POČASNI KRUG KREDOM
Bojan MUNJIN
4. listopada, 2007.
Slogan ovog BITEF-a "I to je pozorište", na žalost, ne odgovara istini i onome što smo vidjeli, pa je od velikih imena Kantora, Zadeka, Pine Bausch, Boba Willsona i drugova, ostao samo Jovan Ćirilov, vječni dječak festivala kao otpravnik poslova jedne ugasle komune slavnih. Stvarno najbolja predstava festivala, "Macbeth" iz Düsseldorfa, ostala je bez nagrade, a "Ex-pozicija" iz Zagreba kao autentično kazalište novih tendencija dobila je tek – specijalno priznanje
Prije četrdeset i jednu godinu kazališni festival BITEF djelovao je kao zabranjeno piće
prve mladosti uz koje se moglo plesati po krovovima, a danas on pomalo
funkcionira kao odležano sortno vino za kultivirane sjedeljke o tome kako je to
nekad bilo. Dok je krajem šezdesetih na ulicama s obje strane željezne zavjese
suzavac bio znak da ni lijevi ni desni režimi neće dopustiti skretanje s
linije, BITEF je bio prostor
umjetničke slobode koji ne priznaje nikakve autoritete, a danas je ovaj
festival postao kazališni autoritet dok se sloboda u međuvremenu – umorila.
Slogan ovog BITEF-a I to je
pozorište, na žalost, ne
odgovara istini i onome što smo vidjeli, pa je od velikih imena Kantora,
Zadeka, Pine Bausch, Boba Willsona i drugova, ostao samo Jovan
Ćirilov, vječni dječak festivala kao otpravnik poslova jedne ugasle komune
slavnih.
Utješna konstatacija od koje nam se može samo osušiti grlo
jest da su danas druga vremena, ali zato nema ni - šokova na pozornici. Da li
nema velikih tema ili se BITEF u
međuvremenu smanjio, veliko je pitanje. Kraće rečeno, može da bude, al' ne
mora da znači, rekao bi običan narod negdje oko popularne Kalenić pijace
u Beogradu. Sve u svemu, u prvom dijelu BITEF-a
gledali smo (solidan) izbor redovnih predstava s repertoara drugih međunarodnih
festivala (Emma Dante:
"U Palermu", Viktor Bodo: "Samljeveninestao"), nešto uvjetne avangarde u obliku
suvremenog plesa (Dalija Aćin:
"Handle with great care"), već viđeni hiperrealizam ruske proizvodnje
(Andrej Moguči i Aleksej Bogdanov: "Između psa i vuka") i jednu rekonstrukciju predstave
iz – šezdeset devete.
Ovo posljednje je slovenska izvedba pod nazivom "Pupilija,
papa Pupilo pa pupilčki - rekonstrukcija" što je, zapravo, komentar
slavnog hita Dušana Jovanovića i kazališta Glej krajem šezdesetih
u kome se pljuje po vjeri, naciji, crkvi i umjetnosti i pred očima gledalaca –
ubija jedan pijetao. Stanoviti cinizam sudbine jest da originalna verzija s već
famoznim klanjem pijetla nije gostovala na BITEF-u prije trideset osam godina, a njena današnja kopija u
kojoj pijetao ostaje živ i zdrav – jest. Ova današnja predstava, u kojoj je
publika trebala glasati da li je političko korektno ili ne da pijetao plati
glavom, "ostavlja otvoreno polje za nova čitanja" kako kaže redatelj Emil
Hrvatin (koji je u međuvremenu promijenio ime i prezime u Janez Janša),
ali taj umjetnički govor o današnjici ipak koristi – stari obrazac.
I onda kada je predvidljiv i umjetnički otežao, i onda kada
stupanj njegova erosa padne na stupanj miroljubivih općih mjesta, BITEF posjeduje kritičku masu
socijalnog interesa koja je obnoviteljska: slapovi mlade publike slijevali su
se na predstave iz večeri u večer, jake snage osiguranja dežurale su pred
dvoranama kao da dolazi Putin, u krcatom gledalištu sjedilo se i na
vatrogasnim stepenicama i na vazama za cvijeće, a karta više značila je
ozbiljnu gužvu pred blagajnom.
Zaglupljivanje
javnosti
Nekoliko paralelnih programa događalo se u isto vrijeme na
desetak lokacija – smotra mladih stvaralaca Showcase, BITEF polifonija posvećena kazališnim
istraživanjima za djecu, rasprave o scenskom dizajnu i kazališnoj edukaciji pod
nazivom Kozje staze samoobrazovanja, izložbe, BITEF na filmu – koji su pokazali da ovaj festival čak i kad
zapadne u neko međuvrijeme ipak bar malo zrači ludošću i znatiželjom.
Ta ambivalentnost današnjeg BITEF-a bila je vidljiva u njegovom drugom dijelu kada smo
gledali najuzbudljivije predstave koje su ostale bez – glavnih nagrada. Prva od
njih, "Rasprave" iz Finske u režiji Ville Walo i Kalle
Hakkarainena, predstavlja kazalište novog cirkusa i proizašla je iz
zasićenosti dvojice stvarnih akrobata neprestanim cirkuskim ponavljanjem
jednako savršenih pokreta jer stvarnost oko njih – daleko je od toga.
Zaglupljivanje javnosti kojim ovi cirkusanti svakodnevno zarađuju za život
postalo je okidač za predstavu o javnom glupavljenju koje gledamo svugdje oko
sebe. Ono što je fascinantno, vizualno je uzbudljiv način kojim dvojica
performera pokazuju - uz korištenje videa i kartonskih ploha koje ruše i nanovo
stvaraju barijere - kako se granica između medija i stvarnosti potpuno izgubila
pa možemo biti "i s ove i s one strane ekrana", a da se zapravo ne pomaknemo
s mjesta.
________________________________
Copyright © 1993 - 2024 Feral Tribune. All rights reserved.