Darko VUKOREPA: KULTIVATOR
23. veljače, 2006.
* IAKO u mirovini, kako je sam ustvrdio, veliki američki
pisac Kurt Vonnegut odlučio se u osamdeset
i trećoj godini vratiti na književnu scenu i to zbirkom eseja za koje tvrdi da
su nastali jer ga je isprovocirala loša politika Georgea Busha i općenito posvemašnji prezir koji prema njemu
osjeća. Novo
djelo “Čovjek bez domovine” zapravo je rezultat Vonnegutove umirovljeničke “zabave”. Nakon što je 2000. godine
objavio posljednju knjigu, da ipak ne bi posve raskrstio s pisanjem, posvetio
se radu na osvrtima i kritikama za časopis In
These Times. Tako je i nastala zbirka eseja, prvenstveno humorističnog
tona, koji se često dotiču muško-ženskih odnosa. Međutim, ono što ga je najjače
inspiriralo definitivno je politika aktualnog američkog predsjednika Georgea Busha. Sam je izjavio da Busha u najmanju ruku prezire, pa
stoga, koliko god to apsurdno zvučalo, Bushu
i njegovoj opijenosti vlašću i moći čitateljstvo može zahvaliti Vonnegutov povratak pisanju.
* NORVEŠKA policija bila je samo nekoliko koraka od ukradenih
Munchovih slika (“Krik” i “Madona”)
u jednom trenutku istrage, ali su im umjetnine ipak promakle, objavljeno je
tijekom suđenja šestorici osumnjičenih za sudjelovanje u krađi. Tužilac Terje Nyboe priznao je pred sudnicom
punom novinara u kojoj je mjeri policija bila blizu ukradena blaga. Objasnio je
da je policija pratila jednog od osumnjičenika, Stiana Skjolda, kad se on susreo s nepoznatim čovjekom na benzinskoj
postaji, a zatim su se zajedno odvezli na imanje izvan Osla. U to vrijeme
policija nije znala da su ukradene slike bile skrivene u napuštenom autobusu. "Njih
dvojica zadržali su se na imanju oko pet minuta, a kad su otišli, policajci su
ih nastavili pratiti", rekao je Nyboe.
"Tad su zapravo uzeli slike iz autobusa i premjestili ih u auto, ali policija
to nije vidjela."
* PEKING je unajmio skupinu “odanih promatrača Kineskog zida” kako bi ga zaštitili od turista,
pustolovnih penjača i razuzdanih partijanera,
koji po njemu šaraju i uriniraju, a komade zida odnose i svojim kućama. Kineski
zid, koji se proteže u dužini od oko 6400 kilometara, na godinu obiđe oko 10
milijuna turista, i to većinom 10 kilometara kod Badalinga, najbližeg Pekingu.
Toliki promet prouzročio je teške posljedice za zid, što je vladu nagnalo da
zaposli mještane kako bi nadzirali zid. Prema riječima Jua Pinga, pomoćnika ravnatelja pekinške Uprave za kulturno
nasljeđe, dobro je očuvano samo 20 posto originalne fasade Zida u blizini glavnog
grada. "Gotovo svaka cigla u Badalingu prešarana je imenima i
grafitima", veli Ping.
Pustolovniji posjetitelji penju se izbočenijim dijelovima koji službeno nisu otvoreni
za javnost, čime ti dijelovi postaju još opasniji i podložniji oštećenjima.
Prošireni dijelovi zida blizu kineske prijestolnice također su postali
popularni za ljetne rave partyje…
* SCENA tučnjave na snimanju novog filma iz serije
007 Casino Royale najnovijeg je
Bonda, Daniela Craiga, stajala dva bijela
zuba, a članovi ekipe ostali su šokirani pravim batinama i krvlju koja je
šiknula na setu. Prema izvještaju Sunday
Mirrora, za nagrđivanje osmijeha britanskog glumca kriv je pomoćnik glavnog
negativca. "Daniel je snimao
scenu s nekim epizodnim glumcem i dobio udarac u lice. Udarac je bio toliko
snažan da se Daniel zaljuljao
unatraške i držao za lice. Stavio je ruku na usta, a onda je krv procurila kroz
prste - bilo je užasno za vidjeti", potvrdio je izvor sa snimanja filma.
