KANADA
RASPRE O ODCJEPLJENJU
Šest zemalja Europske Unije (još) nisu priznale neovisnost
Kosova, bojeći se da bi taj presedan mogao dodatno potaknuti već postojeći
separatizam njihovih manjinskih skupina. Te zemlje su Španjolska, zabrinuta
zbog separatizma Baska i Katalonaca, među grčkim i turskim Cipranima podijeljeni
otok Cipar, Rumunjska, čija se vlada pribojava reakcije tamošnjih Mađara
nastanjenih u istočnoj Transilvaniji, Bugarska, čijoj turskoj manjini bugarskim
ustavom nije priznato niti postojanje, Grčka, čiji tračanski Turci još uvijek
brinu tamošnju vladu, te Slovačka, koja se pribojava zahtjeva svoje desetpostotne
mađarske manjine.
No, kosovska priča prelila se i preko granica Europe, došavši
i do Kanade, u kojoj su ovih dana novine pune rasprava o odcjepljenju pokrajine
Quebec. Tamošnje stranke Parti Québécois i Bloc Québécois, te njihovi birači
smatraju da svaka objava neovisnosti bilo gdje, za kojom bi uslijedilo
međunarodno priznanje, predstavlja presedan za iniciranje unilateralnog
odcjepljenja glasanjem parlamenta Quebeca. No, kako tumače tamošnji
analitičari, kanadska vlast još je prije deset godina onemogućila zakonsko
odcjepljenje frankofone pokrajine, sudskom odlukom koja se kasnije pokazala
bitnom i za odcjepljenje Crne Gore.
Kanadska je vlada nakon dva referenduma, jednog 1980-ih i
drugog sredinom 1990-ih, na kojemu su se građani Quebeca negativno izrazili o
osamostaljivanju, od kanadskog Vrhovnog suda zatražila da ocijeni legalnost
odcjepljenja u slučaju unilateralne objave neovisnosti ili, pak, prolaska te
ideje na referendumu. Godine 1998. Vrhovni sud odlučio je da, prema
međunarodnom pravu, svaki narod ima pravo na odcjepljenje, ali samo ukoliko se
tim narodom upravlja kao dijelom kolonijalnih carstva, ukoliko je narod podčinjen
ili eksploatiran, ili mu se odriču politička prava. U protivnom, "narod"
može raditi na svojoj neovisnosti, no vlada koja predstavlja ukupno stanovništvo
ima pravo na očuvanje cjelokupnog teritorija. Budući da stanovnici Quebeca nisu
niti potlačeni, niti dio kolonijalnog carstva, niti im se odriču politička
prava, vlada Quebeca nema pravo na samostalno odcjepljenje. Vrhovni sud odlučio
je i da se eventualno odcjepljenje može dogoditi samo u skladu s kanadskim
ustavnim zakonodavstvom i nakon održavanja referenduma, a kao rezultat toga
2000. godine tamošnji parlament donio je i takozvani Clarity Act, zakon koji
definira uvjete za pregovore o neovisnosti.
Šest godina kasnije, republika Crna Gora odlučila je održati
referendum o odcjepljenju od Srbije, a Europska Unija preduvjete za njezino
odcjepljenje odredila je upravo na temelju spomenutih kanadskih sudskih odluka,
ali i činjenice da joj je jugoslavenski ustav kao republici odcjepljenje i jamčio.
Stoga je kanadska vlada, barem što se zakonskih osnova tiče, mirna kada je u
pitanju eventualno odcjepljenje Quebeca, ali i kada je u pitanju priznanje
kosovske neovisnosti, budući da su, prema općeprihvaćenom mišljenju koje Kosovo
i čini "posebnim slučajem", njegovi stanovnici bili potlačeni od
strane Srbije koja im je branila konzumiranje njihovih političkih prava.
VELIKA BRITANIJA
BLAMAŽA ZBOG PRINCA
Blamaža na koju su britanski mediji dobrovoljno pristali kako
bi mlađahnom princu Harryju omogućili da "ostvari svoje snove"
na afganistanskom ratištu, a sebi naknadnu "ekskluzivu" o njegovim
dogodovštinama i avanturama, pokrenula je u Velikoj Britaniji diskusiju o
vjerodostojnosti medija, ali i lavinu smiješnih opravdanja tih istih medija o
tome zašto su pristali na autocenzuru.
