Dragan JURAK: FILM
18. svibnja, 2006.
"INSIDE MAN"
SPIKEA LEEJA
MIRIS NEW YORKA
Iako na špici stoji već poznata sintagma "Spike
Lee joint" kritičari su primijetili da je "Insider" ipak više "film"
negoli "joint". S krimićem o savršenoj pljački banke u newyorškom
Downtownu Lee je najdublje do sada
ušao u hollywoodski mainstream u svojoj dvadesetogodišnjoj karijeri. Dovoljno
je reći da je "Inside Mana" trebao režirati Ron Howard (odustao zbog angažmana na "Cindarella Manu")
pa da bude jasno o čemu se radi. Budžet od 45 milijuna dolara (do kraja travnja
film je u Americi zaradio dvostruko), zvijezde poput Denzela Washingtona, Clive
Owena i Jodie Foster, te prije
svega, trenutačno popularni žanrovski okvir "heist" filma, jasno
sugeriraju da "Inside Man" nema puno veze s društveno angažiranim i
rasno određenim "jointima".
Glavni lik jest Afroamerikanac. Tu je i
čitava newyorška etnička mišancija – od Albanaca i Sikha, do Armenaca i Rusa.
Također, film je snimljen za ekspeditivnih 39 dana u pravoj nezavisnoj maniri.
No u ovom "jointu" nema nikakve supstance koja bi se mogla smatrati
nelegalnom u hollywoodskom mainstreamu.
To što je snimio obični "movie" ne znači
da je Lee postao malograđanin. To
jest, hollywoodski tehnomenadžer. Odnosno, možda u neku ruku i da. Tko bi znao
gdje je granica. Ali čak ako i jest tako, "Inside Man" je vrlo dobar
film. Brz, jasan, efektan. Lee ima
osjećaj za New York, uopće osjećaj za ulicu. Odlično se snalazi u multirasnoj množici,
te ima vrlo dobar ritam. Rubni dijelovi filma - policijski pozornik u kojeg je
nedavno pucao crni dvanaestogodišnjak, radnik koji je bio oženjen za Albanku,
Sikh kojem je policija kod privođenja skinula turban – zanimljivi su gotovo
koliko i sam mehanizam pljačke. Da je film snimao Ron Howard, teško da bismo
pamtili sporedne likove. Niti bi film toliko mirisao po New Yorku, premda se
čitava radnja zbiva u jednoj maloj ulici i jednoj banci. S Leejem korporativni je projekt dobio i taj bonus materijal.
________________________________