Tamara VISKOVIĆ: GLAZBA
11. siječnja, 2007.
BURIAL: "BURIAL"
PRIJETEĆE FREKVENCIJE
Dubstep je jedan od onih podžanrova koji se
tek rijetko, ili tek nakratko, prošire daleko van svoje matične scene, a njihova
je matična scena rijetko veća od jednog kvarta. U ovom se slučaju radi o
Croydonu, jednom od londonskih satelitskih naselja, a poznavatelji scene tvrde
da je dubstep forma u bliskom rodu s grimeom. Odmah da kažem, ako vam
Croydon, božemiprosti, ne zvuči kao bogznakakva preporuka, što se grimea tiče,
do pred 10 sekundi biste ruku u vatru stavili da se radi o nekoj vrsti skorene
nečistoće, ili možda, sićušne živine koja se gnijezdi u starim tepisima, ne
berite brigu.
Iako je dragulj u kruni ovog žanra koji
upravo doživljava svoju ekspanziju, Burial
se slušatelju neopterećenom viškom trendovskih informacija doima kao
rezultat neprekinute evolucije zvuka Massive Attack ili Trickyja. Manje melodična
i amorfnije strukture, sa spomenutima dijeli spori, rezonantni ritam i korištenje
vokala za akcentiranje loopova. Uglavnom instrumentalnog karaktera, teška
na basu i puna prijetećih frekvencija i pozadinskih šumova, ovakva muzika svoje
pune potencijale ostvaruje emitirana kroz goleme zvučnike na nekom mračnom
mjestu, ili posredstvom slušalica utjerana ravno u uši.
Hrskavo pucketanje radijskog signala, tek
ovlaš disciplinirano isjeckanim reggae ritmom, zaslužno je za ozračje prostranosti
i izolacije karakteristične za cijeli album, kojeg sam autor opisuje kao
pokušaj zvučnog portreta futurističke vizije Londona pod vodom. Iz te likvidne
zvučne mase vire djelići bestjelesnih vokala, kratki trzaji udaraljki, a valovi
rasplinutih trublji i violina svako malo poremete njihovo raštrkano plutanje.
Prevladavajuće raspoloženje je ono pritajene opasnosti i neugodnog zatišja pred
nadolazeću oluju.
Ovo je diskografski debi autora poznatog isključivo
pod nadimkom Burial, a također i
prvijenac diskografske etikete Hyperdub. Časopis Wire stavio ga je na sam vrh svoje duge i elaborirane liste
najboljih izdanja 2006. godine. Svi koji cijene opuse autora poput Boards of
Canada, Harolda Budda, Massive Attack, Trickyja, Pole, pa čak i novijih
Radiohead, složit će se s time.
________________________________