"TESLA ELECTRIC COMPANY" U REŽIJI TOMAŽA PANDURA I "SUMRAK
BOGOVA" SLOVENSKOG MLADINSKOG GLEDALIŠČA U REŽIJI DIEGA DE BREE
A GDJE JE STRUJA?
Bojan MUNJIN
17. siječnja, 2007.
Dok Tesla razmišlja
pred brdom formula ili lamentira o napretku, usamljenosti i sudbini, ponekad
gol, ponekad u fraku, on ne izgleda nikako drugačije nego kao glavni lik teme
"svetac je među nama" na satu vjeronauka, dok se cijela predstava –
da se malo vratimo u prošlost – doima otprilike kao artificijelni recital za
potrebe Dana mladosti ili otvorenja
hidrocentrale Đerdap I. "Sumrak..."
je, pak, aktualna freska nemilosrdnih događaja koja današnjim ljudima
želi reći da će nasilje koje svakodnevno akumulira jednog dana kataklizmički –
eksplodirati
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Evo kako dvije nove predstave sličnog vizualnog izgleda i
nadrealne atmosfere mogu imati sasvim različiti scenski naboj, umjetnički doseg
i socijalni značaj. Ovosezonska brijunska predstava "Tesla Electric
Company" u režiji Tomaža Pandura, koja je premijerno izvedena u
Italiji i ovih dana gostovala u Zagrebu, tek je glamurozna scenska dekoracija
na visokom tehničkom nivou, dok je "Sumrak bogova" Slovenskog
mladinskog gledališča iz Ljubljane neobično važna predstava o demonima svijeta
u kojem upravo živimo. I jedna i druga predstava, s gomilom simboličkog
instrumentarija, psihodeličnom glazbom i glumcima u grotesknim pozama, lebde
između sna i jave, ali stvarnost "Sumraka
bogova" gledaoce gađa ravno u mozak dok je "Teslin san" samo komercijalni spektakl
za međunarodnu upotrebu.
Autor teksta Darko Lukić i teatar Ulysses
naumili su pokazati "ne što je Tesla bio, nego kako je bio",
ali prema onome što smo vidjeli bila je to tanušna zamisao za ozbiljniji estetski
zahvat. U scenografiji grupe Numen pozornica izgleda kao kombinacija
kule bjelokosne i električnog generatora, usred čega sjedi goli Tesla,
neurotični genij razapet između neonskih lampi i šampanjca, rastrzan između
pogleda u svemir i ovozemaljskih intriga. Oko njega kruže nezajažljivi novinari,
agenti CIA-e, konkurenti i žene dok Tesla odsutnim pogledom prema
zvijezdama izgovara srcedrapateljne riječi: "Golom bih rukom uhvatio munju..."
Meteorološki
izvještaj
Kako i nije zamišljena da teatarski istražuje i da Teslu
zavitla u neke zaista provokativne prostore, cijela predstava se s gomilom
patetike niže kao slikovnica vizualnih atrakcija o svjetski poznatom junaku
čija sudbina, međutim, ne ostavlja dubljeg traga u rasprodanom gledalištu. Ono
o čemu se, zapravo, radi jest dobro upakirani kič. Dok Tesla razmišlja
pred brdom formula ili lamentira o napretku, usamljenosti i sudbini, ponekad
gol, ponekad u fraku, on ne izgleda nikako drugačije nego kao glavni lik teme "svetac
je među nama" na satu vjeronauka, dok se cijela predstava – da se malo
vratimo u prošlost – doima otprilike kao artificijelni recital za potrebe Dana
mladosti ili otvorenja hidrocentrale Đerdap I.
Uz osmero korektnih glumaca koji su u nekom kabaretskom tonu,
uz pjevanje, ples i ponešto cinizma, dočaravali socijalni okoliš neshvaćenog
genija, oni koji su igrali Teslu bili su zapravo - najproblematičniji.
Mladi Tesla bio je Livio Badurina koji osim vizualne pseudosvetačke
impostacije nije ponudio mnogo: iz njegovih usta izlazile su riječi u ravnom
tonu kao da se radi o meteorološkom izvještaju, a ne o intimnim lomovima jednog
od najznačajnijih znanstvenika 20. stoljeća. Starog Teslu glumio je Rade
Šerbedžija na način kao da je definitivno odustao od glume: taj već užasno
puno puta viđeni umorno-nadmoćni izraz lica, drhtavi glas, njihanje kukovima i
sako prebačen preko ramena djelovali su kao ponovno udvaranje nakon 35 godina
braka, a ne kao igranje s razlogom baš ovdje i baš danas.
Atraktivna scenografija, dobra glazba grupe Silence i
zgodna glumica Hristina Popović Mijin najveća su vrijednost ove dobro
ušminkane predstave, no problem "Tesla Electric Company", koja je
publiku ostavila prilično hladnom, u tome jest što osim prigodne fantazije koja
će se svugdje dobro prodati nije za žive ljude u estetskom smislu ponudila
ništa ozbiljnije.
Iako na jednaki način koketira s hiperrealizmom i nekom mračnom
kabaretskom atmosferom, ljubljanska predstava "Sumrak bogova", koju
je redatelj Diego de Brea napravio prema Viscontijevom scenariju
za istoimeni film – nešto je sasvim drugo. Kao i film, predstava prati obitelj
Essenbeck i tematsku liniju Hitlerovog obračuna s konkurentima u Noći
dugih noževa, ali sudbina jedne aristokratske familije u konkretnom vremenu
nasilja za Diega de Breu postaje paradigma za nejasan, ali uznemirujući
osjećaj da je u vremenu današnjem nasilje ponovno izmaklo kontroli. Nacisti su
u ovoj predstavi tek sporedni statisti, izvođači radova u jednom pomahnitalom
vremenu, no ono što kao jeza podilazi svakoga u gledalištu jest vrišteća slika
gole vlasti i straha, koji – bojimo se – tresu moderna društva jednako kao i
prije.
A GDJE JE STRUJA?
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|