FERAL NA EUROKAZU,
MEĐUNARODNOM FESTIVALU NOVOG KAZALIŠTA, KOJI SE OVE GODINE ODRŽAO POD
ZAJEDNIČKIM NAZIVOM "TITO – ČETVRTI PUT"
BROZWAY U ZAGREBU
Bojan MUNJIN
4. srpnja, 2007.
Ovogodišnji Eurokaz,
koji je osim domaće uključivao i međunarodnu produkciju od Bitole do Sjevernog
mora na temu Tita, protekao je s
promjenjivom srećom: jedni su se s poviješću tek poigravali, drugi su mislili
ozbiljno. Uglavnom, u produkciji hamburškog "Kampnagela" gledali smo iz bijelog svijeta postmodernističke stripove,
moderni balet i psihodeliju na temu Tita,
ali taj politički larpurlartizam sa zakašnjenjem od dvadeset pet godina
teško da je zadovoljio sve one na ovim prostorima koji su s majčinim mlijekom
posisali ne samo partizansku ideologiju nego i sve ono što je došlo poslije
toga
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Što stranci znaju tko je bio drug Tito! Ovogodišnji Eurokaz
pod zajedničkim nazivom "Tito – četvrti put", koji je osim domaće
uključivao i međunarodnu produkciju od Bitole do Sjevernog mora na temu Tita,
protekao je tako s promjenjivom srećom: jedni su se s poviješću tek poigravali,
drugi su mislili ozbiljno. Uglavnom u produkciji hamburškog Kampnagela
gledali smo iz bijelog svijeta postmodernističke stripove, moderni balet i
psihodeliju na temu Tita, ali
taj politički larpurlartizam sa zakašnjenjem od dvadeset pet godina teško da je
zadovoljio sve one na ovim prostorima koji su s majčinim mlijekom posisali ne
samo partizansku ideologiju nego i sve ono što je došlo poslije toga.
Bezbrižni eho
Doduše, direktorica festivala Gordana Vnuk još je
prije pola godine najavila da će tematiziranje Tita na ovogodišnjem Eurokazu
"biti poetska i anarhistička fantazmagorija bez ideoloških odgovora",
ali taj naknadni nadrealizam tek nam je prizvao opća mjesta jedne povijesne
drame i zaboravljene slike socijalističkog poleta i pionirskih marama, ali nas
nije bitnije suočio s onim u čemu smo živjeli pedeset godina. Veliki meštar
festivala i ove je godine bio Branko Brezovec, koji je sam potpisao dvije predstave, osmislio je i povezao sve
ponuđene projekte, od Tita u Užicu do Tita u Šri Lanki,
zamišljene da se kao zajednički mega-slet odigraju 5. srpnja na Trgu maršala
Tita u Zagrebu.
Poznavajući Brezovčev rukopis, on je majstor vesele
ironije na teme koje se pišu velikim slovom, pa Revolucije, Nasilja i Apsurda u
predstavama "Weddings&Trials" i "Tito, stanoviti dijagrami
čežnje" nije nedostajalo, golih glumaca bilo je u izobilju jednako kao i
revolucionarnih pjesama s ironičnim odmakom, ali taj neobavezni pogled –
nazovimo ga nekom vrstom estetske amoralnosti - bio je samo bezbrižni eho
važnih događaja s pristojne udaljenosti.
U predstavi tzv. visokoorganiziranog kaosa
"Weddings&Trials" u kojoj ima i D'Annunzia i Kocbeka kao
i talijanskih, makedonskih i hrvatskih glumaca, Brezovec se bavi
nasilnim polugama vlasti kao da se radi o Francuskoj revoluciji ili građanskom
ratu u Angoli pri čemu nije jasno zašto je Tito samo jedan od sporednih
aktera koji se vidi tek na TV ekranu kako se brije. Slika zamršenog klupka golih
tjelesa, uniformi, povišenog govora i rogobatne scenografije nije imala namjeru
prodrijeti u dubinu gledaočeve kritičnosti i imaginacije, već poput zavodljivih
fleševa za jednokratnu upotrebu - ostati na površini. Što je socijalizam – dobro
ili loše ili nešto između – značio narodima koji su se nekad zvali Jugoslavija,
kakve su bile posljedice i da li ono što živimo danas ima veze s onim što smo
živjeli jučer, naznačeni su, da parafraziramo Brezovca, "u izmaglici slika dok popodne
drijemamo između sna i jave", ali ta je maštarija toliko godina kasnije
ostala zakinuta za (umjetničku) oštrinu suda o vremenu koje je očito na mnoge
presudno djelovalo.
Slikovito rečeno, nad većinom predstava ovogodišnjeg Eurokaza ostalo je lebdjeti neodgovoreno
pitanje što god to značilo: da li se Tito samo brijao? Predstava
"Tito, stanoviti dijagrami čežnje" (kooprodukcija Kampnagel Hamburg,
Labaratorio Nove Firenca, Ex Ponto Festival Ljubljana, MAG
Culture&Experience, Skoplje), nastala prema vrlo dobrom tekstu Slobodana
Šnajdera i namjeri da se pokaže "strašna napetost historijskih deficita kada se država, k tomu
još sapeta u ideologijski kalup, izdiže ni iz čega" - nije se uzdigla do
razine Šnajderove drame. Važno je reći da se Šnajderov tekst bavi
i Đilasom kao jedinim Titovim povijesnim antijunakom, no ono što
piše u predgovoru da "drama opisuje herojsko razdoblje revolucije, koju autor
drži autentičnom, ali ne zazire od sabiranja golemih troškova pokušaja utopije;
a osobito opisuje osvetu poraženih utopija koja se u bivšoj zajednici strašno
naplatila..." - to u predstavi jedva da smo vidjeli.
Šuškovo prase
Ono
što smo na pozornici gledali bio je revijalni pregled povijesti u komadićima:
nešto faktografije tipa Tito u Moskvi, Tito u Drvaru, masovne
slike narodnog prevrata s pucanjem i pjevanjem, romski tamburaši, ironijska
scena kako Tito i Staljin plešu balet, riječi o tome kako revolucija
(ne) jede svoju djecu, dilema o bleiburškim žrtvama i ono zaklano prase s kojim
je Šušak vitlao po Kanadi... Ono što je nedostajalo bila je veličanstvenost
i jeza u istom trenutku.
BROZWAY U ZAGREBU
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|