Uz nove navlake na slomljenim zubima, Craig
je dobio i specijalnu zaštitnu gumu koju će koristiti u budućim scenama
tučnjave…
* IZLOŽBE na temu šezdesetih i sedamdesetih godina, umjetničko
tematiziranje južnoafričkog društva i jedno američko težište dominirat će
programom bečkog izložbenog prostora “Kunsthalle” u ovoj godini, najavio je
ovih dana direktor galerije Gerald Matt.
Uz izložbe u glavnoj zgradi, smještenoj u muzejskoj četvrti “Museumsquartier”,
prostor “project space” na Karlsplatzu i dalje će služiti promišljanju posebnih
estetskih pozicija, ali i kooperacijama s mladim umjetnicima i studentima. Sa
147.000 posjetitelja “Kunsthalle” je 2005. zabilježio dobar rezultat, dok se
posjećenost “project spacea” povećala za 25 posto. Sljedeća izložba, koja će se
održavati od 24. veljače do 18. lipnja pod naslovom “Black, Brown, White”, bit
će posvećena južnoafričkoj fotografiji, no ujedno i društvenoj situaciji u toj
zemlji opterećenoj nasljeđem apartheida.
Mozartu će, među
inim, biti posvećen i projekt Petera Sellarsa
“New Crowned Hope”, dok će psihodeličnoj umjetnosti šezdesetih godina bit će posvećena
izložba “Summer of Love”, organizirana uz suradnji s izložbenim prostorima
“Tate Liverpool” i “Schirn Kunsthalle Frankfurt”: u Beču će od 12. svibnja do
3. srpnja biti prikazana austrijska scena tog doba, od Atterseea i Pichlera do Hundertwassera i drugih, dok će se od
7. srpnja do 15. listopada predstaviti Dorothy
Iannone i Lee Lozano, dvije
zapažene newyorške umjetnice šezdesetih i sedamdesetih godina, čija je
radikalna umjetnička pozicija obilježena izraženom seksualnom komponentom... U
sklopu izložbe "Americans" (3. studenog do 4. veljače 2007.), pak,
moći će se razgledati vrhunska djela američke fotografije... (B.P.)
________________________________
TRIJUMF
FILMA JASMILE ŽBANIĆ NA BERLINSKOM FILMSKOM FESTIVALU
"ZLATNI MEDVJED" - "GRBAVICI"
Bosanskohercegovačka
redateljica Jasmila Žbanić za svoj je igrani dugometražni
prvijenac "Grbavica" dobila Zlatnog medvjeda, nagradu za najbolji
film na festivalu "Berlinale". Kao što je u pjesmi "Zabranjenog
pušenja" legendarni Hase "tuko' Engleze, Švabe, Ruse", ona je u
glavnom berlinskom programu potukla superzvjezdane konkurente poput Roberta Altmana, Claudea Chabrola, Sidneyja Lumeta, Michaela Winterbottoma... U
njemačko-bosanskohercegovačko-austrijsko-hrvatskoj koprodukciji, Jasmila
Žbanić po vlastitom je scenariju snimila duboko potresnu dramu u
sadašnjem vremenu, o ženi silovanoj u ratu (Mirjana Karanović) i njezinoj
kćeri-adolescentici (Luna Mijović) koja misli da joj je otac pao kao šehid (glumili su
još Kenan Čatić, Leon Lučev, Dejan Aćimović, Jasna Berry, Bogdan Diklić...).
Stručni
žiri "Berlinalea" sa slavnom glumicom Charlotte Rampling kao predsjednicom, prepoznao je najbolji film i po
impresivnom scenarističko-režijskom zahvatu i po izboru glavnog motiva "Grbavice",
zakopane no žive traume o kojoj se ne priča, kako u Bosni i Hercegovini tako i
u svijetu. To je Jasmila Žbanić u Berlinu spomenula i na premijeri i prilikom uzimanja nagrade: 20
tisuća silovanih žena, te glavne krivce – Karadžića i Mladića – koji su još na slobodi. Konačno, "Grbavica" je u Berlinu
dobila još dvije nagrade, od Ekumenskog žirija vjerskih organizacija dan prije
Zlatnog medvjeda, a dan poslije njega Mirovnu nagradu fondacije "Heinrich
Böll". (I. L.)
