Tatjana GROMAČA: KNJIGE
29. kolovoza, 2007.
JOSIP
VANIŠTA, "NOVI ZAPISI", KRATIS, ZAGREB, 2007.
NIJEMI KRIK
Vaništino pismo sadrži u sebi neku vrstu nijemog krika koji u slici
današnjice - od poniženog i osramoćenog Karlovca, preko gramzivosti i
površnosti današnjeg "jurećeg" čovjeka, do radova suvremene
umjetnosti koji promatrača često ostavljaju ravnodušnim ili s lošim emocijama -
rijetko pronalazi ono vrijedno, humano i iskreno, što, unatoč svemu, može potvrditi
dostojanstvenost življenja
Nedavno
objavljena knjiga "Novi zapisi" Josipa
Vanište, cijenjenog hrvatskog slikara, akademika, dobitnika ovogodišnje
nagrade "Vladimir Nazor" za životno djelo, redovitog profesora Arhitektonskog
fakulteta u Zagrebu u mirovini, traži da se - uz divljenje i respekt koji su
neminovni kada se spomene Vaništino ime
u hrvatskoj likovnosti - još jednom obrati pažnja na Vaništu kao pisca.
Josip Vaništa (1924., Karlovac) je, naime,
godine 2001., godinu dana uoči obilježavanja pedesetogodišnjice svog likovnog
rada (prvi puta izlagao je u Zagrebu 1952. godine, zajedno s prijateljem Miljenkom Stančićem), objavio "Knjigu
zapisa" (izdavači su bili Moderna galerija i Kratis), koja je svojevrsna "kompilacija"
"Zapisa" što ih je autor objavljivao ranije u dva navrata (1988. i
1995. godine). "Knjiga zapisa" je knjiga koja se je, samozatajno i
diskretno, pojavila negdje "sa strane", mimo "literarne žiže",
međutim, mnogi koji su uronili u njen svijet bili su zapanjeni literarnom
vrijednošću, visokom estetskom rafiniranošću Vaništinih fragmentarnih bilješki - zapisa.
Oduševljenje
koje je ova knjiga pobudila kod ljudi koji su u književnosti ozbiljno i
godinama bilo je nepodijeljeno – Vaniština
je "Knjiga zapisa", u konkurenciji sa knjigama potvrđenih i
uglednih hrvatskih pisaca, onih kojima je pisanje dugogodišnji "zanat",
2002. godine "odnijela" uglednu Vjesnikovu godišnju nagradu za
književnost "Ivan Goran Kovačić".
Ista knjiga
Kada
danas želimo skrenuti pažnju na upravo objavljene, "Nove zapise" Josipa Vanište, neminovno je osvrnuti
se na "Knjigu zapisa" objavljenu šest godina ranije, jer su "Novi
zapisi" samo jedan prešutni prelazak sa prve knjige na ovu danas, bez želje
da se stvara ili traži nova forma ili nova vrsta jezika, ili svojevrsna
nadogradnja započetog umjetničkog
izraza, tako da i njihovo čitanje proizlazi, ili naprosto traži,
prethodno čitanje prve knjige Vaništinih
zapisa. Josip Vaništa nema,
dakle, neke daljnje literarne ambicije u smislu istraživanja, on samo nadopunjava
započetu priču, dopisujući zapravo istu knjigu, knjigu koja je ne samo po tome
što je zapravo jedina, nego i po tome što nam njome želi poručiti, knjiga
autorova života. Ali nije samo zato ova knjiga krenula "nekuda dalje"
- Vaništin se literarni izraz, u
skladu s njegovom cjelokupnom estetskom vizijom svijeta, u skladu sa svime što
je donio u slikarstvo, nema potrebu dalje razvijati.
