KONGO
NESHVATLJIVA
EPIDEMIJA SILOVANJA
Epidemija masovnih silovanja u Demokratskoj Republici Kongo
dosegnula je tolike razmjere da niti oni koji su na takve stvari donekle
navikli, poput liječnika, UN-ovih mirovnjaka i lokalnih aktivista, nisu u
stanju objasniti uzroke te pojave, niti nositi se s njezinim posljedicama.
Kako piše International
Herald Tribune, prema podacima UN-a, u pokrajini Južni Kivu, koja je ujedno
i epicentar epidemije, prošle je godine zabilježeno 27 tisuća silovanja, a i to
je, pretpostavlja se, tek dio ukupnog broja silovanja koja provode različite
vojne i paravojne skupine.
Denis Mukwege,
ginekolog u lokalnoj bolnici u provinciji Južni Kivu, listu je potpuno zgrožen rekao
da više ne može slušati priče žrtava i liječiti sadističke napade na žene bajunetama
i drugim oružjem, od čega su im reproduktivni i probavni organi "nepopravljivo
uništeni". Mukwege je siguran jedino
da je cilj ovih silovanja "uništiti žene", dok UN-ov podtajnik za
humanitarna pitanja John Holmes potvrđuje
da je seksualno nasilje u Kongu najgore u svijetu, od "samih brojki, preko
cjelokupne brutalnosti, pa do kulture nekažnjavanja, koji su zastrašujući",
tvrdi Holmes.
Iako je razdoblje nasilja u toj zemlji trebalo biti završeno,
a lani su održani i "povijesni" izbori na koje je međunarodna
zajednica potrošila 500 milijuna dolara, tradicija korumpiranih vlada i
nemogućnosti uspostave kontrole nad odmetnutim skupinama, od kojih su neke i "uvezene",
nastavila se. Vojni i pravosudni sustav ne funkcioniraju, značajan dio zemlje
nije pod kontrolom vlade, a vladine snage su, tvrdi UN, još i najgore kada su u
pitanju silovanja.
Civili u tim regijama prepušteni su na milost i nemilost nasilju,
a najnovija skupina koja se tamo pojavila su Raste, pripadnici nekadašnjih Hutu
milicija koji su pobjegli iz Ruande, a sada žive u džunglama Konga i
teroriziraju stanovništvo otmicama, pljačkom, spaljivanjem beba i komadanjem
svih koji im se nađu na putu. Tu su i siromašni vojnici službene vojske, domaće
paravojne skupine, te one iz Ruande i Ugande koji su tamo uglavnom u potrazi za
zlatom i drugim bogatstvima kojima Kongo obiluje.
Iako je silovanje oduvijek korišteno kao oružje rata, istraživači
tvrde da je slučaj Konga metastazirao u neshvatljiv društveni fenomen u kojemu
je brutalnost prema ženama postala "normalna stvar", a toj tezi u
prilog ide i činjenica da su žrtve nasilja stare od tri do 75 godina.
Humanitarni radnici na terenu ipak se opiru objašnjenima koja
bi ovu pojavu označila kao kulturološki problem, te tvrde da je val masovnih
silovanja započeo sredinom 1990-ih, upravo sa završetkom rata u Ruandi i
dolaskom u Kongo milicija tamošnjeg naroda Hutu, koje su provele i genocid na ruandskim
Tutsijima i umjerenim Hutuima.
Iako se u Kongu nalazi trenutno najveća svjetska mirovna misija
sa 17 tisuća vojnika, i sami UN-ovci očajni su zbog pomanjkanja ljudstva i
sredstava, a odnedavno i svake noći kamionima odlaze u sporna područja i s
upaljenim svjetlima čuvaju civile kojih se do jutra skupi i po nekoliko tisuća,
sklupčanih na zemlji.
NIZOZEMSKA
POVRATAK KONTROVERZNE
POLITIČARKE
Ayaan Hirsi Ali,
kontroverzna nizozemska političarka i kritičarka islama, vratila se nedavno u
Nizozemsku nakon što je tamošnja vlada obznanila da više neće plaćati njezino
osiguranje u Sjedinjenim Državama, kamo se odselila prošle godine.
