RETROSPEKTIVNA
IZLOŽBA HRVOJA ŠERCARA U DOM HDLU-a U ZAGREBU
GRADOVI I GMAZOVI
Marina BARIČEVIĆ
20. veljače, 2008.
Svi derneci su na ulicama i trgovima, a kulturna zbivanja u
zatvorenim i polupraznim prostorima za manjinu. Možda stoga, a možda i slučajno,
bila sam sama na odabranoj vrijednoj izložbi – retrospektivi Hrvoja Šercara (1936.), koji je gotovo od samog starta pronašao svoj
crtački rukopis, koji asocira na medijevalne ilustracije
verzija za tisak
U ne tako davnoj prošlosti još, teško je bilo naći dovoljno
slobodnog vremena za razgledavanje svih dobrih izložbi, a eto danas ima čak
vremena, a nema dobrih izložbi. Traže se kroz povećalo jer kultura u hrvatskoj
tranziciji nije partnerica vlasti. A kako nevješt u demokraciji narod, i rezigniran
u nemoći, ponajmanje treba istu, to nam je scena sve više zanatsko–folklorna po
mjeri gazda, koji su u naše živote uvukli svoja sela i običaje. Najzornija
pozornica te slike je središnji zagrebački trg u kojem se demonstrira ruralno
pravo zabave, dok kolone nijemih građana prolaze…
Svi derneci su na ulicama i trgovima, a kulturna zbivanja u
zatvorenim i polupraznim prostorima za manjinu. Možda stoga, a možda i slučajno
bila sam sama na odabranoj vrijednoj izložbi – retrospektivi Hrvoja Šercara
(1936.) u zagrebačkoj Galeriji "Prsten" Doma Hrvatskog društva
likovnih umjetnika.
Pecivo i čašica
Naime, već duže vrijeme svečanosti otvorenja takvih izložbi
jedina su prilika za viđenje, provod, izlazak, potvrđivanje pripadanja, prijateljstva,
dobrosusjedskih odnosa. Posebno još ako je dekor poneko pecivo ili čašica, onda
privuku i dobro organizirane gradske homlese, klošare i željne topline jadnike.
Tako izložbe u naše vrijeme, u svojoj naravi, projiciraju najmanje dvije zbilje
– onu o kulturi koje baš i ne treba i onu gdje je kultura nasušna mrvica okrepe
za beskućnike srcem ojačane Hrvatske. A u ostale dane trajanja izložbe vječni
je mir uz tek ponekog zalutalog posjetitelja u čijoj duši tinja potreba za
umjetnošću.
Osobna karta retrospektivne izložbe Hrvoja Šercara
glasi: 300–injak izloženih radova nastalih od umjetnikovih početaka, 1958.
godine, pa sve do danas. To su crteži, slike, ilustracije, pjesničko–grafičke
mape, poštanske marke.
A umjetnikov mali životopis moguće je sažeti na činjenicu da
je taj vječni apsolvent prava još prije pola stoljeća odabrao za usud života
crtež s kojim u radosti i muci traje do danas. Potvrdu pravog odabira dobio je
u druženju s profesorom Krstom Hegedušićem kao vanjski suradnik njegove
Majstorske radionice. I vrlo zanimljiv biografski podatak da je Šercar
od 1959. do umirovljenja, cijeli svoj radni vijek, bio na dužnosti urednika za
ilustracije u Leksikografskom zavodu "Miroslav Krleža" u Zagrebu. Kompliment za poslodavca i
autora. I pojedinost još, mjerilom važnosti, crtu pod pola stoljeća Šercarova rada u prosudbenoj ulozi te umjetnosti,
stavio je akademik Tonko Maroević, autor izložbe.
Pučke legende
Gotovo od samog
starta pronašao je Šercar svoj crtački rukopis, koji asocira na
medijevalne ilustracije. Varira od početka i nepromijenjene svoje simbole
vlastitog crtačkog izvornika. Ponekad su to preobrazbe realnih gradova pa onda
neke snovite slike bliske fantastici. Najčešće motivi gdje u zajedništvu
skladno traju obično i čudesno, viđeno i zamišljeno. Sav taj Šercarov
svijet iskrsava pod perom crteža duhovite emocionalnosti. Njegovi prizori naoko
su naivni, a boljim iščitavanjem vidljiva je njihova namjerna promišljenost. To
otkrivaju razne natruhe književnog, narativnog iz pučkih legendi u svakom
crtežu.
Inventar koji autor koristi iz prebogate je riznice baštine:
gradovi asocijativno nalikuju starim gravurama, životinje kao da smo već
vidjeli kako vire iz starih cifranih inicijala. Uostalom, zbilja i nije
inspiracija crteža. Ma koliko da su u središtu crteža gradovi, uglavnom
Dalmacije, oni su - s karakterističnim trgom i crkvom - simbol povijesti iz
koje Šercar crpi teme. Uz kamene gradove, tu su još - u nadrealnom
panoptikumu - gmazovi, ptice, boškarini, neka čudovišta u ulozi bliske životinje,
pa kosturi, kose, babe, pijetlovi vampiri s izraženim dvostrukim falusima…
Ni podloge na kojima crta nisu konvencionalne: od kože, papira,
vreće do drvenog korita… Potrošena roba s recikliranom porukom o neprolaznosti.
Sličnu projekciju namijenio je i gradovima čija povijesna patina osigurava
njihovo trajanje. Stoga je i crtež kod Šercara čvrst, štoviše rudimentaran.
GRADOVI I GMAZOVI
verzija za tisak
________________________________ Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved. |