Dragan JURAK: FILM
14. lipnja, 2006.
"SOPHIE SCHOLL: POSLJEDNJI DANI" MARCA
ROTHEMUNDA
DRUGAČIJA NJEMAČKA
U nedavnoj telefonskoj anketi građani
Njemačke su birali najveće Nijemce svih vremena. Najviše glasova dobio je Konrad Adenauer, kancelar koji je poraženu
Njemačku vratio u civilizirani svijet. Broj dva bio je Martin Luther. Do broja tri, zahvaljujući glasovima iz istočnih
država, dogurao je Karl Marx... A
ispred Willyja Brandta, Gutenberga, Einsteina, Bacha, Goethea i Bismarcka, na četvrtom mjestu našli su se Sophie i Hans Scholl. U
veljači 1943. Sophie Scholl je
zajedno s bratom s balustrade sveučilišta u Münchenu bacila antiratne letke. Na
ispitivanju je priznala svoju krivnju, i odbila se pokajati. Suđeno joj je po
hitnom postupku za veleizdaju. Zajedno s bratom i još nekolicinom pripadnika organizacije
"Bijela ruža" osuđena je na smrtnu kaznu giljotinom.
Žrtvu Sophie
Scholl ne može se podcijeniti. Isto kao niti veliko htijenje suvremenih
Nijemaca za antifašističkom heroinom, koje je od Sophie stvorilo njemačku Ivanu
Orleansku, simbol drugačije Njemačke. No konsenzualno pozicioniranje Sophie i Hansa na četvrto mjesto "liste najvećih Nijemaca" govori
i o minornom otporu koje je njemačko društvo pružalo Hitleru. Da je Njemačka imala antifašista, recimo, poput moga punca
(zagrebačkog ilegalca koji je, između ostalog, sudjelovao u napadu na ustaše
kod Botaničkog vrta), on bi se našao i ispred Marxa, Luthera i Adenauera...
Potreba suvremene Njemačke za antifašističkim
simbolom pretvorila je i film Marca
Rothemunda "Sophie Scholl: Posljednji dani" u najviđeniji naslov
recentne njemačke kinematografije nakon Akinova
"Glavom kroz zid". Film je dobio u Berlinu Srebrnog medvjeda za
režiju i glavnu ulogu. Nagradu njemačke filmske kritike za najbolju ulogu.
Srebrnu nagradu publike za najbolji film godine... No, iza svega tek je jedna
korektna komorna drama. Film čija jedina prava vrijednost leži u društvenoj
simbolici i povijesnim činjenicama koje obrađuje.
________________________________