Mile STOJIĆ
CAFÉ NOSTALGIJA UGLJEN I DIJAMANTI 4. srpnja, 2007.
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Mostarski hotel Ruža više ne postoji, a bio
je remek-djelo moderne bosanskohercegovačke arhitekture. Na njegovu mjestu niče
ružno betonsko čudovište, slika i prilika današnje estetike tajkuna.
"Slučaj Ruža" dospio je i do UNESCO-a, jer novi betonski bastard toliko
narušava estetiku stare gradske jezgre, da prijeti brisanjem i samog Starog
mosta s liste spomenika svjetske kulturne baštine. Pravi hotel Ružu projektirao
je Zlatko Ugljen (Mostar, 1929.),
dugogodišnji profesor na Arhitektonskom fakultetu i Akademiji likovnih umjetnosti
u Sarajevu, redoviti član bosanske, a odnedavno i dopisni član hrvatske i
slovenske akademije znanosti i umjetnosti. Hotel je nazvan imenom drevnog
mostarskog restorana, poznatog po akšamluku i meraku, poeziji i muzici, a
njegovu gradnju pratila su brojna osporavanja, karakteristična za naše palanačke
prilike.
Ali, kada su skele skinute, a svečane vrpce
presječene i tradicionalno sumnjičavi Mostarci zinuli su od čuda. Vanjska
arhitektonika uklapala se u drevnu teksturu grada ("Tu se čovjek morao
ušunjati, ući neprimijećen da se ne povrijedi stoljetni sklad", rekao je Ugljen u jednom intervjuu), a interijeri
su bili kombinacija hercegovačke bjeline i plemenitog drveta. Zdanje je
izražavalo obilje kroz oskudicu, što je karakteristika ljudi i podneblja u kome
je arhitekt rođen. Ugljenove čiste
forme naslanjale su se na sklad orijentalne morfologije starog grada i Starog
mosta, a odisale su, koliko modernošću i duhom vremena, toliko i pečatom
prirode - kroz hotelski dnevni boravak protjecao je jedan krak rijeke
Radobolje, donoseći u atmosferu prozračnog restorana permanentan dašak
svježine.
Ta hladna i bistra rijeka što je šumorila
između restoranskih stolova povezivala je unutrašnjost hotela s vanjskom
prirodom, što je Ugljen više puta istakao
kao svoj graditeljski koncept. U restoranu, kao i ispred njega, rasla je
mediteranska flora: smokva, maslina, vinova loza. Savršena arhitektura je prema
njemu ona koja čovjeka ne odvaja od prirode, već ga sa njom spaja.
"Otvorenost arhitekture prema prirodi", primjećuje dr. Marko Karamatić, "trajno je Ugljenovo stvaralačko opredjeljenje.
Njegova fascinacija, koja se zrcali u prožimanju prirode i arhitekture, praktično
znači uklanjanje čvrste pregrade između prirodnog okoliša i zatvorenog
prostora."
Ugljenova
Ruža je za vrlo kratko vrijeme, uz Stari most, postala drugi
značajan arhitektonski topos i umjetnički simbol Mostara. O ljepoti tog hotela
kunsthistoričari su pisali studije, namjernici ispredali legende i pjesnici
pjevali pjesme, sve do proljeća 1992. kad je njegova krhka tekstura podlegla
pod agresorskim granatama. Granate su nedugo potom i Stari most obrušile u
Neretvu i pećinski je čovjek u tim vremenima slavio svoj trijumf. I hotel i
most čekali su neka bolja vremena, koja nikada neće doći. Most je, naime, obnovila
međunarodna zajednica, a dobar broj stanovnika Mostara još nije došao da ga vidi,
dok su hotel počeli renovirati domaći tajkuni, pobrisavši na svoju ruku svu
njegovu arhitektonsku ljepotu i na njegovome mjestu podigli betonsku kutiju,
koja nagrđuje obnovljenu starogradsku jezgru, kao što hipertrofirani katolički
zvonik s druge strane vrijeđa i ruši estetsku harmoniju i antički mir doline.
Ugledni je hrvatski kunsthistoričar dr. Radovan Ivančević, uoči svoje smrti, a
povodom "renoviranja" Ruže očajnički zavapio: "Ima li ikoga u
Mostaru tko bi se usudio gradu oduzeti ili uništiti ovaj spomenik i hoće li svi
u Mostaru to hladnokrvno dopustiti?!", uz opasku kako ono što se događa s
obnovom hotela Ruža predstavlja tragediju degradacije arhitektonskog djela,
čija vrijednost nadilazi lokalne i regionalne okvire. Ali, vandali nisu mnogo
marili za apele mudraca. Filozof i profesor dr. Sadudin Musabegović je, govoreći o "obnovi" hotela Ruža,
istaknuo kako je on "prvo vandalski razoren da bi se potom, opet vandalski,
bez ikakvog zazora i skrupula obnavljao, ali kao nešto sasvim drugo, koje zarad
profita… logikom oslobođene ekonomije srozava i ponižava umjetnički i kulturni
dignitet same arhitekture".
Priča o Ruži zapravo priča je o onim
bogdanovićevskim ukletim neimarima. U jednom sam poetskome zapisu rekao kako je
Ugljenova nesreća u tome što su
arhitektonska remek-djela što ih je sagradio doživjela već za njegova života
sudbinu heraklitovskih kamičaka, s kojima se igra zločesto dijete vremena. Njegov
bogati opus uglavnom čine javne zgrade kao što su kulturne institucije,
gospodarski, stambeni, sportski i sakralni objekti. Pored hotela Ruža u
Mostaru, izgradio je i hotele Bregava u Stocu, Kalin u Bugojnu, Vučko na Jahorini,
koje su "osloboditelji" također pretvorili u šut i pepeo.
CAFÉ NOSTALGIJA: UGLJEN I DIJAMANTI
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|