KAKO JE KONCEM 2007. MARKSIZAM POSTAO GADNA, BOLNA I NADASVE
NEUGODNA KOŽNA BOLEST
KOGA SVRBI MARKSIZAM?
Boris PERIĆ
2. siječnja, 2008.
Zahvaljujući uvidima u stanje stvari, što ih je na
temelju studija osobne korespondencije znamenitog trierskog filozofa Karla
Marxa stekao britanski sveučilišni profesor i dermatolog Sam Shuster, danas
znamo: gnjevna kritika političke ekonomije, kojom je Marx svojedobno ispisao
tisuće stranica svog impozantnog znanstvenog djela, vuče korijene iz opakih
čireva, akni i drugih nemilih izraslina, koje mu, dok se onomad u Londonu mučio
oko svog "Kapitala", nisu dopuštale čak ni da pošteno sjedne
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Ukoliko je netko nepuna dva desetljeća po deklariranom slomu
realsocijalizma još uvijek spreman na smionu tvrdnju da mu se nauk Karla Marxa (1818.-1883.) na bilo koji
način zavukao pod kožu, rezultati recentnih dermatoloških istraživanja dat će
mu za pravo. Htjeli-ne htjeli, marksizam je kožna bolest i to gadna, bolna i
nadasve neugodna. Sukus je to vijesti koja je potkraj 2007. relativno
nezamijećeno protutnjila medijskim prostorom, iako bi koju deceniju ranije zacijelo
još uzvitlala neslućene oblake akademske prašine.
Ipak, zahvaljujući uvidima u stanje stvari, što ih je na temelju
studija osobne korespondencije znamenitog trierskog filozofa stekao britanski
sveučilišni profesor i dermatolog Sam
Shuster, danas znamo: gnjevna kritika političke ekonomije, kojom je Marx svojedobno ispisao tisuće stranica
svog impozantnog znanstvenog djela, vuče korijene iz opakih čireva, akni i
drugih nemilih izraslina, koje mu, dok se onomad u Londonu mučio oko svog "Kapitala",
nisu dopuštale čak ni da pošteno sjedne. Dakle, zaboravimo lijepo višak
vrijednosti, fetišizam robe i njegove tajne, i uronimo u svijet nabujala tkiva,
kožnih upala i gnoja, iz kojeg su se, zaključili bismo naprečac, nadahnjivale
revolucije, od Oktobarske do permanentne.
Marxova boljka,
objavio je Shuster još jesenas u časopisu
The British Journal of Dermatology,
zvala se hidradenitis suppurativa. Iza zlogukog
latinskog naziva krije se prilično prozaična, iako nimalo bezazlena gnojna
upala znojnih žlijezda u području pazuha i prepona, čijoj kliničkoj slici medicinari
rado pripisuju i neugodne posljedice po psihu i samopouzdanje, a u Marxovu slučaju, ako je vjerovati
britanskom dermatologu, i mjerodavan utjecaj na lik i djelo. Manifestira se
kroz potkožne čireve, sve do gnojnih upala s opasnošću sepse. Bolest je još
1839. opisao francuski liječnik Alfred
Velpeau, no, napominje Shuster,
znanstvene spoznaje s kontinenta sporo su prelazile Engleski kanal, tako da Marxu, koji je u doba njena najžešćeg
razbuktavanja živio u Londonu, nikad nije dijagnosticirano od čega zapravo
pati.
Proleterska pošast
U pismima drugu i najbližem suradniku Friedrichu Engelsu, filozof, koji je u britanskoj prijestolnici
preživljavao od povremenih novinarskih poslova, požalit će se 1864., u dobi od
46 godina, prvi put na čireve, upale i otekline. Tri godine kasnije dat će i
precizan opis njihova djelovanja i lokacije: "Svrbež, grebanje i ljuštenje
kože na stražnjici i oko penisa." Iste 1867. napisat će svom prijatelju i
suborcu, njemačkom liječniku Ludwigu
Kugelmannu: "Još uvijek imam upalu na desnoj preponi, nedaleko centra
za reprodukciju, kao i brojne čireve."
Precizno datiranje Marxovih
čireva, što ih je začetnik komunističke misli u svom bolesničkom gnjevu smatrao
"istinskom proleterskom pošašću", nije, međutim, vrhunac Shusterove studije. Hidradenitis
suppurativa - koji se prema podacima Britanske udruge dermatologa javlja kod
svega jednog na stotinu ljudi i to češće kod žena nego kod muškaraca - navodno
je uvelike doprinio osiromašenju obitelji Marx,
ali i rađanju mnogih misaonih konstrukcija, utkanih u temelje marksističke
filozofije. Jedna od njih trebala bi biti i poznati pojam otuđenja, kao izvora
i generatora nezavidnog položaja europskog radništva u uvjetima brutalnog
kapitalizma. U Shusterovu članku
tako možemo pročitati da je "koža organ komunikacije, zbog čega njene
bolesti uzrokuju toliko psihičkog jada kao što su depresije, pad raspoloženja i
razine samopoštovanja, gađenje i otuđenje".
Zgađen samim sobom, Marx je,
prema toj interpretaciji, na vlastitu otuđenost – jer među odlike opisanih
čireva spada i veoma neugodan vonj – reagirao konceptom otuđenja, što ga je
razvio u svojim spisima. Pojednostavljeno rečeno, toliko puta ponavljana činjenica
da radnik, otuđen od predmeta rada, oruđa i proizvodnog procesa, na kraju
ispada iz šablona vlastite biti i ljudskog dostojanstva, pada u vodu pred potkožnim
nakupinama smrdljiva gona – acne inversa!
– na kojima je, ukoliko bi ikako uspio, morao sjediti jedan od najprominentnijih
mislilaca njegova nažalost utopijskog oslobođenja.
KOGA SVRBI MARKSIZAM?
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|