Film



reklama





NAVIGACIJA






Informbiro

Osoba tjedna

Kolumne

Teme

Interviewi


Picaškandal

International

Feral Tromblon


Greatest Shits


Kultivator

Glazba

Knjige

Film


Virtual Tribune











Stranica obnovljena:
30. kolovoza, 2007.

01 / Film
Dragan JURAK: FILM
29. kolovoza, 2007.

"BOURNEOV ULTIMATUM" PAULA GREENGRASSA

ANARHISTIČKA MRŽNJA

bourneov_ultimatum_120.jpg

Više od jednog desetljeća Paul Greengrass je paralelno snimao igrane filmove i dokumentarce. Nakon velikog uspjeha filma "Bloody Sunday" (Zlatni medvjed u Berlinu) britanski redatelj je zapeo za oko i Hollywoodu. Greengrassov dokumentaristički režijski stil odgovarao je serijalu o tajnom agentu CIA-e Jasonu Bourneu, kojim su u Hollywoodu pokušavali pronaći novog junaka špijunskog filma, i uopće novi politički i stilski koncept žanra. Pritom je i zgodna bila činjenica da je krajem osamdesetih Greengrass napisao knjigu o tajnim operacijama britanske sigurnosne službe MI5: "Spycatcher – The Candid Autobiography of a Senior Intelligence". Knjiga je bila osobno viđenje špijunske scene i njenog tajnog rata, s mnoštvom insajderskih podataka. Britanska vlada pokušala je zaustaviti objavljivanje, no njeni napori knjizi su samo donijeli veliki publicitet.

"Bourneov identitet", prvi film serijala, bio je potvrda da Hollywoodom i dalje vlada duh neoanarhizma – kako su sedamdesetih nazivali nepovjerenje spram vladinih i državnih institucija. CIA je bila sve samo ne najsvjetlije američko oružje u borbi protiv Al-Qa'ide. Film u režiji Douga Limana bio je zanimljiv, ali standardan korporacijski proizvod. Ista stvar je bila i s Greengrassovim nastavkom "Bourneova nadmoć". Već nakon dva filma serijal se činio potrošenim. No, u međuvremenu, Greengrass je snimio izvanrednu dokudramu "Let 93", i tako posredno potaknuo interes za "Bourneov ultimatum" (s Mattom Damonom ponovo u naslovnoj ulozi). Ipak, samo nakratko.
 
Već početak filma obeshrabruje. Greengrass montažno lomi svaku scenu u malene krhotine, svaki kadar snima se iz ruke, i od nekog realizma ne ostaje ništa. Anarhistička mržnja serijala spram institucija i njenih odmetnutih dijelova (prvenstveno CIA) i dalje je temeljno političko obilježje filma. No tematski i žanrovski "Bourneov ultimatum" je nevjerodostojan korporacijski proizvod onoliko koliko su to i žanrovske eskapade Michaela Baya.

________________________________

________________________________
Copyright © 1993 - 2024. Feral Tribune. All rights reserved.


NASLOVNICA

br_1143_150.jpg