Gordana CRNKOVIĆ: KNJIGE
7. ožujka, 2007.
VLADO BULIĆ: "PUTOVANJE U SRCE
HRVATSKOGA SNA", AGM, ZAGREB, 2006.
NOVO I DRUKČIJE
"Putovanje u srce hrvatskoga sna"
iskazuje duboku traumatiziranost našom stvarnošću. Roman je kompleksno strukturiran
i artistički dotjeran. Zahvaljujući ponajprije narativnom umijeću, zanatskoj
spretnosti, stječe se dojam da je neorealistični senzibilitet uronjen u
nesigurnost i višeznačnost, i po tome je ovaj roman nov i originalan, drukčiji
i složeniji od većine tekstova domaćeg neorealizma. "Putovanje..." je
roman koji doista vrijedi pročitati
Denis
Lalić blogerski je nadimak pisca mlađe
generacije Vlade Bulića. "Pušiona"
je danas već proslavljena kolumna koju je Lalić
objavljivao na internetu, a zatim i naslov nepretenciozne no dojmljive
zbirke priča. Za obožavatelje "Pušione" roman "Putovanje u srce
hrvatskoga sna", potpisan piščevim pravim imenom, a kojemu je Denis Lalić
glavni lik, mogao bi biti iznenađenje. Premda koristi anegdote i motive "Pušione",
radi se o doista kompleksnom i ozbiljnom tekstu, o romanesknoj poetici neizvjesnosti
i ambivalentnosti. U osam relativno samostalnih poglavlja roman prati
odrastanje i socijalni uspon Denisa Lalića, sramežljivog i osjetljivog dječaka
iz Dalmatinske zagore. Kako ističe Maja, Lalićeva frendica iz zagrebačkog
razdoblja, Lalić podsjeća na tipičnog junaka naše moderne, hipersenzibilnog
intelektualca, sa sela, koji živi u gradu, i na kraju se ili ubije ili poludi.
Pripovijedanje luta devedesetima i nultima,
usredotočujući se na ključne trenutke Lalićeve mladosti, koji su obično
dvostruko određeni: intimno i javno, osobno i društveno stalno se prepleću.
Svoje djetinjstvo Lalić pamti kao mekšu
varijantu patrijarhalne inicijacije. Spremnost na fizički rad, udarce, društveno
prihvatljivu količinu nasilja i alkohola, kvalitete su koje krase "pravo
muško", poučava ga dida, ublažavajući ipak patrijarhalno naslijeđe
situacionističkim tumačenjem: treba se pripremiti za teška vremena koja dolaze.
Na samom početku devedesetih, u doba kada službene vijesti promoviraju "hrvatski
san", Lalić je još u Zagori. Ubrzo se s majkom seli u Split gdje će se
pokazati da nije baš usvojio upute sredine iz koje dolazi. Štreber je,
osjetljiv, neprilagođen ratnohuškačkom ozračju. Ne želi sudjelovati u
cipelarenju staraca; dečki iz razreda zato ga ne prihvaćaju. Na radiju javljaju
da petokolonaši pucaju sa zgrada snajperima, ali nitko nikada nije čuo da je
netko pogođen.
Okvir
za napredovanje
Bulić
opisuje poznati mehanizam: huškanje protiv neprijatelja
proizvodi nasilnike u našim redovima. Zahvaljujući literarnoj afirmaciji u školskim
okvirima, Lalić se uklopi među svoje splitske vršnjake, pa se napokon za njega
zainteresira i prva cura, nažalost već u ljubavnoj vezi s izvjesnim gitaristom.
Potkraj devedesetih, u doba prve agonije hrvatskog nacionalizma, Lalić je
zagrebački student. Na početku nultih radi, tulumari i studira, počinje pisati "Pušionu".
Povremeno se vraća na selo, u zavičaj. A tamo je stalno kao u devedesetima, još
se slušaju novokomponirane nacionalističke budnice, a poslijeratne traume
vidljivije su, dakako, nego u gradu. Distancirajući se od mentaliteta malog mjesta,
Lalić ne nalazi drugih uporišta.
Komunikaciju ostvaruje samo uz narkotike,
ali i tada događaju mu se uglavnom – intimni porazi. I sam je sve agresivniji.
Roman ima dva završetka, a nijedan nije sretan. U prvom završetku, kojim roman
zapravo počinje, Lalić završi u ludilu, vandalizmu, ubojstvu. U drugome, na
kraju knjige, pretvara se u beskrupuloznog oportunista. Kapitalizirajući iskustvo
s ulice, lukavo pobjeđuje tipove koji su se isprva činili prilagođenijima od
njega. Bulić ironizira našu varijantu
kapitalizma, koja preuzima uličnu ideologiju i zakon jačega, dok stručnost ne
kotira baš visoko. Hrvatsku tranziciju sarkastično prikazuje kao obećanu
zemlju, jedinstven okvir za napredovanje u tri dana od paparaca do menadžera.
