PRAVO SELA NA ŽIVOT I SMRT (1)
ZAKONI ODUMIRANJA I OBNOVE HRVATSKOG SELA U ZRCALU KNJIGE "ŽIVJETI
U ŽUPI RADOBILJI" I SLIČNIH EDUKACIJSKIH ILI POLITIČKIH PROJEKATA
PREPOROD PRAZNE SLAME
Karmen LONČAREK
20. veljače, 2008.
U Edukacijskom centru u banijskom selu Sjeverovcu
predstavljena je knjiga Matka Marušića u sklopu ciklusa "Razgovori na
slami", koje je lani pokrenula udruga građana "Arhe '94", te je
tako načeta tema o mogućnostima obnove naših sela, posebno onih najpustijih.
Autor je profesor fiziologije na Medicinskom fakultetu u Zagrebu, a knjigom je
ukoričio tekstove objavljene do 2004. u listu Župe Uznesenja Blažene Djevice Marije
u omiškoj zagori na temu razvitka sedam zaselaka u kršu omiškog zaleđa
verzija za tisak
Prije nekoliko dana je u organizaciji udruge građana "Arhe
'94" u Edukacijskom centru u Sjeverovcu predstavljena knjiga Matka Marušića "Živjeti u župi
Radobilji". Time je nastavljen ciklus "Razgovora na slami" što
ih je udruga pokrenula lani. Nakon predstavljanja knjige, među tridesetak
slušalaca (od kojih samo dvoje Sjeverovčana) povela se neobično zanimljiva rasprava
o temi knjige, to jest mogućnostima obnove naših sela, osobito onih najpustijih.
Nakana je ovog teksta prenijeti tu raspravu čitaocima. Ipak, prije same
rasprave valja dati nekoliko uvodnih objašnjenja.
Sjeverovac je banijsko selo s pedesetak kuća od kojih je samo
petnaestak nastanjeno, a ostale su napuštene, trošne, ili im kroz krovišta
đikljaju šljivine mladice.
Matko Marušić je
profesor fiziologije na Medicinskom fakultetu u Zagrebu i glavni urednik Croatian Medical Journala, jedinog
domaćeg medicinskog časopisa s međunarodnim ugledom, za što gotovo isključivu
zaslugu ima Marušić s krugom suradnika
koje je okupio i odgojio.
Krš i znanstvo
Što se tiče knjige "Živjeti u župi Radobilji",
cijela se dade sažeti u jednu rečenicu, baš kao u onom znanstvenofantastičnom
romanu o kompjuteru-sažimaču koji može sažeti bilo kakav tekst na mjeru po
želji. Nakon višestrukog usavršavanja uređaj je podvrgnut iznimno zahtjevnom,
krajnjem testu: da tekst Biblije sažme u samo jednu rečenicu. U sažimač je učitana
Biblija, proces sažimanja teksta je pokrenut, i nakon veoma dugotrajnog
zujanja, iskakanja osigurača i uopće svih mogućih znakova krajnjeg naprezanja
stroja, izbacio je rezultat, to jest bit Biblije u jednoj rečenici: "Tako
je zato što ja tako kažem." Eto, isti bi taj rezultat sažimač iscijedio i
iz Marušićeve knjige.
Ipak, znajući da ima zahtjevnijih i radoznalijih čitalaca,
malo ću proširiti prikaz.
Knjigu "Živjeti u župi Radobilji" u izdanju
Medicinske naklade iz Zagreba čine tekstovi objavljeni od 2000. do 2004. godine
u "Radobilji", listu Župe Uznesenja Blažene Djevice Marije u omiškoj
zagori. Kao cjelina, oni tvore plan razvitka župe Radobilje koju čini sedam
zaselaka u kršu omiškog zaleđa.
Čitalac će se odmah začuditi kako jedna te ista osoba može
istovremeno stvarati izvanredan međunarodni znanstveni časopis i cifrati
tekstove za župni list u krškoj zabiti. Kad je prolista, ništa mu neće biti
jasnije, a počne li je čitati, iznenadit će se koliko je nepitka i teška za
praćenje misaonog toka autora iako je pisana s nakanom da bude lako razumljiva,
kako sam autor veli, i neukima, siromašnima i nenadarenima.
Naime, u istim će rečenicama pronaći i izvrsne praktične
prijedloge mjera za poticanje razvoja župe, kao i mistično-sentimentalan patos
dostojan, recimo, člana biblijsko-molitvene zajednice "Marijina Legija".
Kao što praktični prijedlozi odaju duboko razumijevanje funkcioniranja društvenog
sustava i institucija, patetične vinjete odaju posvemašnje nerazumijevanje
stvarne ljudske naravi i osjećajnosti.
Ovdje se, kako tumači Victor
Klemperer u LTI (Lingua Tertii Imperii – Bilježnica filologa), ne radi o
miješanju heterogenih stilskih elemenata, već o antitetičkom skakanju od učenog
do priprostog tona, od hladne racionalnosti do dirljivosti muški zadržanih
suza, od razboritosti do patosa Božjeg ratnika. Kritičkog čitaoca takav tekst
pogađa kao neprestano mijenjanje toplog i hladnog tuša, od čega uopće ne
uspijeva uhvatiti dah i teškom se mukom probija kroz štivo.
Nekritičan čitalac pratit će tekst neusporedivo lakše jer
svrha takve prenapregnutosti i toplo-hladnog smjenjivanja osjećaja jest
istisnuti mišljenje, ali i potisnuti izvornu osjećajnost, te proizvesti
naprosto – slijeđenje. Tekst se, dakle, ne obraća ni mislećem niti čovjeku koji
osjeća, već onome koji slijedi i izvršava. To jest: "Tako je zato što ja
tako kažem."
PREPOROD PRAZNE SLAME
verzija za tisak
________________________________ Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved. |