FERAL U ISTANBULU
KOJI SE MOŽE NAZVATI CARSTVOM SIVE EKONOMIJE I U KOJEM JE SVAKI IZLAZAK NA
ULICU MALA AVANTURA
TVRD I SLASTAN ORAH
Tena ERCEG
11. siječnja, 2007.
Unatoč sveprisutnom zovu vjere, u Istanbulu je itekako vidljiv
duh sekularizma, jer samo manji dio prolaznika u vrijeme molitve ulazi u
džamije, dok ostali odsutno nastavljaju svojim putem. Površnom posjetitelju
vidljiv je i duh represije, naročito na trgu ispred Bejazitove džamije, u
blizini koje se nalazi i Istanbulsko sveučilište. Trgom se obavezno vrzma i
nekoliko policajaca koji drže na oku studentske aktivnosti, a u sveučilišni
kompleks mogu ući samo profesori i studenti, nakon što pokažu iskaznice zaštitaru
na kapiji
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Tko je prvi put posjetio Istanbul prije desetak dana, teško
će moći zaključiti je li uzrok nevjerojatne živosti toga grada činjenica da su
se ove godine poklopili "zapadnjačka" Nova godina i muslimanski Kurban
bajram, ili je to jednostavno njegovo prirodno stanje. Ulice prepune ljudi u
svako doba dana i noći, otvorene trgovine, restorani i kafići, stotine trgovaca
i drugih koji nešto pokušavaju prodati, brojni taksiji, autobusi, "dolmuši"
(minibusevi), tramvaji i brodovi, koji konstantno nekuda prevoze bezbrojne
putnike, stanovnike Istanbula i turiste, sve je to neodoljiva svakodnevnica
ovog velegrada zbog koje nikome ne može biti dosadno. Svaki izlazak na ulicu
mala je avantura, u kojoj će turist više puta biti nagovaran da nešto kupi, da
uđe u neki ugostiteljski objekt, da bude prevaren, da se susretne s nelogičnostima,
ali ukoliko u početku i doživi ono što se obično naziva "kulturološkim
šokom", jer nikada ranije nije bio na Orijentu, atmosfera koja u svakom
trenutku odiše istinskom sljubljenošću kultura, ma koliko one bile kontradiktorne,
brzo će razoružati svakog posjetitelja.
Ono što vjerojatno svakom zapadnjaku prvo upadne u oči odsustvo
je žena na istanbulskim ulicama. Monotoniju milijuna muškaraca razbijaju samo
turistkinje, i upadljivo rjeđe Turkinje, većina njih "pokrivenih", a
one "normalno" odjevene ipak su laste koje ne čine proljeće. Većina
tih muškaraca na ulici je s nekim zadatkom: da preporuče restoran, dozovu
taksi, nešto prodaju, a razgovor na lošem engleskom uglavnom započinje
pitanjem: "Jeste li se izgubili?" ili "Jeste li iz Španjolske,
Italije?"... Što se tiče žena, optimistično zaključujemo da njih nema na
ulici zato što se umjesto prodajom švercane robe i gluvarenjem bave nekim
pametnijim poslom. Ono što, pak, prvo "upadne u nos", svakako je
smrad pečene ovčetine koji se neprikosnoveno širi inače svježim, morskim zrakom
iznad Istanbula, sasvim čistim, unatoč, kako kažu statistike, velikom zagađenju
toga grada.
Pritisak došljaka
U turskoj je metropoli posljednjih desetljeća prisutan ogroman
pritisak došljaka iz ruralne okolice, pa se pretpostavlja da u njoj, pored
10-ak službenih milijuna, živi još toliko ljudi koji se u vrijeme popisa
stanovništva vraćaju u svoje domove ne bi li tako ishodili veća državna davanja
za svoja sela i gradove. "Jadni" Istanbul tako kuburi s infrastrukturom
isuviše krhkom za toliku količinu ljudi. Bregovite uličice starih dijelova
grada popločane kaldrmom, primjerice, dom su nevjerojatnim nadogradnjama i
interpolacijama kućeraka, stepenica, prostorija koje ispunjaju svaki raspoloživi
kvadrat, a krađa struje uobičajena je pojava u istanbulskim stanovima. Sve to,
međutim, nekim je čudom u suglasju s ostatkom urbanog prostora, i, barem u
starom dijelu grada, teško je vidjeti divlju gradnju hrvatskoga tipa, "šaku
u oko" koja se svojom nakaradnošću izdiže iznad okolnih građevina.
Ulične kante za smeće također su rijetke laste, pa grad kojim
svakodnevno prođe 20-ak milijuna domaćih ljudi, i još par milijuna stranaca, u
određena doba dana zna biti prepun smeća, ali sutradan ujutro opet je sve u
redu. Morskim prolazom koji uključuje Dardanele, Mramorno more i Bospor godišnje
prođe 50-ak tisuća brodova, od kojih svaki deseti prevozi naftu ili plin, ali
plovidba nekim od mnogobrojnih trajekata približava more koje, doduše, ne
miriše, ali nije ni naročito zagađeno. Još jedan "šok" svakako su i
javni WC-i, s čuvenim čučavcima i s posudicama s vodom umjesto papira.
Neiskusnom gladnom turistu lako se može dogoditi i "sultanova
osveta", crijevna viroza ili, u blažem obliku, klasična muka u stomaku.
Istanbul je krcat restorana, a zbog njemu tako karakteristične izmiješanosti
stilova, što interijera, što hrane, turistu koji ne želi gotovanski ući u prvi
restoran natrpan zapadnjacima, teško je samo pogledom kroz stakleni izlog procijeniti
što ga unutra čeka.
Čuveni Veliki bazaar raj je za shopping, uz obavezan uvjet volje i izdržljivosti za cjenkanje. Na
tržnici, a često ni u dućanima, nema istaknutih cijena, a pogađanje je uobičajeno
i u drugim prilikama, poput taksija. S obzirom da se 50-ak posto cjelokupne
turske trgovine, koja uz poljoprivredu čini većinu prihoda u toj zemlji,
ostvaruje upravo u Istanbulu, taj grad slobodno se može nazvati carstvom sive
ekonomije. Keramika, staklo, srebro, antikviteti, koža, tepisi, svila i druge
tkanine, sve je to dostupno u ogromnim količinama i po pristupačnim cijenama.
Treba, međutim, računati i na mogućnost da se vunene rukavice kupljene za par
kuna s drugim nošenjem raspadnu, da se savršeno zapakirani "Mach 3"
žileti ispostave kao, ne samo lažni, već i potpuno tupi, ili da se krasna
drvena šahovska tabla klima kada se postavi na stol. Istanbulska magija,
međutim, odagnat će svaku natruhu ljutnje zbog te, iako jeftine, ipak preskupe
kupnje.
TVRD I SLASTAN ORAH
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|