Nešto o tome da je princ Harry u Afganistanu prvi je
provalio australski web site New Idea, nakon čega je njemački tabloid Bild
objavio glasine o tome, da bi cijela stvar "pukla" nakon objave priče
na američkom portalu Drugde Report. Kada je stvar dospjela u javnost,
britanski mediji pohrlili su objaviti snimke i priče koje su snimali mjesecima,
a nedugo zatim saznalo se i da je embargo dogovoren još sredinom prošle godine,
kada su urednici britanskih medija pristali na ponudu vojnih zapovjednika da
šute o Harryjevom odlasku u Afganistan kako "njega i njegove kolege
ne bi dodatno ugrozili", a zauzvrat će svi oni, nakon Harryjevog povratka,
o njemu moći izvještavati bez uplitanja kraljevske obitelji i vojnih
zapovjednika. Britansko Udruženje urednika pristalo je pobrinuti se da blokada
što duže potraje, što se i dogodilo, pa je prošlo iznenađujuće dugih deset tjedana
prije nego što su neovisni mediji javili o guštima koje Harry proživljava
u afganistanskoj pokrajini Helmand.
Nakon saznanja da su, pod egidom zaštite prinčeve sigurnosti,
britanski mediji redom pristali na ulogu propagandista ministarstva obrane,
koje je u Harryjevom boravku u Afganistanu namirisalo dobar način za
popularizaciju tamošnjeg rata, svi su oni redom krenuli iznositi nemušta opravdanja
svojih postupaka, pa su tako iz BBC-ja javili da su "medijska embarga
rijetka, ali ipak ne jedinstvena pojava", dok su u Guardianu
napisali da je autocenzura za cilj imala olakšati princu koji se
"očajnički želio pridružiti kolegama na prvoj crti", vojnim
zapovjednicima koji su htjeli da on "ode u rat kao i svaki drugi mladi
vojnik", te kraljevskoj obitelji koja je također htjela da on
"ostvari svoje ambicije". Iz Reutersa su, pak, javili da su na
embargo pristali jer se to "i inače događa", kao na primjer uoči
napada na Irak 2003. godine, a iz Daily Telegrapha da se "nije
radilo o varanju čitatelja", već sasvim suprotno, budući da bi oni naknadno
dobili još "bolji uvid u novu stranu princa Harryja zahvaljujući
nezabilježeno slobodnom pristupu" koji im je obećan. Najoriginalnije ponio
se, pak, dnevnik Independent, koji je također sudjelovao u blokadi, ali
priču nije objavio na naslovnici kad i svi drugi mediji, objavivši da te novine
"ne dijele fascinaciju svojih rivala svakim aspektom života kraljevske
obitelji".
Kritike su, pak, došle od strane televizije Channel 4, čiji
voditelj vijesti smatra da je cijela stvar naštetila vjerodostojnosti medija,
te televizije Sky TV, čiji su gosti u jednoj emisiji objasnili da uloga medija
nije da budu informativno krilo vojske.
Članovi britanske kraljevske obitelji inače tradicionalno
sudjeluju u raznoraznim ratovima, a ova medijska blokada prva je u Velikoj
Britaniji nakon 1936. godine, kada je zataškavana informacija da se tadašnji
kralj Edward VIII. spetljao s razvedenom Amerikankom Wallis Simpson,
zbog koje je i abdicirao.
DIZAJN
NEODOLJIVI iPod
Washingtonski Urban Institute proveo je neobično
istraživanje u kojemu u direktnu vezu dovodi "kulturnu ikonu" iPod i
nasilni kriminal u nekoliko zemalja svijeta, poput Sjedinjenih Država, Kanade i
Velike Britanije. Godine 2005., tvrdi se u ovoj studiji, u SAD-u je došlo do
porasta nasilnih zločina prvi put nakon više od deset godina, a iste te godine
zabilježen je i ogroman porast prodaje čuvene spravice za slušanje glazbe. To
se naročito odnosi na zločine koji se događaju u newyorškoj podzemnoj
željeznici, gdje je u prva tri mjeseca 2005. godine, u periodu buma prodaje
iPoda, došlo do 18-postotnog porasta prijestupa, ali kada se iz te računice
isključe krađe iPodova i mobilnih telefona – kriminal u newyorškoj podzemnoj
željeznici zapravo se smanjio za tri posto.
Vlasti Velike Britanije također vjeruju da je porast pljački
te iste godine, uključujući i 42-postotni porast kriminala u londonskoj
podzemnoj željeznici, povezan s masovnom pojavom iPoda, a autori ove studije
tvrde da su za sve krive njegove bijele slušalice koje su iznimno vidljive, a samim
tim i privlačne lopovima koji bi htjeli doći do te skupe sprave. Drugim
riječima, isti onaj dizajn koji je iPod i učinio slavnim i poželjnim tako se
ispostavio i ne naročito inteligentnim rješenjem, barem kada su u pitanju
krajnji konzumenti toga proizvoda, a autori navode i druge primjere dizajna
tako privlačnog da mu lopovi ne mogu odoljeti. Valovi zločina tako su pratili i
pojavu skupih Nike tenisica i North Face jakni, a slična sudbina
predviđa se i mobilnom telefonu Sidekick kompanije T-Mobile, koji u sebi
ima ugrađen MP3 player za slušanje glazbe, te Internet pretraživač.
