FERAL NA PREMIJERI
PREDSTAVA "BARBELO, O PSIMA I DECI" U JUGOSLOVENSKOM DRAMSKOM
POZORIŠTU I "ULOGA MOJE PORODICE U SVETSKOJ REVOLUCIJI" U ATELJEU 212
U BEOGRADU
PODATNI I ŽILAVI
Bojan MUNJIN
2. siječnja, 2008.
Predstava "Barbelo, o psima i deci",
prema komadu Biljane Srbljanović, savršeno pogađa u morbidnu atmosferu
društvenih odnosa premda o politici uopće ne govori. Osnovnu težinu ove drame
predstavlja atmosfera društvenog beznađa u kome nitko ne voli nikoga dok se svi
upinju da budu voljeni iako im je ljubav iskliznula kroz prste. Na kraju
predstave "Uloga moje porodice u svetskoj revoluciji" prema romanu
Bore Ćosića, pak, ostaje tugaljivi dojam koji se željelo postići: ljudi na ovim
prostorima tradicionalno su podatni za svaku političku manipulaciju, ali su
socijalno toliko žilavi da će nadživjeti svaku politiku
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
U beogradskim teatrima sam je kraj godine dočekan s dvije
nove premijere – radi se o predstavama "Barbelo, o psima i deci" u
Jugoslovenskom dramskom pozorištu i o "Ulozi moje porodice u svetskoj
revoluciji" u Ateljeu 212 – koje su po intonaciji dijametralno udaljene
jedna od druge, ali u kojima je bilo sjajne glume, zanimljivih redateljskih
postupaka i odličnog dramskog pisma, ukratko – dobrog kazališta.
Predstava "Barbelo, o psima i deci", prema komadu Biljane
Srbljanović i u režiji Dejana Mijača, savršeno pogađa u morbidnu
atmosferu društvenih odnosa premda o politici uopće ne govori. Ona atmosferski
nalikuje na turobni zapis iz groba, sazdana je od krajnje teških, intimnih niti
koje kao lelujava paučina lebde nad vrlo uskim krugom obiteljskih odnosa koji
se kao requiem vuku iza nečega što je, šire socijalno gledano, nalikovalo na
život. Uz sudjelovanje odličnih glumaca JDP-ovog ansambla: Mirjane Karanović,
Nebojše Glogovca, Jelene Đokić, Gorana Šušljika, Nikole
Đurička, Ane Sofrenović i drugih, "Barbelo" se igra u
zastrašujuće praznoj pastelnoj kutiji bez realnih naznaka (scenografija: Juraj
Fabri) da bi se pokazao unutrašnji svijet suvremenih junaka koji prethodi
svakoj socijalnoj drami u srpskom društvu i koji proizvodi smrt puno efikasnije
od političkih sukoba.
Svakome tko imalo poznaje ovdašnje kazališne prilike jasno je
da je ova predstava miljama udaljena od tradicionalno raskošnog stila glume u
beogradskim predstavama u kojima se u pravilu zna o čemu se radi i tko će na
kraju izvući kraći kraj. Već nakon premijere, kada su jedni vrtili glavom a
drugi pričali o "Barbelu" kao o "šamaru predkosovskom Beogradu",
postalo je evidentno da će tekst Biljane Srbljanović – nešto kao
karcinom na duši – i do bola usmjeren negdje u dubinu, predstavljati kulturalni
šok za javnost u kojoj često prejaka riječ predstavlja uobičajeni obrazac javne
komunikacije.
Posmrtna pjesma
Komad načelno govori o jednoj obitelji, ali poanta nije u
tome tko je kome što u određenom trenutku rekao i gdje je nastao sukob – jer
najrazornije je to što prave drame uopće nema - već u tome da od početka
shvaćamo da se radi o živoj priči, ali na neki morbidni način s onu stranu
života. Zatječemo jednu majku koja se ubila i koja se javlja kao tužna posmrtna
pjesma i sebi i drugima, vidimo jedno hendikepirano dijete o kome nema tko
brinuti jer kroz neku mučnu izmaglicu saznajemo da se otac bavi važnim i
zapravo opasnim stvarima. Tu je i mlada pomalo lakomislena maćeha koja zaziva
vlastitu majku i koja bi da bude voljena, ali kao da govori iz tuđih usta. Tu
je i čovjek iz policije – nešto kao lešinar i onako malignih odnosa - koji je
istreniran da ne voli nikoga, i nekoliko sparušenih roditelja koji mrze ili su
zaboravili svoju djecu...
Uz žive pse na sceni koji po definiciji predstavljaju lutalice
koje nitko ne treba, svi zajedno nesretni su u jednom gluhom vakuumu koji
predstavlja stvarnost. Osnovnu težinu ove drame predstavlja atmosfera društvenog
beznađa u kome nitko ne voli nikoga dok se svi upinju da budu voljeni iako im
je ljubav – zato jer su nešto važno u životu propustili da učine, u politici
ili u obitelji – iskliznula kroz prste. Dok su junaci ove predstave teturali unutarnjim
svijetom vlastite nesreće, izgledalo je da je život s pozornice iscijeđen kao
iz trule naranče, ali je neprestano negdje iz dubine strujao neki neizgovoreni
jecaj pa se na kraju činilo kao da nikada nije bilo više života kao u trenutku kada
je junake prekrio zaborav.
Originalni naziv "Barbelo" označava Boga kao
prapočelo svega, ali ovaj komad krajnje je hrabra i iskrena molba negdje iz
srži bića za toplinom u jednoj zemlji u kojoj se – od obutelji do parlamenta –
sve raspalo i onda po nekoj posmrtnoj rutini traje i dalje.
Porodično foliranje
Predstava Ateljea 212 "Uloga moje porodice u svetskoj
revoluciji" prema slavnom romanu Bore Ćosića tretira također temu
obitelji, ali je interes redatelja Dušana Jovanovića i dramaturginje Katarine
Pejović bio fokusiran na porodicu kao osnovni obrazac lokalnog mentaliteta
i nukleus socijalnog ponašanja u vremenima promjene, a takvih je kod nas, kao
što znamo, bilo dosta. Predstava je prvi put igrana prije trideset sedam godina
također u Ateljeu 212 i tada su se duhovi jako uzbudili jer je partijska elita
prikazana onako kako to ona nije željela vidjeti, ali danas u istom kazalištu –
kada su sve ideologije slične kao jaje jajetu – uloga moje porodice u
svjetskoj revoluciji u tome je da se ona – tek snalazi.
PODATNI I ŽILAVI
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|