Parlamentarna zastupnica porijeklom iz Somalije napustila je
Nizozemsku nakon prošlogodišnjeg skandala u kojemu se otkrilo da je prilikom
apliciranja za azil u toj zemlji lagala o svom porijeklu. Policijsku zaštitu
dobila je 2004. godine, nakon ubojstva režisera Thea van Gogha s kojim je surađivala na filmu
"Submission", kratkometražnom prikazu tretmana žena u islamu. Van Gogha je ubio radikalni islamist, a
pored njegovog tijela pronađena je poruka s prijetnjom Hirsi Ali. Godinu prije ubojstva Van Gogha postala je parlamentarna zastupnica, a tu je dužnost
obavljala do spomenutog skandala tri godine kasnije, nakon čega je napustila
zemlju i otišla u SAD-a, gdje radi u konzervativnom think-tanku American Enterprise Institute.
Nakon što joj je početkom godine u SAD-u objavljena knjiga
pod naslovom "Nevjernica" (Infidel), ponovno je primila prijetnje
smrću, a nizozemska vlada tada je nakratko pojačala mjere njezine sigurnosti,
no sada je objavila da je plan vlade od početka bio da zaštitu financira samo
prve godine njezinog izbivanja, te da bi tu obavezu sada trebao preuzeti SAD,
zemlja u kojoj Hirsi Ali živi.
Iako je njezina autobiografija u Americi bila bestseler, autorica
tvrdi da si sama ne može priuštiti osiguranje, pa se sada odlučila vratiti u Nizozemsku,
gdje će imati pravo na zaštitu.
Neki holandski mediji kritizirali su ovaj potez vlade, s argumentom
da je slučaj Hirsi Ali ekvivalentan
onome Salmana Rushdieja, o čijoj
zaštiti britanska vlada nikada nije dvojila, za razliku od nizozemske, koja ionako
sličnu zaštitu plaća za još samo pet tamošnjih građana. S druge strane, neki
kritičari drže da je usporedba Hirsi Ali
i Rushdieja neukusna, s obzirom da
je grijeh indijskog pisca bio umjetničko ironiziranje rane islamske povijesti,
dok je Van Goghov film, na kojem je Hirsi Ali surađivala, najvećim dijelom
rasistička propaganda usmjerena protiv muslimana.
GLAZBENA INDUSTRIJA
ALBUM BEZ CIJENE
Britanska grupa Radiohead
iznenadila je nedavno svoje milijunsko slušateljstvo, ali i glazbenu
industriju, objavivši da će od 10. listopada njihov novi album "In
Rainbows" biti moguće "skinuti" s njihove web stranice uz bilo
kakvu – ili nikakvu novčanu naknadu.
Iako ovo nije prvi put da je neki izvođač svoju glazbu ponudio
besplatno, pa je, primjerice, Prince
tijekom ljeta svoj novi album davao besplatno uz primjerke dnevnog lista Daily Mail, javnost se slaže da je potez
Radioheada svojevrsna nova faza
digitalne revolucije. Bend je, naime, album ponudio on-line osam tjedana prije izlaska njegovog fizičkog ekvivalenta, i
to u vrijeme kada industrija vodi očajničku borbu za naplaćivanje autorskih
prava u tehnološkoj eri koja to konstantno sabotira, a Radiohead je, čini se, odlučio testirati uvriježeno mišljenje da će
ljudi radije "ukrasti" nego platiti za glazbu.
Radiohead još od
2003. godine, kada je objavljen album "Hail to the Thief", nije vezan
ni za jednu izdavačku kuću, pa stoga ima pravo raspolagati sa svojim proizvodom
kako želi, a kupci će do novog albuma moći doći sa samo 45 penija, i to putem
kreditne kartice bez naknade, ili, pak, sa 40 funti za box set u kojemu se
nalazi novi album u CD formatu, dvije gramofonske ploče, još jedan CD s
dodatnim pjesmama, te fotografije, tekstovi pjesama i druge stvarčice. Sudeći
po raspravama koje se vode na Internet forumima, zainteresiranih za
najjeftiniju i najskuplju verziju ima podjednako, a grupa, zahvaljujući svojoj
slobodnoj poziciji na tržištu, profit od prodaje neće morati ni s kim dijeliti.
