DVIJE REPREZENTATIVNE SLIKARSKE IZLOŽBE U GALERIJI
KLOVIĆEVI DVORI U ZAGREBU: "CRTANKA ŽIVOTA 1951.–2002." IVANA LOVRENČIĆA
I "NAJBOLJE SLIKE" LOVRE ARTUKOVIĆA
NEOBIČNOST OBIČNOGA
Marina BARIČEVIĆ
7. svibnja, 2008.
Velika izložba Lovrenčićeve
slikarske pjesme o ljepoti malih stvari razmotala se prigodno u galeriji poput
čudesnog svitka nudeći još jednom na okupu sliko-crtež s kojim smo rasli,
voljeli ga i budili se jutrima uz njegove ptice, cvijeće, raspelo s Kristušom,
svijećom. Pod motom "Meni nije
važno slikarstvo radi slikarstva, nego radi slike", Lovro Artuković
je, pak, u recentnom vremenu sve češće autodestrukcije slike odabrao upravo
tradicionalnu sliku koristeći naoko metode iz vizualnih medija - filma, videa,
stripa
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
U
zagrebačkim Klovićevim dvorima postavljene su dvije reprezentativne izložbe,
koje ilustriraju autentičnost i kontinuitet hrvatske likovne umjetnosti.
Ivan Lovrenčić (1917.–2003.) predstavljen je slikarskim djelom pod nazivom "Crtanka
života 1951.-2002.", a Lovri Artukoviću (1959.) upriličena je
retrospektivna izložba slika pod reklamnim imenom "Najbolje slike".
Zajedno su sjajan događaj u kulturnoj ponudi Zagreba, opravdani nastavak
nekadašnjeg renomea te ustanove. Premošćuju dvije strane jednako intrigantne
umjetnosti, onu moderne i onu suvremene. U svakom djeliću svoje opće,
identifikacijske slike zrcale svaka svoje vrijeme, odišu njegovim poimanjem
umjetnosti.
Velika
izložba Lovrenčićeve slikarske pjesme o ljepoti malih stvari razmotala
se prigodno u galeriji poput čudesnog svitka nudeći još jednom na okupu
sliko-crtež s kojim smo rasli, voljeli ga i budili se jutrima uz njegove ptice,
cvijeće, raspelo s Kristušom, svijećom. Danas zbite u osami, sve te slike, kao
u strahu da su izronile u krivo vrijeme, posvjedočuju vlastito kreativno
obnavljanje unutar prepoznatljivosti stila, kao i zaokruženost tematske
zaokupljenosti unutar postojanosti.
Poetski karakter
Zanimljivo
je da taj graditelj obične ljepote oko nas nikada nije trebao reklamu, budio je
osjećaj privrženosti svojoj slici nepatvorenošću sadržaja. Naravno, taj dar
leži u slikarskoj naravi Lovrenčića. Naime, njegova se umjetnost oduvijek
rasprostirala predjelima čovjekovog sjećanja, bili to prostori djetinjstva i
zavičaja ili oni prirode i osjećajne povezanosti s tradicijom i običajima.
Sukladno njima manifestira se i njegov slikarski izraz – crtež.
Običnost
teme nadopunjuje jednostavnost crtovlja, kojima umjetnik riše sliku. Na
grafičkim listovima i slikama Ivana Lovrenčića prelamaju se povijesne
mijene i potvrđuje slikarski senzibilitet osebujnog autora, koji ukazuje na
izvornu osobnost u crtežu i visoku kulturu pikturalnog izraza. Poetski
karakter, pak, proizlazi iz začudnog pogleda prema običnim stvarima.
Suštu
suprotnost Lovrenčiću predstavlja intrigantna i razvikana izložba
četrdeset i dvije godine mlađeg Lovre Artukovića. On je umjetnik
recentnog poimanja komunikacije s javnošću. Uz naslov izložbe, koji decidirano
sugerira da su izložene "Najbolje slike", tu je još niz reklamnih
inačica. Nije to posebnost Lovre Artukovića, agresivnost, čak
šokantnost, reklama je stvarnost 21. stoljeća. Uz gromoglasnu propagandu za
našeg slikara radi i biografski podatak da gostuje trenutno u Hrvatskoj. Rođen
i školovan u Zagrebu, preko Berlina došao je izložbom u vizitu doma. Vrijednost
više za mentalitet njegovih sunarodnjaka.
Artukovićeva izložba sadrži šezdeset "najboljih
slika". Granične kote izložbene predstave jesu: početno, slikarski "Tulum"
iz osamdesetih godina prošlog stoljeća i zaključna, slikarsko–politička satira
izvedena u galerijskom prostoru netom pred otvorenje. Ta slika velikog formata,
koja je vrlo zahvalna za oglašavanje svekolike posebnosti autora i aktualne
izložbe, primjer je kreativne igre s asocijacijama. Veliko platno dimenzija 280x480
centimetara ima naslov "Potpisivanje deklaracije o pripajanju zapadne
Hercegovine i Popova polja Republici Hrvatskoj (Wer hat das Bier bestellt ?!)".
"Posljednja
večera"
Ogradivši
se u ime umjetničke slobode i metaforičnosti, da "umjetnik ima pravo biti
politički nekorektan", konstruirao je lažnu povijesnu sliku. To je
parodija na historijsko slikarstvo, ali i na politiku. Inspiracija je posuđena
s fotografija potpisivanja Daytonskog sporazuma, a cilj joj je ironiziranje
slikarskih projekcija povijesnih događaja. Prešutjevši da je pomislio i na
kolektivnu sliku konstituiranja našeg državnog Sabora, priznao je kako se
njegova Deklaracija referira na povijesno slikarstvo Leonarda da Vincija "Posljednja večera".
NEOBIČNOST OBIČNOGA
< >
| cijeli članak | verzija za tisak
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.
|
|