Tamara VISKOVIĆ: GLAZBA
14. lipnja, 2006.
SONIC YOUTH: "RATHER
RIPPED" (GEFFEN)
DRUGA MLADOST
Svaki novi album Sonic Youth (a ovo je već 21.) sve je teže
analizirati ikako drugačije doli u odnosu na njihova prethodna izdanja. Svojom
su dugovječnošću i avangardnim karakterom uspostavili vlastiti komplet
kriterija koji ne priznaje niti vremenski pristup, onaj koji bi ih stavio u
kontekst trendova u glazbi ili pop-kulturi općenito, niti prostorni, koji bi ih
smjestio unutar neke definirane scene. Njihova je karijera, od '81. kada su
nakratko istraživali mogućnosti muziciranja na bušilici, do danas kada imaju
album onoliko blizak popu koliko si to avant-punk-noise bend može priuštiti, imala
više stilskih prevrata, posljednji od kojih se dogodio 1998. s albumom A
Thousand Leaves.
Tada su im u opusu prevagnule elaborirane kompozicije potmulog
zvuka, s ozračjem koje bi se moglo opisati kao pasivno-agresivna ravnodušnost. Rather
Ripped iz toga razdoblja zadržava sklonost k atmosferičnim free-jazz
digresijama i obrise letargije i nihilizma, ali iz osnove mijenja strukturu.
Pjesme su mahom kratke, jasno artikulirane, čistog zvuka i s većim udjelom
konvencionalnih elemenata kao što su refren, riff i sl. Nema više polaganog
preživanja. Neposredni i minimalistički nastrojeni, Sonic Youth se poigravaju
kako s pop-konfekcijom, tako i s vlastitim naslijeđem. Hotimična lo-fi
produkcija, disonantni interludiji i varljivo slatki vokali kontrapunktirani s
distorziranom pozadinom, autentična baština ranih Sonic Youtha, na ovome albumu
doživljava nešto poput druge mladosti.
Odsvirana žilavo i bez puno okolišanja, muzika ima žar ravan onome
srednjoškolaca u atomskom skloništu nebodera u predgrađu, i kulturnu pismenost newyorških
studenata likovne umjetnosti koji su u svojim dvadesetima postali rock-kult i
taj status nisu izgubili niti četvrt stoljeća kasnije. Nije bez značaja to što
s ovim albumom završava njihov ugovor s izdavačkim gigantom Geffen Records. Bit
će zanimljivo vidjeti hoće li Sonic Youth nastaviti svoje nevoljko priklanjanje
mainstreamu, ili će karijeru nastaviti pod vlastitom etiketom, do sada
korištenom za eksperimentalnije projekte.
________________________________