Dodatna zarada, vjerojatno višestruko veća od same prodaje
albuma, mogla bi se ostvariti putem koncerata, jer je i Princeov besplatni album bio popraćen s čak 21 rasprodanim
koncertom samo u Londonu, a svi koji se odluče za kupovinu albuma putem
Interneta morat će ostaviti svoje podatke za buduće marketinške kampanje. Da će
akcija biti popularna, sugerira i "rušenje" web sitea grupe u
popodnevnim satima dana kada je informacija objavljena, a nakon što su se
obožavateljima iz Europe pridružili oni s istočne obale Amerike.
AMERIKA
KNJIGA O
"IZRAELSKOM LOBIJU"
Nakon što su lani izazvali velike polemike svojim esejom
"Izraelski lobi" u časopisu London
Review of Books, autori John
Mearsheimer i Stephen Walt,
profesori Sveučilišta Chicago i Harvard, sada su objavili i knjigu u kojoj dodatno
objašnjavaju najkontroverznije teze iz eseja čija je temeljna tvrdnja da moćni
"izraelski lobi" u Sjedinjenim Državama kontrolira i kompromitira
američku vanjsku politiku.
U magazinu Foreign
Policy profesori su objasnili da je temeljna lekcija koju su iz cijele
priče izvukli ona da u SAD-u postoji velik broj ljudi koji se s njihovim tezama
slažu, ali se boje javno ih zastupati, naročito kada su u pitanju osobe koje
djeluju u političkom mainstreamu, pa
smatraju da bi im javno zastupanje njihovih teza ugrozilo karijeru. U tom smislu Mearsheimer i Walt naročito ilustrativnim drže primjer nekadašnjeg američkog
predsjednika Jimmyja Cartera, koji
je, unatoč reputaciji filosemita, nakon objavljivanja knjige kritične prema
izraelskoj politici u Palestini optužen kao mrzitelj Židova i simpatizer
nacizma.
Autori objašnjavaju i da su se u novoj knjizi osvrnuli na
sve kritike svog eseja, osim ad hominem
napada i pogrešnih interpretacija, no i da nijedna od tih kritika nije uspješno
pobila njihove osnovne teze.
Na pitanje magazina da konkretiziraju skupinu
"izraelski lobi", autori objašnjavaju da se radi o "labavoj
koaliciji židovskih i nežidovskih grupa i organizacija koje aktivno sudjeluju u
oblikovanju američke politike u proizraelskom smjeru". One se, međutim, ne
slažu u svemu, ali im je svima zajednički stav da Amerika treba zadržati
"poseban odnos" s Izraelom i tretirati tu zemlju drugačije od drugih.
Takve su organizacije American Israel
Public Affairs Committee, washingtonski Institute
for Near East Policy, magazini Commentary
i Weekly Standard, te uvodnici u Wall Street Journalu. Od nežidovskih
organizacija Mearsheimer i Walt izdvajaju kršćansko-cionističke
skupine, poput Christians United for
Israel, a kao temelje razmišljanja "lobija" navode knjigu Exodus Leona Urisa.
Profesori tvrde da "izraelski lobi" – kao i svaki
drugi lobi – ima velik utjecaj na svim razinama vlasti u Americi, ali i da
brojni političari u Washingtonu ni ne trebaju lobiranje kako bi ih se uvjerilo
u snažnu podršku Izraelu. Kao primjer za impregniranost američke politike
utjecajem "izraelskog lobija" autori navode primjer tekuće predsjedničke
kampanje u SAD-u, u kojoj, tvrde oni, kandidati o politici prema Izraelu govore
na način da se "natječu koji će od njih demonstrirati veću posvećenost i
bezuvjetnu podršku" toj zemlji. Autori kažu i da bi pokazatelj da je
njihova knjiga izvršila utjecaj na javnost bio "uravnoteženiji"
pristup prema Izraelcima i Palestincima, te aktivnija javna diskusija o američkoj
bliskoistočnoj politici.
KULTURA ŽIVLJENJA
"SPORI"
GRADOVI
Talijanski pokret "cittáslow" ili "spori
grad" od svog osnivanja 1999. godine proširio se na respektabilan broj
gradova diljem svijeta, a u svojoj domovini Italiji postiže najbolje rezultate.