REKORDNE DRAŽBE
FOTOGRAFIJA OD 3 MILIJUNA DOLARA
Fotografija američkog autora Edwarda Steichena prodana je za više od 2,9 milijuna
dolara, postigavši tako svjetski rekord u najviše plaćenoj svoti za neku
fotografiju na aukciji, objavljeno je iz kuće Sotheby's. Očekivalo se da će se
fotografija nazvana "Jezerce na mjesečini" (41x48cm), koju je 1904.
na Long Islandu snimio američki pionir fotografije Steichen, prodati za
milijun dolara, no na aukciji je postignuta trostruko viša cijena. Preostale
dvije kopije nalaze se u muzejskim kolekcijama, a identitet kupca još nije otkriven.
"Nema
sumnje da on ili ona misli da je posjedovanje ovakve povijesne fotografije više
nego vrijedno rekordne cijene", kaže novinarka BBC-ja Elettra Neysmith. Steichen je 1904. počeo eksperimentirati s
fotografijama u boji, a bio je jedan od prvih Amerikanaca koji je koristio
autokrom – revolucionarnu metodu u kolor fotografiranju. Prethodni rekord za
najskuplje plaćenu fotografiju na aukciji postavljen je u studenome prošle
godine kada je za rad Richarda Princea plaćeno 1,2 milijuna dolara...
VENECIJA
MUZEJ EROTIKE
Polovicom
veljače otvoren je u Veneciji prvi talijanski Muzej erotike, smješten u palači
Rota, nedaleko Trga sv. Marka. "Museo d' Arte Erotica"
(www.museodarteerotica.it), koji, kako je u susret otvorenju i bilo
najavljivano, nije pristupačan maloljetnim osobama, izazvao je u Casanovinu
gradu tijekom posljednjih tjedana nemali broj žučnih polemika. Novi muzej
posvećen je svim vrstama erotske umjetnosti, uključujući skulpturu, slikarstvo,
fotografiju, književnost, plakatnu umjetnost i film, kaže direktor Claudio
Dell'Orso, autor mnogih zapaženih studija o putenosti Mlečana u vihoru
stoljeća.
Većina
izložaka u novom muzeju potječe iz pariškog Muzeja erotike, koji već duže
vrijeme uspješno djeluje na Place Pigalleu u francuskoj prijestolnici, no tu su
i zasebne tematske cjeline, koje dokumentiraju bogatu povijest seksualnih
običaja grada na laguni: tako, primjerice, jedan kat muzeja dokumentira aktivnosti
mletačkih bordela od davnina do pedesetih godina 20. stoljeća, dok je znatan
dio muzeja - ukupne površine od 750 četvornih metara – posvećen znamenitom mletačkom
ljubavniku i pustolovu Giovanniju Casanovi (1725.-1798.) i njegovu nemalom
utjecaju na razvoj erotske umjetnosti. Izlošci iz čitava svijeta upoznat će
posjetitelje sa značenjem seksualnosti i plodnosti u drugim kulturama, a
prikraćeni neće ostati ni ljubitelji suvremene erotske umjetnosti, za koju je
rezerviran poseban odjel. Dio postava posvećen je tretmanu seksa i erotike u
medijima, kao i popularnim erotskim pomagalima i igračkama.
Dok su prije svega stanari okolnih kuća projekt novog muzeja posljednjih
tjedana rado nazivali "sramotom i uvredom za grad", njegovi
zagovornici upozoravaju na činjenicu da drevni Mleci nikad nisu oskudijevali
osebujnim erotskim izričajem: tu su, primjerice, Pietro Aretino (1492.-1556.),
autor poznatih "Razgovora kurvi" ili Giorgio Baffo (1694.-1768.), koji je na mletačkom dijalektu
napisao mnoge sonete u čast donje polovice ženskog tijela, o Casanovi da se i ne govori. Revoltu građana
protiv otvaranja muzeja čudi se i venecijanski redatelj Tinto Brass, koji se proslavio
i kao autor niza zamijećenih erotskih filmova: "Venecija je bila grad kurtizana,
koje su se golih grudi na prozorima pokazivale svojim klijentima, a sad se
ljudi uzbuđuju zbog muzeja za punoljetne." Sličan je i stav direktora Dell'Orsa:
"Posljednje prostitutke odavno su nestale s ulice. Venecija je postala
grad staraca i nedostaje joj žudnja mladih." (B. PERIĆ)