BOŽIĆNA PROPOVIJED KARDINALA BOZANIĆA
AGNOSTICIMA I NEVJERNICIMA DAJE RAZLOGE ZA STRAH OD NOVIH REPRESALIJA
KRUNICOM DO PALICE
Anna Maria GRÜNFELDER
2. siječnja, 2008.
Naviknuta sam da su propovijedi
u kršćanskim crkvama stvarnost oslikavale krajnje crno, da bi onda skrenule
pozornost na temelje kršćanskoga optimizma. Ovogodišnja božićna propovijed
kardinala Josipa Bozanića nije čak ni pružala zrnca nastojanja da pronađe
začetke dobroga u tom svijetu: iz nje kao da proizlazi da je izjalovljena nada
i u snagu vjernika i vjernica da nešto pokrenu na bolje. U tom slučaju bilo bi
korisno početi samokritički preispitivati pastire koji vode umorno i rezignirano
stado
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
Za razliku od Josepha Ratzingera (papa Benedikt
XVI.) i Hansa Kuenga - dvojice
danas najistaknutijih i najeksponiranijih teologa koji iz sasvim suprotnih
položaja brane svoje uvjerenje da se Bog dao spoznati u čovjeku-Bogu Isusu Kristu,
obični se vjernici, ali i agnostici i ateisti, hvataju tek za želju za čvrstim
uporištem nade i vjere. Onaj koji nije sasvim neiskren prema sebi, priznat će
da želja i nada nisu čvrsto uporište. Kršćanska nada, ili vjera u to da se
smijemo nadati, nije baš nepobitna i na čvrstim temeljima i to važi za sva
vremena, a ne samo za današnjicu.
Mudri dušobrižnici, koji znaju nešto i o
ljudskim dušama, svjesni su uvijek prisutnih napasti nevjere i gubitka nade i
povjerenja, a da zbog toga ipak ne posustaju u nastojanjima za dobro svoje i
boljitak svoje sredine. No, vrhovni pastiri Crkve, kojima očito nedostaje
susreta s ljudima od krvi i mesa, šalju poruke defetizma i rezignacije. A
ovogodišnja božićna propovijed nadbiskupa zagrebačkoga odisala je porukama koje
su čitatelje ostavile u nevjerici i dilemama.
Ideja
vodilja
Napredak bez Boga je nehuman, tvrdio je Papa
u svojoj najnovijoj okružnici "Spe salvi" ("Nadom spašeni")
objavljenoj 30. studenoga 2007. godine. Papinom antropologijom nadahnutom
ghostwriteru zagrebačkog nadbiskupa, papina ideja vodilja činila se prigodnim
temeljem za božićnu propovijed: ateizam je u hijerarhiji grijeha, tvrdio je
nadbiskup, najveća tmina. "Tmina" ne mora značiti "grijeh",
nego je biblijska metafora za nepoznavanje istine. One koji "hodaju u
tmini", Evanđelje ne proglašava grješnicima, ali baštinici Evanđelja, na
žalost, nisu bili toliko milostivi: Kristovi namjesnici – bilo da su se oni
priznavali rimokatolicima, pravoslavcima, luterancima ili pristalicama reformacijskih
crkava, tminu duha su poistovjećivali, kao hrvatski kardinal (odnosno njegov
ghostwriter) s grijehom i to "grijehom protiv Svetoga Duha", grijehom
odbijanja dara svjetlosti i prosvjećivanja zbog ljudske oholosti i potrebe za
autonomijom.
Božić se kardinalu, odnosno njegovu
ghostwriteru, činio pravom prigodom za ponovnu osudu te ljudske oholosti, jer
je Božić blagdan objavljivanja tajne utjelovljenja Sina Božjega poniznima i
malenima, a ne samouvjerenima i velikima. Doduše, Joseph Ratzinger je kao sveučilišni teolog stao braniti ljudsku
autonomiju kao ljudsko dostojanstvo, no, kao prefekt Kongregacije za vjeru
(čitaj: nasljednice Sancti Officii, koja je bila teološko uporište Inkvizicije)
izvršio je gotovo nevjerojatan zaokret, osuđujući tu istu autonomiju kao bunt čovjeka
protiv Boga. Svjedoci smo promjene paradigme u fundamentalnoj teologiji, koja
se očituje u novom, a zapravo starom odnosu prema agnostici i ateizmu: "agnostici"
se ne doživljavaju kao oni koji sebe proglašavaju nesposobnim spoznati Boga ili
zaista jesu nesposobni za to, a koje se, u principu, može podučiti i potaknuti
na vjerovanje, nego kao tvrdokorni buntovnici koji to iz oholosti neće.
Nevjerničko
zlo
Dosljedno tome, nevjernik je oličenje svega
zla koje se može dogoditi, a što ih božićna poruka nabraja: korupcija, gramzivost,
laž... sve ono što nevjernik-grješnik čini individualno i što društvo – skup
osoba koje su ili deklarirani ateisti ili se ponašaju kao ateisti – čine u
kolektivu. No, kardinal i njegov službenik zadužen za propovjedi, trebali su se
sjetiti povijesti, jer ona pruža pregršt dokaza da su oni kojima je ime "Bog"
stalno bio na jeziku, počinili zločine koji još i danas vape za pravednom kaznom.
Zašto se čuditi da su deklarirani agnostici
i ateisti iz te hijerarhije zala iščitali novi "vonj po inkvizicijskoj lomači"
(Slobodan Novak u Večernjem listu od 2. siječnja 2008.
godine)? Kako povijest uči samo to da čovjek iz povijesti ništa ne nauči, strah
od novih represalija za agnostike i nevjernike nije sasvim bezrazložan: crkveni
su pastiri sankcionirali takve buntovnike, nevjernike-zločince više-manje
drastičnim, osjetnim metodama. Otkad sam (nedavno) odlučila da ne želim više
pripadati zajednici kojoj su takvi "pastiri" na vrhu, još bolje mogu
shvaćati i dijeliti zabrinutost svih koji bi mogli doći pod udar novih "odgojnih
mjera". Kardinal tvrdi da su to "podmetanja", kao da smo ga svi,
naravno namjerno, krivo shvatili i pogrešno tumačili: dobro, kardinal je tvrdio
da ne osuđuje niti agnostike, niti ateiste, nego agnosticizam i ateizam.
KRUNICOM DO PALICE
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|