Dragan JURAK: FILM
11. siječnja, 2007.
"PRESTIŽ" CHRISTOPHERA NOLANA
RAT MAĐIONIČARA
"Prestiž" Christophera
Nolana, s Hughom Jackmanom, Christianom Baleom, i Davidom Bowiejem u ulozi Nikole Tesle, priča je o međusobnom
ratu dvojice mađioničara s kraja XIX. stoljeća. Zbog osvete i zbog
profesionalnog rivalstva neće se birati sredstva: mađioničari će krađama,
ucjenama, sakaćenjem i ubojstvom voditi rat do istrebljenja. Razotkrivanje
suparnikovih trikova pretvorit će se u komplicirane zavjere dvojice
profesionalaca opsjednutih tajnama svog zanata. Jer otkriveni trik je
bezvrijedni trik. A mađioničar čija je tajna razotkrivena tek je raskrinkani
sajmišni prevarant.
Zanatska tajna nije samo mađioničarski fetiš. Ona se može
primijeniti na većinu zanata – na pekarstvo, postolarstvo ili, recimo, filmsku
režiju. U tom smislu "Prestiž" je zanimljivo autoreferencijalan. Na
neki način Christopher Nolan njime
otkriva redateljski i scenaristički trik zbog kojeg je postao slavan filmaš. Na
početku i na kraju filma Michael Caine objašnjava
kako u tri čina funkcionira mađioničarski trik. Tu je "zalog", zatim
"preokret", i na kraju "prestiž". "Zalog"
predstavlja jedan svakodnevni predmet, recimo krletku s kanarincem. S
"preokretom" taj predmet tajanstveno nestaje: abrakadabra, i ispod
svilene marame nema ničega. No trik s time nije gotov. Puni efekt dobiva tek s
"prestižom" - kada se nestali kanarinac neočekivano pojavi u mađioničarevom
šeširu, ili mu izleti iz rukava...
Recimo, u slučaju Nolanova "Mementa",
"prestiž" je bio odvijanje radnje filma "unazad", od kraja
prema početku. On je bio dosjetka koja je stajala iza čitavog filma. U "Prestižu",
pak, dosjetka je u samom konceptu. "Prestiž" je strukturiran kao
filmski mađioničarski trik. Efektan je to koncept. Ali njime Nolan kao da se razgolitio. Čitava
čarolija i "Mementa", i "Prestiža", tek je jedna
jednostavna formula, a razotkriveni redatelj tek je raskrinkani sajmišni opsjenar.
________________________________