Pokret "cittáslow" zalaže se da mali gradovi zadrže tradicionalnu
strukturu i stil života, uz stroga pravila o pristupu automobila u centru
grada, prisustvu trgovačkih lanaca i drugih modernih urbanih koncepata, te da
se u njima konzumiraju isključivo lokalni proizvodi i koristi održiva energija.
Prvim "sporim gradom" postao je tako toskanski
gradić Greve, a za njim i Bra, Positano i 42 druga talijanska grada, uz
najnovijeg člana Orvieto, a talijanski primjer slijede i brojni gradovi u
Velikoj Britaniji, Španjolskoj, Portugalu, Austriji, Poljskoj, Njemačkoj i
Norveškoj. U obzir dolaze isključivo gradovi s manje od 50 tisuća stanovnika, a
ideja se, tvrde organizatori, proširila i na daleke zemlje, poput Japana i
Koreje, gdje, međutim, još uvijek ima problema s realizacijom.
Koncept "sporog grada" temelji se na spoju
održavanja gradske strukture i funkcioniranja iz vremena nastanka gradova,
poput srednjovjekovlja ili renesanse, no istovremeno se promoviraju i suvremene
tehnologije usmjerene na brigu za okoliš i održivi razvoj.
Bivši gradonačelnik Orvieta Stefano Chimicchi, čiji je grad nedavno i sam postao
"spor", dogodine planira izdati i priručnik za lokalne vlasti koje žele
prihvatiti filozofiju "sporih gradova", dok u svom gradu priprema i
program obrazovanja djece o "dobrom ukusu". Što se, pak, tiče
ekonomskih učinaka filozofije i prakse pokreta "cittáslow" na
subjekte nepoželjne u ovakvim gradovima, oni još uvijek nisu potpuno poznati,
ali su zato zabilježena protivljenja trgovačkih lanaca totalnoj zabrani
automobilskog prometa u gradskim centrima, zbog straha od pada profita.
IRAK
LATINO-PLAĆENICI
Skandal s američkom privatnom zaštitarskom tvrtkom Blackwater, čiji su zaposlenici prije
nekoliko tjedana u Iraku ubili skupinu civila, pobudio je interes za pitanje
privatnih firmi koje operiraju u toj zemlji, a za koje se mahom misli da su
isključivo iz Sjedinjenih Država.
Iako, međutim, većina od 30 tisuća privatnih plaćenika u Iraku
zaista dolazi iz SAD-a, manje je poznato da njih čak 10 tisuća dolazi iz
zemalja Latinske Amerike. U Iraku se tako nalazi 1200 Čileanaca, 1000
Peruanaca, 700 građana Salvadora i po nekoliko stotina plaćenika iz Kolumbije,
Hondurasa, Gvatemale i Nikaragve.
Razloga za toliko prisustvo Latinoamerikanaca u Iraku nekoliko
je, a najvažnija je svakako višedesetljetna vojna i politička prisutnost SAD-a
u tamošnjim zemljama, zahvaljujući kojoj američke zaštitarske kompanije tamo
već imaju podružnice. U zemljama Latinske Amerike, osim toga, ukidanje vojnih režima
u posljednjih 20-ak godina, povratak civilnih vlada i smanjenje državnih vojski
ostavilo je za sobom velik broj vojno osposobljenih muškaraca, koji u uvjetima
ekonomske nestabilnosti i visoke nezaposlenosti rado odlaze u Irak. Oni tamo
zarađuju između 1500 i 3000 dolara, što je nekoliko puta više nego što mogu
zaraditi u svojim zemljama, no još uvijek manje nego Amerikanci, pa su
kompanijama privlačni kao zaposlenici.
Slučaj Blackwatera
potaknuo je i neke južnoameričke vlade da i one istraže poslovanje tamošnjih
kompanija i donesu zakone kojima bi se to poslovanje reguliralo, dok su
Ujedinjeni narodi osnovali Radnu skupinu o korištenju plaćenika, koja će se u budućnosti
podrobnije baviti privatnim sigurnosnim kompanijama.
Tena ERCEG