Tamara VISKOVIĆ: GLAZBA
28. prosinca, 2006.
SUBTLE: "FOR HERO: FOR FOOL"
NADREALNE SLIKE
Riječ "subtle" se može koristiti na mnogo različitih
načina. Tu je kada se nešto želi opisati kao istančano, nježno, profinjeno ili
prorijeđeno. Dobro dođe kada želite reći - tajanstveno, krhko, tankoćutno,
potajno. Izrazi okolišno i tanušno također se mogu njome zamijeniti. Niti jedna
od tih riječi, kao ni jedna od njihovih rođakinja, ne može se primijeniti na
muziku istoimenog kolektiva. Gusta, surova, izravna, iskrena, eksplicitna,
nezgrapna, nabrijana i ekstrovertna, njiše se i trza poput hip-hopa, ali i
pulsira od elektronski kreirane atmosfere i klasične rock-drame.
"Subtle" su jedan od onih protočnih kolektiva koje
na okupu drže jedna do dvije jake autorske osobnosti. Donedavno, to je bio klavijaturist
Dax Pierson. On je nakon nesreće na
turneji ostao paraliziran, no još uvijek sudjeluje u radu kolektiva, kojega
sada predvodi gitarist-bubnjar Jordan
Dalrymple. Baš kao što ravnopravno koriste naslijeđa različitih glazbenih
pravaca, "Subtle" ravnopravno sa standardnim rock glazbalima kao što
su gitara, bas ili bubanj, koriste violončelo, opskurne duhačke instrumente, te
cijeli niz sintisajzera i samplera. Takva upadljiva eklektičnost može se
učiniti napornom, no, u stvari, uho je suvremene publike već toliko naviklo na
stilske mješavine da one još malo koga mogu uznemiriti.
Ono što uznemiruje, što slušatelja dezorijentira već oko polovice
albuma, jest nesimetrična struktura kompozicije i intenzivni nazalni rap, koji se probija kroz
gužvu zvukova i glasova kao terijer koji je ugledao vjevericu. Tekstovi njihovih pjesama su nadrealni i fokusirani više na
sliku nego na naraciju, poput nekakve okrutne, socijalno blazirane
post-industrijske halucinacije, miljama daleke od klasičnog hip-hop bravada o
nepravdama koje je svijet nanio autoru i izvođaču, te načinima na koji će mu
isti vratiti milo za drago čim siđe s pozornice, večera i malo odspava.
________________________________