu i vjetar, pokušava, pak, u duhu
klasičnog pejsažnog slikarstva pružiti uvid u digitalni svijet svojih djela. Maeda je pritom posebno inspiriran dinamičkom
energijom apstraktnog ekspresionizma, to jest slikara poput Kleea, Rothka ili Newmana, a jedan od
najvažnijih ciljeva njegove izložbe Nature
jest približiti posjetitelja računalu i njegovoj unutarnjoj "prirodi".
Ars Electronica,
zbilja jedinstveno međunarodno okupljalište i središte digitalne umjetnosti i
medijske kulture, danas se sastoji od četiri cjeline: Ars Electronice - festivala umjetnosti, tehnologije i društva; Prix Ars Electronice – vodećeg svjetskog
cyber-arts natjecanja; Ars Electronica Center
- Muzeja budućnosti, te Ars
Electronica Futurelab – Laboratorija za inovacije. U okviru natjecanja CyberArts najviše pažnje privukao je
dobitnik Zlatne Nike u području
interaktivne umjetnosti i zbilja dojmljivi rad The Messenger Paula
DeMarinisa iz SAD-a – posrijedi je propitivanje odnosa između električne
energije i demokracije, odnosno tematiziranje utjecaja telekomunikacijskih
tehnologija na naš način života. Kako je rad stvarno kompliciran za opisivanje,
valja samo naznačiti kako se tu radi o DeMarinisovom
primanju e-mailova iz cijeloga svijeta na računalo, te njihovom kasnijem slanju
na instalaciju, te dekodiranju pomoću tri sustava, koji ujedno predstavljaju i
povijesne reference na rane eksperimente s emitiranjem poruka pomoću
telegrafa... Detaljnije na matičnoj adresi projekta: www.stanford.edu/~demarini.
Hibridna stvorenja
Valja, dakako, spomenuti i rad koji krasi plakat ovogodišnje
Ars Electronice – Vegetable Weapons Tsuyoshi Ozawe: slijedeći umjetnike Dade i Fluxusa autor prilagođuje vizualne jezike
subkulture sugerirajući pritom političke i društvene promjene, dok bi humorna
strana rada trebala razbiti nemale stereotipe prisutne u tom području... U
obilju art-tehno čudesa unutar AEC Muzeja
budućnosti nalazi se, primjerice, i Airacuda,
bioničko-gumeni riba-objekt s daljinski upravljanim repom. Priroda je ovdje
poslužila kao izvor tehnološke inspiracije, rekli bi stručnjaci... Fasadu, pak,
zgrade Ars Electronica centra, kao i
neke javne prostore, ove je godine "oslikala" njemačka umjetnica Nicole Knauer, koja se odlučila za
hibridna stvorenja kao poveznicu između prirode i tehnologije: reljefna
instalacija sadrži 500 tisuća komada bijeloga plastičnog kabela, pa ju je
poželjno ne samo gledati nego i
dodirnuti...
Kao i prijašnjih godina, i ove je glavni gradski trg u Linzu,
Hauptplatz, bio poprište nekoliko Ars
Electronica-projekata: Maschine-Mensch
austrijskog dvojca Rhomberg-Zucali govori
o postindustrijskome čovjeku kao računalno uvjetovanom robu u okviru potpuno
automatiziranog sustava; Sledgehammer
keyboard Taylora Hokansona poziva
posjetitelje da čekićem udaraju po tastaturi – svaka golema tipka zahtijeva
veliki napor pojedinca koji je želi aktivirati, pa sudionici eksperimenta
moraju biti vrlo agresivni i koncentrirani kako bi njihov pokušaj bio uspješan,
dok je projekt pod nazivom Moon Ride austrijske
grupe Assocreation najprije glavni
trg preplavio biciklima, da bi potom njihovi korisnici svojim pojedinačnim
pedaliranjem (na)punili ogromnu bateriju potrebnu za funkcioniranje, to jest,
za sjaj umjetnoga mjeseca na noćnome rujanskom nebu Linza!
Bijeg u barok
U okviru Ars
Electronica Campusa ovoga su se puta svojim radovima, smještenim u
međuprostor media-arta, raznih programa i istraživanja dizajna, predstavili
studenti fakulteta za umjetnost i dizajn iz Helsinkija, a u potrazi za (funkcionalnom)
jednostavnošću, svi su se sudionici ovogodišnje Ars Electronice na jedan dan uputili u barokni samostan Sv. Florijan
nedaleko Linza, a među brojnim programima, ilustracije radi, spomenimo
diskusiju bivšega Benettonova marketinškoga
maga Oliviera Toscanija, koji je u
Sv. Florijanu problematizirao međuodnose između politike i informacijskoga
društva.
Prvih dana rujna u Linzu se ove godine mogao vidjeti i dizajnerski stol
budućnosti na kojem se nadopunjuju digitalne, virtualne i stvarne fizičke
stvari i naprave; zanimljiv je bio i projekt pod nazivom re:call phone, svojevrsna interaktivna telefonska stanica,
napravljena po uzoru na one iz 50-ih godina, a umjesto razgovora, putem
slušalice, nakon okretanja brojeva, moglo se "navigavati" kroz
povijest telefona i telefonije... O već tradicionalnom hrvatskom neprisustvu na
ovoj prestižnoj, a bliskoj nam manifestaciji, koju su, usput rečeno, doslovce
preplavili Japanci i Amerikanci, ne valja trošiti riječi – jednostavno, dok
drugi odgonetavaju "crne rupe" u svemiru, mi se još uvijek mučimo s "crnim
jamama" u našem odvodno-kanalizacijskome dnevnom boravku...
JEDNOSTAVNO SLOŽENO
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|