GLOBALIZACIJA
"PROŽDRLJIVA"
SREDNJA KLASA
Rast srednje klase u siromašnim zemljama svakako nije nešto
što bi se trebalo smatrati lošom pojavom, no neka najnovija razmišljanja o toj
pojavi sugeriraju da bi masovni rast standarda siromašnih, pojava koja bi sama
po sebi trebala biti cilj svake nacionalne i globalne ekonomije, sa sobom mogao
donijeti i neke velike promjene koje neće biti lako kontrolirati.
Srednja klasa u siromašnim zemljama najbrže je rastući segment
globalnog stanovništva, a očekuje se da će do 2020. godine takvih građana biti
1,8 milijardi više nego danas, od čega 600 milijuna njih samo u Kini. Prema
procjenama Instituta Brookings, te će godine čak 52 posto svjetske
populacije pripadati upravo srednjoj klasi, a u siromašnim će se zemljama
udvostručiti vrlo brzo zahvaljujući kontinuiranom ekonomskom rastu.
Posljedice toga, međutim, već su se mogle osjetiti na porastu
cijena hrane, koji se, tvrde stručnjaci tog instituta, nije dogodio samo zbog
manje proizvodnje hrane i prenamjene žitarica u sirovine za proizvodnju goriva,
već i zbog toga što sve više ljudi sebi može priuštiti da više jede. Slična
stvar događa se i s nekim drugim proizvodima, ali i sirovinama poput metala i
fosilnih goriva, pri čemu se i rast cijene nafte također pripisuje dosad
nezabilježenom porastu potražnje uzrokovanim rastom srednje klase.
Srednja klasa sklona je i putovanjima, pa tako Svjetska turistička
organizacija predviđa da će, za razliku od današnjih 850 milijuna turista
godišnje, taj broj 2020. godine iznositi 1,6 milijardi, zbog čega će boravak u
čuvenim turističkim odredištima, poput Venecije i Pariza, postati skuplji.
Osim utjecaja na okoliš, stručnjaci predviđaju i neke druge
promjene, primjerice životnih navika pripadnika "starih" srednjih
klasa, onih zapadne Europe i sjeverne Amerike, koji će se morati odreći nekih
od tih navika, poput one da njihovi automobili uvijek imaju pristup bilo kojem
mjestu. Tu su i migracije, urbanizacija, potražnja za stanovima, zdravstvenom
zaštitom, obrazovanjem i političkom participacijom, pojave na koje svijet još
nije spreman, iako se one događaju sve brže.
TURSKA
REVIZIJA SVETIH
TEKSTOVA
Tursko vijeće za vjerska pitanja angažiralo je skupinu teologa
sa sveučilišta u Ankari kako bi proveli temeljitu reviziju hadisa, svetih
tekstova, odnosno "izvještaja" u kojima se opisuje javno i privatno
ponašanje proroka Muhameda. Ti tekstovi, koji čine izvor islamske tradicije,
služe kao vodič za interpretaciju Kurana i izvor su islamskog šerijatskog
zakona, a turska vlada sada je vodećim teolozima dala zadatak da ih revidiraju
i oslobode "kulturnog tereta" nakupljenog tijekom stoljeća
raznoraznih interpretacija kako bi oni postali, ne samo bliži originalnim izvorima
islama, već i usklađeniji s modernim stilom života u Turskoj.
Mediji i stručnjaci na zapadu taj poduhvat opisuju kao pojavu
sličnu kršćanskoj reformaciji u kojoj se revidiraju i mijenjaju sami teološki
temelji religije, a o čemu se radi primjerom je BBC-ju posvjedočio profesor Mehmet
Gormez, viši dužnosnik u turskom vijeću za vjerska pitanja, objasnivši
islamski običaj zabrane ženama da na duže od tri dana putuju bez dozvole muža.
Profesor Gormez objašnjava da ta zabrana nije vjerska, već
"sigurnosna", te da je ona nastala zbog toga što u prorokovo vrijeme
za žene nije bilo sigurno da putuju same. Tijekom vremena, međutim, ljudi su
ono što je trebala biti privremena mjera pretvorili u stalnu zabranu, unatoč
činjenici da u jednom drugom govoru, tvrdi Gormez, prorok govori kako
"žudi za danom kada će žena moći sama putovati daleko".
