Dragan JURAK: FILM
17. siječnja, 2007.
"ARTHUR
I MINIMEJCI" LUCA BESSONA
NAKRIVLJENI BESSONWOOD
Luc Besson danas predstavlja jedinu ozbiljnu
filmsku industriju između Hollywooda i Bollywooda – originalni Bessonwood. Od
2000. godine Besson je producirao,
ili ima u raznim fazama produkcije, ravno 60 filmova, potpisujući ih kao
producent, izvršni producent ili scenarist. Njegova produkcijska mreža proteže
se od Meksika ("Bandidas"), preko Sjedinjenih Država ("Transporter",
"Tri sprovoda u Meksiku"), Velike Britanije ("Zovite me Kubrick",
"Danny the Dog", "Revolver") i Francuske (serija "Taxi"),
sve do Tajlanda ("Ong-Bak") i Japana, gdje je "Wasabi"
reklamiran kao "najvjerojatnije najveća japanska akcijska komedija svih
vremena na francuskom jeziku i s engleskim podnaslovima"...
Već
osamdesetih godina Bessonovi filmovi
su imali izvanredni komercijalni odjek. "Subway" je gledalo 2,9
milijuna Francuza, "Big Blue" 2 milijuna, a "Nikitu" gotovo
4 milijuna. Devedesetih te će brojke još više eskalirati. "Leon" je
imao 3,4 milijuna gledatelja u Francuskoj i profit od 19 milijuna dolara na
kanadsko-američkom tržištu. "Peti element" je imao 7,5 milijuna
gledatelja u Francuskoj i 64 milijuna dolara kanadsko-američkog box-officea.
Vrhunac tog filmskog merkantilizma Besson
će doseći s producentskom franšizom "Taxi". Prvi film gledati će
6,3 milijuna Francuza, drugi čak 10,3 milijuna, a treći 6,5 milijuna...
Baš poput
njegove sjevernoameričke wunderkind subraće – Spielberga i Lucasa – i Bessonu se sve što je u igri dotakao
pretvorilo u zlato, dolare, i eure. No najnoviji Bessonov autorski projekt, film "Arthur i Minimejci",
režiran prema vlastitom scenariju i vlastitom knjiškom predlošku, mogao bi malo
zaljuljati Bessonov filmski Kamelot.
Film je do prije dva tjedna u Francuskoj vidjelo 2,7 milijuna gledatelja. Međutim,
uz veliku reklamnu kampanju i budžet od 65 milijuna eura to nije veliki uspjeh,
niti dobra najava američke distribucije. Nekim svojim prethodnim filmovima Besson je izravno konkurirao
Hollywoodu. S filmom koji je trebao biti nasljednik Harrya Pottera i meka
verzija "Gospodara prstenova", Bessonwood se pomalo nagnuo. Digitalna
animacija "Arthura" iza je Pixara i Disneya, film je u cjelini opasno
polovičan, a takav bi mogao biti i njegov tržišni odjek.
________________________________