"CIRKUS ISTORIJA" U REŽIJI SONJE VUKIĆEVIĆ: NAJBOLJA PREDSTAVA BEOGRADSKE KAZALIŠNE SEZONE
KRONIKA UŽASA
Bojan MUNJIN
11. siječnja, 2007.
"Cirkus Istorija", predstava koju publika gleda
prikovana uz sjedala bez daha, zastrašujuće je fascinantna bajka o toku
povijesti, prikazana kao pomahnitali cirkus koji meljući u nekoj histeričnoj
radosti sistematično i beznadežno, pretvara žrtve u krvnike i obratno, i zaliva
ih slapovima nesreće i krvi. Ovo nije klasična predstava, nije mjuzikl, a nije
ni balet, već sve to zajedno, nešto kao "performans svih znanja",
kako kaže redateljica Vukićević,
temeljen na Shakespeareovim
"teškim" mislima i na – Janu
Kottu
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Ukoliko u svibnju ove godine budete posjetili Festival malih
scena u Rijeci ili festival Wiener Festwochen u Beču, moći ćete vidjeti
i predstavu "Cirkus Istorija" u režiji Sonje Vukićević, koja
je, uz JDP-ov "Brod za lutke", trenutno u Beogradu najbolja predstava
sezone. Što se tiče Beča, selektorici Marie Zimmermann, koja već dvadeset
godina jako dobro zna svoj posao, trebalo je nakon premijere ove predstave točno
deset minuta (bio sam prisutan) da uruči službeni poziv "Cirkusu Istoriji" za ovaj vrlo
prestižni međunarodni festival. Predstava "Cirkus Istorija", koju
publika gleda prikovana uz sjedala bez daha, zastrašujuće je fascinantna bajka
o toku povijesti, prikazana kao pomahnitali cirkus koji meljući u nekoj
histeričnoj radosti sistematično i beznadežno, pretvara žrtve u krvnike i
obratno i zaliva ih slapovima nesreće i krvi. Ovo nije klasična predstava, nije
mjuzikl, a nije ni balet, već sve to zajedno, nešto kao "performans svih
znanja" kako kaže redateljica Vukićević, temeljen na Shakespeareovim
"teškim" mislima i na – Janu Kottu.
Ista zlodjela
Naime, u analizi Shakespeareovih drama Jan Kott
je pronašao "Veliki Mehanizam Povijesti" koji historijsko kretanje
svodi na "pakleni, začarani krug u kome svaki uspon na vlast počinje kao
pravedna borba protiv diktature, a neminovno se završava u novoj diktaturi.
Unutarnja je nužnost tog procesa da pretendent gotovo nesvjesno počinje da čini
ista ona zlodjela protiv kojih se do jučer bunio, tako da ga odmah kada dođe do
vrha ljestvice vlasti sustiže novi osvetnik i gura u provaliju". U
predstavi "Cirkus Istorija" plesači izgovaraju rečenice iz Kralja
Leara, Macbetha, Othella
i Richarda III dok
klasični glumci uz tugaljivu glazbu iz filma "Amarcord" plešu tango i
valcer, ali ono što je zastrašujuće je doživljaj prizora: ledena lica kao u Bustera
Keatona, groteskni tango, frakovi, krinoline i najstrašnije Shakespeareove
rečenice u koreografskoj imaginaciji Sonje Vukićević stapaju se u
nepodnošljivi doživljaj mučnine jer nas podsjećaju na užas svijeta u kojem
svakodnevno sudjelujemo.
Kako sama kaže, Sonju Vukićević je primarno u ovoj
predstavi interesirala "povijest zločina", te dodaje: "Prvo
pitanje koje sam sebi postavila radeći 'Cirkus
Istoriju' jest kako je moguće da se istorija odvija tako ubrzano i kako
je moguće da sam u poslednjih deset godina živila u pet država, a da se uopšte
nisam pomakla sa mesta. Mene nije interesovala samo ex-jugoslovenska tragedija
već i neko moderno demokratsko robovlasništvo u kojem tri-četiri korporacije
vladaju globalizovanim svetom. Pitala sam se kako je moguće u ime demokratije
ubijati neke druge narode, kako je moguće da se od nas zahteva da budemo veliki,
a ne daju nam da rastemo i kako svi pristaju na to bez pobune. Drugi svetski
rat za mene uopšte nije prestao, kada gledam savremeni svet i Srbiju u kojoj bi
ljudi i dalje da ratuju. Neka velika tuga nagnala me da radim ovu
predstavu."
Suvremena pomama
Krajnja aktualnost "Cirkusa Istorije" vidi se i po nekom voajerističkom odnosu
prema povijesti i suvremenim zbivanjima koji struji ovom predstavom: dok se u
cirkuskoj areni – kao da se radi o artističkim točkama – okrutno unakazuju duše
i tijela – veseli narod sve to gleda, ili kako kaže kritičar Ivan Medenica, "predstava ukazuje na suvremenu
pomamu za medijskom (zlo)upotrebom političkih i istorijskih događaja, na
naslađivanje, uz kokice i sladoled, nad društvenim kataklizmama koje se,
zahvaljujući televiziji, odigravaju pred našim spokojnim očima". Taj
krkljanac povijesti u kojem se ne zna tko su gledaoci, a tko krvnici, tko su
žrtve, a tko suučesnici, inspirirao je Sonju Vukićević da napravi
"asinkronu" predstavu u kojoj su izmiješani glumci i cirkuska
pomagala, Shakespeare i klasične balerine, samba i Federico Fellini.
KRONIKA UŽASA
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|