IZLOŽBA "AVANGARDNE TENDENCIJE U
HRVATSKOJ UMJETNOSTI" U GALERIJI KLOVIĆEVI DVORI U ZAGREBU
AVANGARDA U RETROVIZORU
Marina BARIČEVIĆ
22. ožujka, 2007.
Svojih 25 godina postojanja Klovićevi dvori proslavljaju sjajnom,
impozantnom i skupom izložbom. Sretno su se posložile više sile politike u
predizborno vrijeme, kada je i kultura neki adut, i doskorašnji neprijatelji
stvorili su prešutni zdrug tolerancije u kojoj poznavatelj moderne hrvatske
likovnosti profesor Zvonko Maković
dobiva priliku raditi svoj projekt, a ministar kulture to obilato financijski
podupire. Da čovjek poželi češće izbore
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Ako je stručna ekipa zagrebačke Galerije
Klovićevi dvori mogla birati rođendanski
poklon, a mogla je, onda bolji za promidžbu slavljenika i pohode čestitara nije
poželjela – izložbu avangardnih tendencija u hrvatskoj umjetnosti. Svojih 25
godina postojanja (1982.–2007.), isprva iznimno agilan Muzejsko-galerijski prostor pa potom karikaturalno prekršten u
glavama politike u današnje Klovićeve
dvore, proslavljaju sjajnom, impozantnom i skupom izložbom. Sretno su se
posložile više sile politike u predizborno vrijeme, kada je i kultura neki
adut, i doskorašnji neprijatelji stvorili su prešutni zdrug tolerancije u kojoj
poznavatelj moderne hrvatske likovnosti profesor Zvonko Maković dobiva
priliku raditi svoj projekt, a ministar kulture to obilato financijski
podupire. Da čovjek poželi češće izbore.
U osvit konačnog otvorenja Muzeja suvremene
umjetnosti i između hrabrijeg postava zagrebačke Moderne galerije, aktualna izložba znači dajdžestiranu autorsku
povijest avangarde kroz šezdesetak godina. Ili ilustrativni je to prikaz od
početka drugog desetljeća do sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Lepeza
umjetničkih pravaca od ekspresionizma preko zenitizma i dade, nadrealizma do
poslijeratnih neoavangardi. Startna slika Gecanov "Cinik" (1921.) - finalna
točka Stilinovićeva "Eksploatacija
mrtvih" (1984.). Niska od slike do koncepta. Povijesno, kao inscenacija,
dugo vrijeme od Austro-Ugarske do godine 1974. Od Tartagliinog "Autoportreta" iz 1917. do datuma
donošenja novog Ustava Jugoslavije, ali i Hrvatske. U posve ispolitiziranoj
realnosti iskrsavaju i takve prispodobe.
Središnja
dilema
Ali, pitao se prije četiri godine u knjizi "Prilozi za drugu liniju" Jerko
Denegri što zapravo kazuje "Autoportret" Marina Tartaglie
iz 1917. - "usamljen u opusu ovog umjetnika, ne samo u njegovom opusu nego
i čitavom tom povijesnom razdoblju". Dolazimo do središnje dileme –
pitanja: što je to avangarda? Nešto što prethodi ili je ispred vremena, odabrano
po osobnoj volji i viđenju povjesničara umjetnosti ili su činjenice
konkretnije. Makovićeva velika izložba, sjajna i potrebna, obiluje
prostorom za dileme i pitanja. I to je također njezina kvaliteta. Posebno jer
se prikazuje u vrijeme koje nije nikako gluho za tu temu.
Postoji iznimna stručna literatura (J. Denegri: "Prilozi za drugu liniju"; Lj.
Kolešnik: "Između Istoka i Zapada"; B. Stipančić: "Josip
Vaništa, Vrijeme Gorgone i postgorgone"…) kao i aktualna
riječka izložba iz kolekcije Marinka Sudca "Rubne posebnosti – avangardna umjetnost u regiji 1915.–1989."
Mogućnost konzultacije o temi čini izložbu u Galeriji Klovićevi dvori još intrigantnijom. Ipak iz ponuđenih definicija
avangarde najozbiljnija je u sveobuhvatnosti ona Šuvakovićeva da je to
naziv za "nadstilsku, radikalnu, ekscesnu, kritičku, eksperimentalnu,
projektivnu, programsku i interdisciplinarnu praksu u umjetnosti". Ali
osim definicije avangarde ona ima i svoj suživot u određenom vremenu, u povijesti.
Radi kompleksnosti (ozbiljnosti) izložbenog
projekta, ali i složenosti pojma, i prepoznavanja avangarde i njezino tumačenje
doktor Maković sublimira u širem prikazu avangardnih tendencija. Da bude
slika sveobuhvatnija usporedno se predstavlja avangarda u književnosti, teatru,
filmu, glazbi, kritici, arhitekturi, fotografiji, dizajnu, baletu, plesu. Protagonisti
uz Makovićevu likovnu dionicu jesu stručnjaci, poimence Branimir
Donat, Ana Lederer, Hrvoje
Turković, Nikša Gligo, Eva Sedak, Ljiljana Kolešnik, Darja
Radović Mahečić, Marija Tonković, Feđa Vukić, Maja Đurinović.
Cilj izložbe da obuhvati kulturna događanja u cjelini i zaključi da
su i "autsajderi" zemljopisno udaljeni od svijeta poznavali i posjedovali
svoju avangardu i neoavangardu, štoviše u vlastitoj inačici - jest uspio.
AVANGARDA U RETROVIZORU
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|