Viktor IVANČIĆ
KLIP SLOBODE KINESKI SINDROM 29. kolovoza, 2007.
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Na hrvatskoj političkoj sceni u toku su ozbiljni građevinski
radovi. Jedan od poduzetnijih neimara na tome planu je Zoran Milanović. Sudeći po slikovitoj naravi njegove retorike, teško
da predsjedniku SDP-a manjka cigli u glavi. Naprotiv, skoro da bismo mu oko
vrata, na mjestu gdje uobičajeno dolazi kravata, mogli objesiti reklamni pano s
natpisom: "Ovdje proizvodimo blokete... Zato da bismo imali što
rušiti!"
Već nekoliko puta za redom, da javnost slučajno ne bi previdjela
tako zgodnu dosjetku, Milanović koristi
metaforu o nekakvome "Kineskom zidu" koji dijeli hrvatsko društvo na
dvije polovice, desnu i lijevu, a on taj zid kani srušiti, veli, i pritom
ostati na ljevici. Da ne bi ispalo kako je žrtva "manipulacija" i
"pogrešnih interpretacija" – što su mu postale omiljene poštapalice
kada govori o novinarima – evo te misli u cijelosti kako je prenosi Novi list:
"Ne pristajem na igru onih koji posred hrvatskoga društva žele izgraditi
Kineski zid da bi na njemu, kao redari i dežurni, određivali lijevu i desnu
stranu. Ja taj zid mislim srušiti i ostati na ljevici." Pritom je ponovio
da je on "ljevičar" i da "ostaje ljevičar" otprilike
onoliko puta koliko je bilo pitanja u intervjuu.
Pretpostavimo li da je zid "Kineski" zbog veličine,
a ne zbog ideoloških konotacija, za početak se postavlja pitanje Milanovićevih preferencija na planu
građevinske operative: s obzirom da je riječ o ljevici i desnici, tj. njihovoj
međusobnoj komunikaciji, tj. slobodnome protoku "lijevih" i "desnih"
ideja i inicijativa – zašto predsjednik SDP-a uopće želi rušiti zid, a ne,
recimo, graditi most? Zbog čega mu se – da iskoristimo "desne"
usporedbe, pošto ovdje provjetravamo komunikacijske kanale i zagovaramo
bezbolno druženje – toliko sviđa retorika koja asocira na rabijatne političke
učinke Marine Matulović–Dropulić, a
mrska mu je koruptivna konstruktivnost Jure
Radića?
Evo odgovora: zato što Zoran
Milanović, navodno, ne želi svoje lijevo stajalište približiti desnici – na što bi prizivanje "mosta"
nesumnjivo navodilo – nego on želi ostati lijevi, a istovremeno srušiti
predrasude ("zid") o ljevici koja tobože ne treba manipulirati
tipično desničarskim populizmom. Dakle, metafora o "Kineskome zidu"
zapravo služi redefiniranju ljevice. Ono što bi Milanović rušio nije pregrada nego osmatračnica. On bi uklonio sve
one koji imaju bilo kakvih zamisli ili primjedbi oko nečeg tako maglovitog kao
što je uloga ljevice u hrvatskome društvu, pa drže stražu s dvogledima kao
"redari" i "dežurni", pokraj njega živog, zdravog i
dokazano lijevog.
Nezgoda s tom građevinskom inicijativom, na operativnom planu,
u tome je što SDP zasad ruši Milanovićev
fantomski "Kineski zid" jedino tako što se sukcesivno udvara
prosječnome hrvatskom desničaru. Optužnica protiv Gotovine je nepravedna i politički motivirana – jedna cigla manje;
odlazak u ustaše se može razumjeti – jedna cigla manje; srpski kapital treba
zauzdati i držati pod nadzorom – jedna cigla manje... Bageri tu nemaju previše
smisla za nijanse.
Trend je ubrzao sam predsjednik partije, još kao perspektivni
kadar, kada je kao svoju akviziciju na visoku stranačku dužnost lansirao Antu Kotromanovića, sa specijalnim
zadatkom da udovoljava državotvornim i pseudopatriotskim sentimentima tzv.
braniteljske populacije. Ovaj danas redovito obilazi najznamenitijega hrvatskog
optuženika za ratne zločine i o tome detaljno izvještava novine, kako bi se znalo
da i u haškim ćelijama ima simpatizera ljevice. Što bi moglo biti sljedeće?
"Esdepeovac, a ne zločinac"?
Krunski doprinos rušenju "Kineskoga zida" valjda
je izbor premijerskog kandidata tzv. ljevice, kojega je moguće politički
definirati jedino konstatacijom da je politički potpuno nedefiniran, i to na
način da se ni po cijenu mučenja (kada mu strašni "dežurni" i
"redari" zaprijete čupanjem noktiju i prisilnim čitanjem Marxovih "Ranih radova") ne želi
izjasniti ni o jednoj političkoj temi. On sluša Thompsona, javno obnavlja sjećanja o stričevima ustašama, protjeruje
srpski kapital iz Vukovara, kao što to već čine apolitični Hrvati, a na svako
pitanje koje miriše na političku konkretnost tušira sugovornika salvom
spasonosnih fraza o "nužnim ekonomskim reformama". Teško je uopće
zamisliti lik koji bi bolje od Ljube
Jurčića sublimirao postmodernu
narav hrvatske ljevice, s programom i "svjetonazorskim" paketom u
vidu svojevrsnog patchworka
sastavljenog od svih mogućih neodređenosti i udvaračkih tehnika što će
poslužiti pukom osvajanju vlasti.
KLIP SLOBODE: KINESKI SINDROM
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|