LIKOVNA MONOGRAFIJA O SLIKARSKOM DJELU
BRUNE MASCARELLIJA AUTORICE MARGARITE SVEŠTAROV ŠIMAT (ZAVIČAJNI MUZEJ GRADA
ROVINJA)
UMJETNIK I ZIDOVI
Marina BARIČEVIĆ
2. studenoga, 2006.
Veliki panoi, scenografije,
zidne kompozicije, murali, uvrstili su Mascarellija
u specijaliste zidnog slikarstva. Stoga samo nekoliko murala toga
umjetnika ilustrira njegovu ovladanost i vrsnost u toj likovnoj disciplini: na
zadarskom poluotoku oslikao je 1949. 20-metarski pano, koji je ratne ruševine sklanjao
od pogleda; 1954. oslikao je u Palači UN-a u New Yorku simboličku kompoziciju o
povijesnoj evoluciji čovječanstva; 1956. ostvario je skulpturalnu kompoziciju u
Parku Lomonosov u Moskvi...
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Zavičajni muzej grada Rovinja ovoga je
ljeta obznanio vrijednu monografiju o slikarskom djelu Brune Mascarellija autorice,
povjesničarke umjetnosti Margarite Sveštarov Šimat. U sebi je sjedinila
veliku nekadašnju energiju kulturnog istarskoga gradića i agilnost dviju
nezaobilaznih ličnosti: Argea Curta, dugogodišnjeg ravnatelja muzeja, i Brune
Mascarellija, likovnog stvaratelja i animatora
umjetničkog života Rovinja. Curto je otišao u mirovinu, ali ispunivši dug prema slikaru uz njegov 80.
rođendan. Ne treba biti previše nostalgičan, vremena nisu povijest i rijetko se
ponavljaju, ali Argeo Curto nije bio samo sklon "inventuri"
kulturnih postignuća nego je bio i sudionik i sustvaratelj vremena koje
vrednuje.
Skoro intuitivno
za monografkinju, poslije dugog čekanja, odabrana je idealna osoba. Margarita
Sveštarov Šimat prepoznata je kao vrlo seriozna povjesničarka umjetnosti s
izrazito "muškom" rečenicom i kultiviranim stilom. Ne krije se u
slici i metafori, u okolišanju radi kvantitete nego odmjereno analizira,
uspoređuje, razlaže, informira, citira, tumači… ostavljajući dojam izgubljene
profesionalne ozbiljnosti. Kvalitete. A to je upravo ekvivalent za umjetnost i
angažman Mascarellija, za sliku kulturnog Rovinja.
Bruno Mascarelli rođen 1926. u Sarajevu, u Rovinj je stigao 1948.
godine, a već 1950. postao je i ostao, uz stalne odlaske i dolaske, njegov
stanovnik s adresom na Grisiji – jedinstvenoj ulici – izložbi, ateljeu. Njegova
kuća bila je stjecište intelektualaca literata i umjetnika, ličnosti slobodne
misli: O. Daviča, P. Matvejevića, A. Šoljana, Irene Vrkljan,
S. Quasimoda… "Izgubljen" u vlastitom zadovoljstvu i slobodi Mascarelli
je, mjereno s kozmopolitizmom Meštrovića ili Jagode Buić (dvojbe u
veličinama nema!) naš najsvjetskiji umjetnik. Živio je i radio u Rovinju,
Italiji, Francuskoj, Švicarskoj, Izraelu… Danas je stalno između Rovinja i
Pariza; začudnoj Grisiji parira
još začudnija pariška Latinska četvrt.
Pokušao je akademsko znanje u umjetničkom
zanatu steći na kiparstvu u klasi Tome Rosandića, Lojze Dolinara i
Svete Stojanovića u Beogradu
i na slikarstvu u Zagrebu u klasi Ernesta Tomaševića. Bez diplome ijedne akademije već
1947. godine izlaže prvi put na zagrebačkom Majskom salonu. Od kraja četrdesetih godina 20. stoljeća radio je
u Zagrebu na poslovima Oglasnog zavoda Hrvatske. Veliki panoi, scenografije,
zidne kompozicije, murali… uvrstili su Mascarellija u specijaliste
zidnog slikarstva. Stoga samo nekoliko murala toga umjetnika, koje prigodno
navodim, ilustrira njegovu ovladanost i vrsnost u toj likovnoj disciplini: na
zadarskom poluotoku oslikao 20–metarski pano, koji je ratne ruševine sklanjao
od pogleda; 1949. godine; oslikao simboličku kompoziciju o povijesnoj evoluciji
čovječanstva, Palača UN, New York, 1954.; ostvario skulpturalnu kompoziciju u
Parku Lomonosov, Moskva, 1956.; izradio mozaik za Zimski sportski centar, Koblenz,
1966.; izradio projekt za rješenje urbanističkog izgleda rovinjskog Trga
maršala Tita i projektirao rasvjetna tijela za isti trg, 1968… Bio je čak
angažiran na projektu urbanizacije pustinjskih područja Izraela, gdje je 60-ih
i 70-ih godina boravio. Naravno oslikava zidove u gostionici Viecia Battana u Rovinju; zatim u
hotelima, brijačnici… Umjetnik na svakoj bijeloj, slobodnoj i praznoj pačetvorini.
UMJETNIK I ZIDOVI
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|