Upravo u hadisima, a ne u Kuranu, objašnjava i Mustafa
Akyol, kolumnist turskog dnevnika na engleskom jeziku Turkish Daily News,
zapisane su i neke od najokrutnijih mjera šerijata, poput kamenovanja
preljubnika, ubijanja nevjernika, zabrane umjetnosti i represije nad ženama, a,
osim nakratko u prvom stoljeću od pojave islama, muslimani su sve do modernih
vremena mjere zapisane u hadisima uzimali zdravo za gotovo. Sekularisti,
modernisti i fundamentalisti svi su na svoj način pokušali reinterpretirati
islam, no sadašnja nastojanja turske vlade prva je službena revizija hadisa,
koja, tvrdi Akyol, proizlazi iz potrebe društva, naročito sve brojnije
"islamske buržoazije", da uskladi svoju vlastitu modernost i
religioznost. Turski modernistički teolozi stoga tvrde da je Kuran
"racionalniji i liberalniji" od tradicije sadržane u hadisima, pa je
cilj ovog poduhvata ponovno otkriti i objasniti "originalni" duh
islama, rasterećen kulturnog nasljeđa. No, Akyol upozorava i da rezultat
ove revizije neće biti radikalna reforma, budući da je i sam predsjednik vijeća
naglasio da se ne radi o reformi, te da muslimani "nerado priznaju da s
njihovim božanskim izvorima nešto nije u redu". On, međutim, dodaje da je
muslimanima u Turskoj prihvatljiva teza da postoji problem s kulturnim nasljeđem,
pa je stoga revizija hadisa, naročito onih koji se koriste kao opravdanje za
podčinjavanje žena, ipak veliki korak turske vlade.
DEMOKRACIJA
NEPREVAZIĐENI
PARLAMENTARIZAM
Američki politolozi Steven Fish i Matthew Kroenig
proveli su istraživanje kojemu je cilj bio saznati kako snaga zakonodavnih
tijela utječe na otpornost demokracije u pojedinim državama, pa su tako i
empirijskim istraživanjem došli do zaključka da jaki parlament garantira i
žilaviju demokraciju. Na prvi pogled očigledna veza nije, međutim, u konkretnim
slučajevima uvijek tako jasna, pa Fish i Kroenig navode primjer
Kenije, afričke države u kojoj su se protesti opozicije i nasilje dogodili
upravo kao posljedica slabosti parlamenta. Tamošnja opozicija, naime, na
parlamentarnim izborima osvojila je dvostruko više mjesta od vladajuće stranke,
ali je ipak izašla na ulice kada je posumnjala da je ta stranka lažirala
predsjedničke izbore.
Razlog tome njihova je želja da u svojim rukama koncentriraju
i funkciju koja sa sobom donosi najviše moći, onu predsjedničku, jer slabi
parlament, ne samo u kenijskom slučaju, tvrde Fish i Kroenig, znači
da ta institucija, zbog svojih slabih zakonskih ovlasti, nije u stanju
kontrolirati izvršnu vlast, naročito kada se iste dočepaju autokratski vladari.
"U posljednjem desetljeću", tvrde autori, "najveći neprijatelji
demokracije su predsjednici", u što ih je, pak, uvjerilo istraživanje
provedeno u 158 država i među 700 eksperata. Snagu parlamenata autori su
mjerili faktorima kao što su utjecaj nad izvršnom vlašću, primjerice mogućnost
takozvanog impeachmenta, autonomija, primjerice ima li izvršna vlast
zakonsku mogućnost raspuštanja parlamenta, zadane ovlasti parlamenta, te
mogućnosti za realizaciju planova.
Fish i Kroenig, politolozi sa sveučilišta
Berkeley, odnosno Harvard, svojim su istraživanjem došli do zaključka da najjače
parlamente, a time i najotpornije demokracije, imaju Italija, Njemačka i,
neočekivano, Mongolija, koja je 1992. godine ustavom definirala snažan
parlament, i to u namjeri da Kini i Rusiji onemogući manipuliranje moćnim
predsjednikom. Na dnu njihove ljestvice našle su se, pak, Burma i Somalija, a
njihova zemlja, Sjedinjene Države, tek je na 40. mjestu, i to najvećim dijelom
zbog predsjedničke ovlasti ulaganja veta na zakone koje donosi Kongres.
Parlamentarnom demokracijom oduševljeni američki politolozi tvrde i da su takve
države otpornije na pojavu građanskog rata i sklonije ekonomskom prosperitetu,
no manjkavostima takvog političkog uređenja ovom se prilikom nisu bavili, kao
ni talijanskom "anomalijom" premijera-tajkuna Silvija Berlusconija.
Tena ERCEG