On
je to što jest, apsolutno dovršen i samodostatan kao umjetnička tvorevina koja
imponira, od časa kada ju je njen tvorac stidljivo pokazao javnosti. Sve
karakteristike Vaništinog slikarstva
prisutne su i u njegovom tekstu, pa bi se zato moglo reći da za njega tekst i
nije doli vid slikanja, slikanja riječima. Kontemplativnost, uznosita
suzdržanost, jednostavnost, ali i samokontrola, discipliniranost, iznimno
senzibilan, prozračan, ali i misaon, analitički pristup temi, kakva god ona
bila. "Koncept praznine" koji Vaništu
cijeloga života zaokuplja kao slikara, ili pak "zen" ili "tao"
filozofija, sa kojom također postoje "unutarnje" paralele sa njegovim
radom, prisutni su i u tekstu. Tekst kao da je "otkinut" od nečeg
većeg i nepotrebnog, sveden na minimalno, na slutnju ili obris, trag, koji se,
kroz čitanje, često i tako "nedostatan", pokazuje kao ono suštinsko
što treba reći o ljudima, događajima, prostorima.
Vaništa je, prije svega, poznat kao
slikar krajolika i sjajan portretist, dakle psihologist. Njegovo je pisanje
puno živih slika krajolika, blijedih i melankoličnih, i, također, životom
pulsirajućih crtica o raznim ljudima, karakterima. Govoreći o drugima, Vaništa je mudar i diskretan – on ih ne
osuđuje i ne prosuđuje njihove riječi ili postupke – stavlja sliku kojom ih
nepristrano, sa odsutnošću emocija, oslikava kroz prepričani doživljaj ili situaciju,
prepuštajući samoj slici, odnosno tekstu, da na koncu sama govori.
Veza s tradicijom
Dok
"Knjiga zapisa" donosi tematski odijeljene dijelove autorovih
fragmenata, koji "putuju" od reminiscencija na djetinjstvo u rodnom
Karlovcu, preko "slika" iz Zagreba, sjećanja na Miljenka Stančića, slika raznih putovanja, ljudi, slika Pariza,
zapisa sjećanja na velikog slikara i svog učitelja Marina Tartaglie, zapisa o svjetskim i hrvatskim slikarima, o
slikarstvu, o Leu Juneku, Miroslavu Krleži, o Gorgoni, o
umjetnosti, u "Novim zapisima" više nema velikih tematski odjeljaka,
a slike i ljudi koji se "pojavljuju" oni su isti, uz male razlike, od
onih koje se mogu sresti u prvoj knjizi. U "Novim zapisima" ima ponovno
krasnih slika davnih karlovačkih provincijskih poslijepodneva, čija atmosfera
asocira na proze Bruna Schulza,
misli o Vaništinoj umjetničkoj
skupini "Gorgona", sjećanja na Krležu,
slike Georga Grosza, Balthusa, De Chirica, Lea Juneka,
na Ljubu Babića, Radoslava Putara, Matka Peića…
Vaništa, naprosto, radi jedno
umjetničko putovanje kroz vlastiti život koji nije drugo nego stalna usredotočenost
na umjetnost. On bira fragmente jer su, kao što stoji u pogovoru "Knjige
zapisa", "fragmenti snimci svjetskoga, egzistentnoga, ali bez
ideologijskih natruha, bez političkih intencija, bez stranačke pripadnosti:
zato što su zračni – jer ni jednom stranom ne leže na tlu – oni su i slobodni,
nezavisni."
Kao što
se - a neizbježno je izbjeći stalne paralele -
Vaništino slikarstvo suptilno
nadovezuje na tradiciju, ne dozvoljavajući da progres ujedno znači i gubitak
vrijednosti i parametara, tako i njegovo pismo sadrži u sebi neku vrst nijemog
krika koji u slici današnjice - od poniženog i osramoćenog Karlovca, preko
gramzivosti i površnosti današnjeg "jurećeg" čovjeka, do radova
suvremene umjetnosti koji promatrača često ostavljaju ravnodušnim ili sa lošim
emocijama, rijetko pronalazi ono vrijedno, humano i iskreno, što, unatoč svemu,
može potvrditi dostojanstvenost življenja.
________________________________