Tamara VISKOVIĆ: GLAZBA
21. lipnja, 2006.
HOT CHIP: "THE WARNING"
LAPTOP MELANKOLIJA
Recimo da, u šetnji plažom, zamijetite kako
vaša krivozuba referentica sa ZAP-a, na dasci duginih boja, superiorno klizi
zapjenjenom pučinom. Ili slučajno otkrijete da pripravnik iz kadrovske, kojeg u
sobi za pušenje svi zovu Zdravko Krafna, pleše tango s elegancijom i patosom
zaljubljenog toreadora. Takav efekt, otprilike, Hot Chip imaju na slušatelja
kada u svoju sanjivo dezorijentiranu muziku inkorporiraju visoko sofisticirani
soul Princea, izvođača kojeg, po vlastitim
riječima, cijene više nego ijednog drugog. Nije samo stvar u tome da dečki
izgledaju prije kao serviseri rabljenih kompjutora nego blještave pop-zvijezde.
Nije stvar niti u tome da se radi o grupi iz Londona, okružja koje u pravilu
nije ishodište takve vrste muzike.
Stvar je u tome da njihova glazba, u svojoj
osnovi, nije ekstrovertna parada ljubavnih izjava, seksualnih aluzija i kitnjastog
imaginarija, kakva je uobičajena za soul-funk stil, već neka vrsta
melankoličnog realizma, gotovo dirljiva mješavina gorčine i romantike kakvoj
biste prije namijenili formu pop-balade. Nadalje, to je muzika kojoj je
primarno izvorište laptop. Iako ima značajnu akustičnu dimenziju i zdravi
ritam, ona ne daje naslutiti egzibicionizam tjelesnosti koju gaji tradicionalna
muzika za ples. Vokal Alexisa Taylora je
dobar, sugestivan instrument, koji, dok glazba "tuče" na bokove i
noge, cilja ravno u slušateljevo nebranjeno srce. Neizbježna ironija koja
dolazi s reinterpretiranjem pop-povijesti nije locirana na razini same glazbe,
već na razini njezinih popratnih obilježja.
Drugim riječima, Hot Chip se ne podsmjehuju
naslijeđu Princea, Devoa, Neptunesa
ili Daft Punka, koje je u njihovim pjesmama prepoznatljivo, već stvarima kao
što je, na primjer, razmetljivi bravado koji muziku prati. Uvodeći slušatelja u
pjesmu riječima "Hot Chip will break your legs", oni itekako računaju
na njegovo poznavanje kako povijesti pop-hvalisanja, koja seže od funka i soula
do hip-hopa, tako i činjenice da mu Hot Chip, sa svojom suptilnom duhovitošću i
pismenošću, podcijenjenim oružjima beta-mužjaka, mogu slomiti samo srce.
"DEBELI PRECJEDNIK" OBJAVIO ALBUM S PJESMAMA O
MRAČNIM STRANAMA RATA U OSIJEKU
ŠTO SMO DUŽNI NEDUŽNIMA?
Osječka punk hard-core skupina "Debeli precjednik"
(Tin Kovačić, Siniša Rajković, Andrej
Kolundžić i Davor Bestvina)
upravo je u produkciji slovenske izdavačke kuće Moonlee records izdala novi studijski album naslovljen "Through
the Eyes of the Innocent". Jedna od skladbi s novog albuma "Kroz oči
nevinih" bavi se i vječnom osječkom temom, ratnim ubojstvima i
likvidacijama 1991., koju skupina "Debeli precjednik", poznata po
provokativnim tekstovima i sociološko-političkoj nabrijanosti, naprosto nije
mogla mimoići.
"Naš novi album, pored ostalog, govori i o onome što se
događalo u našem gradu Osijeku 1991., koji je na žalost, uz stradanja brojnih
Hrvata, bio i poprište ratnih zločina i nasilja u kojima su stradali i mnogi
nevini ljudi druge nacionalnosti. Tim događajima posvećena je skladba 'River of
Bodies', a u pjesmi 'Lajavo pseto' također govorimo o političkim prilikama u
Osijeku. Ni na koga posebno nismo ciljali, ali oni o kojima se radi lako će se
prepoznati", kaže Tin Kovačić,
vokal i basist skupine.
Album "Through the Eyes of the Innocent" sadrži 12
pjesama, od kojih su sve osim jedne autorsko djelo osječke skupine "Debeli
precjednik". Nakon velikog uspjeha koji je skupina ostvarila prošlim
albumom "Fist From East", ovaj novi kritika je već ocijenila još
kvalitetnijim i "više punk-rockerskim s metaliziranijim gitarama" te
"svirkom puno čvršćom i kvalitetnijom nego na prethodnim izdanjima",
posebno zbog toga što je "vokal puno žešći, a u nekim trenucima i puno
melodičniji nego na prethodnim izdanjima".
Skupina "Debeli precjednik" nastala je 1994.
godine i jedna je od najdugovječnijih grupa punk/HC usmjerenja na ovim prostorima.
Imali su više od 500 koncerata, pa bend slovi za jedan od rijetkih koji se može
pohvaliti s tolikim brojem nastupa uživo. Skupina je imala i tri velike
europske turneje u gotovo svim zemljama Europe (Italija, Austrija, Francuska,
Njemačka, Danska, Norveška, Češka...), a nastupali su više puta na turnejama po
državama bivše Jugoslavije.
Osim po glazbi, poznati su i po aktivnom sudjelovanju na underground
sceni i izdavaštvu, ali i na području međunacionalne suradnje kroz
pojavljivanje u različitim projektima. Sudjelovali su i na all wrecked up and ready to go turnejama, gdje su se po prvi put
zajedno pojavili bendovi s područja Srbije, Bosne i Hrvatske i bili pioniri
održavanja koncerata u spomenutim zemljama.
D. H.
________________________________