IZLOŽBA AUSTRALSKE ABORIDŽINSKE UMJETNOSTI U BEČKOJ
"ALBERTINI"
PUSTINJSKI SNOVI
Darko VUKOREPA
4. srpnja, 2007.
Predstavljeno je trideset i pet radova velikog formata iz
zbirke-donacije američkog filantropa i kolekcionara Donalda Kahna; većina slika
datira iz 1988. i 1989. godine, razdoblja danas poznatog kao "klasična"
epoha aboridžinske umjetnosti, a
tematski se sve vrti oko "doba snova", koje po
aboridžinskom vjerovanju predstavlja vrijeme stvaranja svijeta
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
"Od kada je slikarstvo Aboridžina godine 1972. počelo
dobivati na širem značaju, ne prestaju rasprave je li riječ o djelima koje
valja svrstati uz bok ostalima radovima likovne umjetnosti ili su posrijedi
samo jednostavni artefakti primitivnih etničkih grupa, usporedivi s afričkim
maskama ili australskim bumeranzima. Za mene, definitivno je riječ o umjetničkim
djelima, čak i ako ona proistječu iz mističnog fetišiziranja pejsaža. Na koncu,
aboridžanska se umjetnost ni u čemu bitno ne razlikuje od, primjerice,
religijskih predmeta gotičke i renesansne ere, čije 'sidrenje' u tradiciji
likovnih umjetnosti nitko nikada nije osporavao", mišljenja je američki filantrop i kolekcionar Donald Kahn, čiju zbirku od oko 35
radova velikog formata australske aboridžinske umjetnosti ovih dana predstavlja
bečka "Albertina". Riječ je, preciznije rečeno, o radovima iz
donacije Donalda i Jeanne Kahn "Albertini" iz
2006. godine.
Donald Kahn se
prvi put s aboridžinskom umjetnošću susreo 1988. godine na izložbi u New Yorku;
ljepota i snaga djela australskih domorodaca potakle su ga da tada kupi pet radova,
koji će potom postati okosnicom njegove buduće vrijedne kolekcije. Većina slika
datira iz 1988. i 1989. godine, razdoblja danas poznatog kao "klasična"
epoha aboridžinske umjetnosti, a prva izložba Kahnove zbirke u Europi zbila se u salzburškom "Landesmuseumu",
da bi potom uslijedilo još sedamnaest
predstavljanja u Njemačkoj, Irskoj, Izraelu, Švedskoj i Nizozemskoj.
Tajni simboli
Nema dvojbe da je umjetnost Aboridžina stara koliko i njihova
kultura; prvi susret, pak, s europskim slikarstvom zbio se sredinom 19. stoljeća, kada su njemački
misionari proširili luteransko učenje u aboridžinskim komunama u južnoj Australiji.
Misionari su radili u području koje se prostiralo na više od tri tisuće
četvornih kilometara, a povijesni podaci vele da je pastor J. W. Albrecht zaslužan da su Aboridžini tijekom 20-ih godina po
prvi put počeli slikati – kistom. No, do prvog istinskog slikarskog "proboja"
došlo je nešto kasnije, točnije 70-ih godina, a najzaslužniji za nj jest Geoffrey Bardon, učitelj slikarstva u
školi u Papunyji, getu za aboridžinski narod, koji je uspio motivirati grupu
starijih Aboridžina da oslikaju 3x10-metarski mural za spomenutu školu.
No, tada počinju i problemi, jer su s tim muralom u javnosti
prvi put iznesene iznimno dobro čuvane tajne – ritualni aboridžinski simboli,
pa su muralisti napadani da su oskvrnuli aboridžinske tabue, no na kraju se sve
dobro završilo, pa je radikalno jednostavna aboridžinska ikonografija mogla
započeti svoj pohod u svijet, a s dolarima zarađenim od slikanja grupe
Aboridžina mogle su se vratiti na svoju drevnu zemlju. Novi slikarski pokret
ubrzo se proširio i izvan geta u Papunyji, a nakon prvog desetljeća kojim su
aboridžinskom umjetnošću ekskluzivno vladali samo muškarci, sada i žene počinju
svoje priče stavljati na platno. Prve velike međunarodne izložbe organizirane
su 80-ih godina s velikim uspjehom, te nakon toga australska aboridžinska
umjetnost postaje dio međunarodnog art-tržišta.
No, kako to obično biva, uspjeh ima i svoje drugo, tamnije
lice, a o tome – kad je o Aboridžinima i njihovoj umjetnosti riječ - vrlo zorno
kazuje agencijska vijest iz veljače ove godine.
PUSTINJSKI SNOVI
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|