Poglavlja romana su relativno zasebne
cjeline. Naslovno poglavlje, smješteno u središte knjige, prati niz urnebesnih
fabularnih obrata. Ostala imaju svako svoj zaseban tematski interes, neka se
više bave socijalnim i političkim jadom, druga Lalićevim literarnim razvojem od
prve literarne slave stečene školskim sastavcima pa do proglašenja "Pušione"
web-kolumnom godine.
Skučeni
vidici
Da politička oštrica ne bi bila baš
isključivi interes romana, tu su (brojni) ljubavni nesporazumi. Za Mirnu, Denis
je bio previše radikalan u svojim navikama i razmišljanjima. Tanja je žena koja
ništa ne traži i ništa ne daje, osim seksa, najbolje uz porno sajtove s ekrana
kompjutora. Tea na više načina imponira, ali put prema oportunizmu nije joj mrzak,
pa makar se izgubilo sve što ih je vezivalo. A Vesna, ona je bila baš opaka,
seoski proračunata i nadarena za dramatičnost i patetiku. Nju je uostalom i
upoznao na selu, tamo gdje je istina o nama, o društvu u kojem živimo, svakako
najvidljivija.
Roman u cjelini ima i infantilnih stranica,
ne mora vas impresionirati viagra party ni izgradnja falusoidnog snjegovića u
dvorištu studentskog doma, a rumunjskom popu koji mota joint u stranice Svetog
pisma vjerojatno ćete se nasmijati, ali ga nećete duže pamtiti. No, naslovno
poglavlje je nevjerojatno virtuozno, ono je doista putovanje u samo srce nacionalnih
mitova. Počinje kao urnebesni narko-trip, inspiriran kultnim filmom "Strah
i prezir u Las Vegasu" Huntera Thompsona,
pri čemu se umjesto auto-karte koristi CD domaćeg Thompsona, i bukvalno se slijede njegove upute. "Iza devetog
sela" stiže se na muški tulum, orgije patrijarhalne primitivnosti, a zatim
do također primitivne ali i opasne heroine Vesne, i do nasilja, fizičkih
obračuna, seoskog mentaliteta.
Tema Bulićeva
romana eksplicitno je politički intonirana: mladi bez perspektive,
izgubljeni u narkoticima i nasilju, u kulturnoj regresiji od rocka prema
estradnim budnicama i zavičajnoj patetici, prikazani su kao proizvod nacionalističke
ideologije devedesetih. Srećom, artističkim postupcima i narativnom
razigranošću dokida se jednodimenzionalnost takve sumorne neorealistične
vizije, a sudbina Lalićeve generacije pokazuje se ipak neizvjesnom. Roman je
prožet ironijskom dvostrukošću. Primjerice, i otvara se i završava s petokolonašima;
na početku peta kolona podrazumijeva proizvodnju nasilja, a na kraju radi se
tek o organizaciji internetske stranice: u petoj koloni su vijesti iz poslovne
sfere!
Površni
likovi
Prvi roman Vlade Bulića prikazuje put od socijalističke uravnilovke, ruralnih
običaja i patrijarhalnih vrijednosti do postindustrijskog društva, medijskog
žutila i svijeta reklama, kada i ljubavna sreća podsjeća jedino na reklamu za
programsku shemu NOVE TV. Roman govori i o tome kako je razdoblje građanske
uljuđenosti i civilne svijesti kod nas jednostavno preskočeno. Budući da i
zahvaljujući popularnosti "Pušione" roman može računati na široku
publiku, ne mogu se oteti dojmu da bi možda mogao funkcionirati i kao nagovor
mlađih čitatelja na kulturalnu i društvenu kritičnost.
"Putovanje u srce hrvatskoga sna"
iskazuje duboku traumatiziranost našom stvarnošću. Roman je kompleksno
strukturiran i artistički dotjeran. Zahvaljujući ponajprije narativnom umijeću,
zanatskoj spretnosti, stječe se dojam da je neorealistični senzibilitet uronjen
u nesigurnost i višeznačnost, i po tome je ovaj roman nov i originalan,
drukčiji i složeniji od većine tekstova domaćeg neorealizma.
No, osim Denisa, podvojenog u istodobnoj
emotivnoj vezanosti za zavičaj i kritičnosti prema tradicionalnim vrijednostima
i običajima, ostali likovi su uglavnom površno portretirani. U ovom romanu to,
čini mi se, funkcionira, čak ističe usamljenost glavnog protagonista, no bude
li Bulić nastavio pisati romane, a
ovakvo mu površno skiciranje likova prijeđe u naviku, to bi se moglo pokazati kao
nedostatak.
Vlado
Bulić u književnosti je sjajno startao.
U literarnom maratonu to možda i nije najvažnije. Ali "Putovanje u srce
hrvatskoga sna" roman je koji doista vrijedi pročitati.
________________________________