ALMA PRICA, PRVAKINJA DRAME ZAGREBAČKOG
HNK, PIŠE ZA FERAL O "NEDOSTATKU
LJUBAVI I JOŠ O MNOGOČEMU" VEZANOM UZ NAJNOVIJE SKANDALE U NJEZINOME
MATIČNOM TEATRU
DRAMA U ŽUTOJ KUĆI
14. veljače, 2007.
Evo, kako lijepu zemlju imamo, a čini se da
ju zapravo ne volimo (nemojmo se zavaravati lažnim patriotizmom i populističkim
izjavama nekih čelnih ljudi, i njihovom sposobnošću manipulacije). A Hrvatsko
narodno kazalište?! Kakva lijepa, vrijedna kuća, kakva povijest, kolika su
velika imena u njoj upisana, kakve mogućnosti, a opet, zašto toliko nespretnosti,
gluposti i bahatosti!? Često me je sram pred ljudima, građanima, pred publikom,
kad pomislim što li ti ljudi moraju misliti o nama, što sve čitaju u novinama,
neke čudne rasprave i obračuni, neko izokrenuto kazalište
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
"Bez kazališta se ne može, bez
kazališta se ne može, bez kazališta se ne može, bez kazališta se…" Već ne
znam po koji put ponavljam u sebi, i za sebe (a često i na glas, drugima), tu
veliku-malu, skromnu-raskošnu, jednostavnu kompliciranu misao veličanstvenog A. P. Čehova, koju izgovara njegov
Petar Nikolajevič Sorin u drami (a Čehov
je naziva "komedijom") "Galeb". Vrtim tu rečenicu u
mislima poput neke "mantre", koja bi me trebala dovesti do smirenja,
lijepih snova (kazališnih!), i razotkriti mi slike nepoznatih, uzbudljivih
prostora (kazališnih!). Vjerujem u tu misao, želim u nju vjerovati, i dijelim
je s mnogim poštovanim kolegama, kolegama – prijateljima. Ipak, sa zebnjom
moram priznati da me ta ista misao – "bez kazališta se ne može" -
svakim novim danom, i okolnostima koje me na to navode, dovodi do svoje
suprotnosti, i do samo jednog pitanja: "Zar se bez kazališta ipak može?!"
A onda slijede i druga pitanja: "Kako
je do toga došlo? Kada je počelo? Gdje smo pogriješili? Ima li još nade da
vratimo život i blistavost, istinitost i ljubav toj rečenici A. P. Čehova?"
Ljubavna
priča
Neposredan povod (ali nikako ne i jedini
razlog) da nešto iz svoje "goruće" glave stavim na "hladan"
papir jest (po)novonastala situacija u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu
(čijeg sam dramskog ansambla dugogodišnji član). Već se danima po medijima
prati taj novi "skandal", "afera" u HNK. Kada se kaže "skandal",
"afera", moja prva asocijacija slijedi neku "ljubavnu priču".
To je tako u melodramama, i mojoj "zatrovanosti" istima. Bojim se da
se u vezi ovog "skandala" radi upravo o suprotnom, o nedostatku ljubavi
– prema kazalištu samom! I još o mnogočemu, naravno.
Ja sama nisam bila niti u jednoj podjeli od
dvije predviđene, pa potom otkazane predstave ("Barok" u režiji Tomaža Pandura, i "Kralj Lear"
u režiji Laszla Bagossyja), i to bi
mi dalo pravo da samoj sebi kažem: "Zašto me se to sve uopće tiče, zašto
se ne izmaknem?" Ali očito ne mogu (ili ne želim?), ne da mi (kazališni) "vrag"
mira. Pokušavam se distancirati od minulih i nemilih događaja radi osobnog psihofizičkog
zdravlja, i da bih sačuvala i energiju, i glumački "mir-nemir", koji
su toliko potrebni za izlazak na scenu. Ali primjećujem da ne mogu – to je kao
da pokušavam preskočiti vlastitu sjenu.
Ovisno o položaju sunca, sjena HNK je
ispred, ili iza mene, ali uvijek tu, prisutna, neminovna. Uostalom to je moja
matična kazališna kuća, ne osjećam se krivom, ali se osjećam loše. I znam da
taj osjećaj dijelim i s jednim dijelom ansambla. Ne želim govoriti ni u čije
ime, niti na to imam pravo, ali mislim da bi se neki kolege sa mnom složili. Osjećamo
zajednički (nekreativni) nemir. A zajedno i dijelimo sudbinu našeg kazališnog
(životnog) prostora. Odgovornost je i na nama, glumcima.
Što se tiče kazališta općenito (to
uključuje i svekoliko hrvatsko glumište, a ovim povodom Hrvatsko narodno kazalište),
mislim da je njegova moguća snaga i opstojnost u spoju profesionalnosti i etike
(kako umjetničke, tako i ljudske), a jednog i drugog, čini mi se, sve je manje,
ili te kategorije postaju sve manje važne? One se ne daju propisati nikakvim
zakonom, ne potpisuju se ugovorom - to se jednostavno ima ili nema, a ako to
samo po sebi nije urođeno i razumljivo, onda se uči i njeguje. Može jedan
ansambl imati najbolje "igrače" (glumce), ali "team" će
propasti ako nema duha koji bi ih spojio, povezao. Kazalište jest, i trebalo bi
biti zajedništvo, zajednička misao – ne u smislu tzv. kolektiva i
istomišljenika – naprotiv, to je moguća zajednica "nemogućih", jakih
individualaca, koji se nadopunjuju i nadograđuju, koji imaju zajednički cilj – kazalište. I trebali bi činiti sve što
je u njihovoj moći da to ponekad postane i umjetnost.
DRAMA U ŽUTOJ KUĆI
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|