Film



reklama





NAVIGACIJA






Informbiro

Osoba tjedna

Kolumne

Teme

Interviewi

Tri x tri

Picaškandal

International

Feral Tromblon

Oswald

Greatest Shits


Kultivator

Glazba

Knjige

Film

Guštaonica

Virtual Tribune

Pisma










Stranica obnovljena:
25. ožujka, 2004.

01 / Film
Dragan JURAK: FILM
25. ožujka, 2004.

"ROCK'N'ROLL ŠKOLA" RICHARDA LINKLATERA

TUPAVA GITARA

Scenarist Mike White ("Good Girl") nije rockerski tip. No kad se doselio u zgradu u kojoj mu je prvi susjed bio Jack Black, White je dobio ideju za rock'n'roll film. Susjed White često je znao zateći susjeda Blacka kako gol trči hodnicima, ili kako skače po krevetu svirajući nevidljivu gitaru uz glazbu odvrnutu do maksimuma, pa je White napisao scenarij u kojem će Black i na filmu svirati nevidljive gitare, bacati se na koljena, i jurcati po hodnicima. White je sebi dao ulogu susjeda, a Black je dobio ulogu školskog učitelja koji od jednog razreda "petaša" sastavlja opaki, hard rock – kick ass, band. I tako je Jack Black od jurcanja po hodnicima dojurcao do školskih hodnika elitne škole u kojoj svi starci voze volvo, a svi klinci znaju svirati gitare i lupati po bubnjevima...

U tom trenutku projekt "R'n'R škole" zvučao je kao najbolji r'n'r film u nastajanju. Još kada se Black&Whiteu umjesto Stephena Frearsa, uglednog ali malo autorski neodređenog redatelja, pridružio Richard Linklater, autor ozbiljnih i žestokih tinejdžerskih filmova ("Munjeni i zbunjeni", "SubUrbia") mora da se svima ježila koža kako će to biti dobar film... Istina, na kraju nitko nije popušio lovu. Na uloženih 20 milijuna dolara "Rock'n'roll škola" zaradila je 80 milijuna. No sumnjam da se danas još ikome ježi koža od toga kako je film dobar.

Pretili, energični i uvijek malo oznojeni Jack Black komičarski je parni valjak; pojava iz kategorije pokojnog Johna Belushia. No niti mu je susjed White dao pravi scenarij, niti je Linklater ovo shvatio kao autorski projekt. Umjesto Jack Blackove rock'n'roll mise za desetogodišnjake, 90-minutnog one-man-showa onog poludjelog prodavača iz "Dućana snova" - "R'n'R škola" je ispala kao tupava tinejdžerska komedijica: bliža petogodišnjacima koji se pale na Rafu negoli desetogodišnjacima koji se pale na Angusa Younga.

________________________________

KAZALIŠTE

PREMIJERA U GAVELLI: TIRZA, TEKST, REŽIJA I SCENOGRAFIJA DAMIR ZLATAR FREY

CRNI KABARET

Tirza je komad o uobičajeno nesretnim ljudima, onima koji nisu u stanju voljeti i koji su bolesni od svoje nesreće, kakvih od Rige do Splita i od Odese do Samobora ima koliko hoćete


Seoski mesar Alojz Križman koji je obljubio lokalnu curu Tirzu zatučen je sjekirom u šumi, susjedi su vidjeli zločin i svatko od njih, naravno, ima svoju verziju zlog događaja. Što je od svega istina? Ovaj rašomonski zaplet površinski je lajtmotiv za predstavu Tirza, prema tekstu, scenografiji i u režiji Damira Zlatara Freya, premijerno odigranoj u kazalištu Gavella.

Kada se radi o režijama ovog hrvatskog Slovenca poznatog u ovim krajevima po predstavama Događaj u mjestu Gogi, Sluškinje i Božanska glad, u dubljim slojevima čuju se zvukovi podzemnih bića, podsvijesti i zaumnih sila, izvedbe često sliče pucanju dalekovoda u noći, pa je tako i Tirza komad o uobičajeno nesretnim ljudima, onima koji nisu u stanju voljeti i koji su bolesni od svoje nesreće, kakvih od Rige do Splita i od Odese do Samobora ima koliko hoćete. Konvencije, moral i dobro ponašanje kod takvih su ljudi tek tanka opna koja samo što ne prsne pred navalom iznutra; njihovih frustracija, tajnih želja i tihog, konstantnog očaja. Svatko od njih, pritisnut vlastitim demonima, zločin je vidio potpuno različito, iskreno uvjeren da je u pravu. Ali tko može biti sudac tim ljudima? Mi, drugi ljudi ili objektivno mišljenje? Pogled, na primjer, na zastrašujuće hrvatske međuljudske odnose srozava naše povjerenje u objektivno mišljenje u prah i pepeo.

Dvoje ljudi prepustilo se svojim strastima, ostali solidarno popločavaju stazu prema njihovoj tragediji. Tirza govori, kako kaže sam Frey, o sukobu "nagona i prava" i ne želi zastupati niti jednu od sukobljenih strana već s onu stranu pameti nudi liriku koja lebdi nad scenom unesrećenih, zlih i zaklanih. Svatko od likova koji je vidio zločin isporučuje svoju malu košaricu mržnje, trauma i ogorčenja, no što je na sceni više zla i broj je karanfila sve veći. U furioznom ritmu, ledenoj atmosferi i uz odličnu glazbu Hrvoja Crnića Boxera Tirza ostavlja pitanja otvorenim do bezobraznih razmjera jer se takvim postupkom subjektivizacije istine jednako mogu oslikati dileme oko Haaškog tribunala kao i slučaja Čučić. Što se zaista dogodilo? Frey, koji se cijeli život bavi pitanjima pojedinaca nespravnih za problem okoline sugerira nam da možda vrijedi razmisliti o tome da se život isprazni od stavova i ispuni ako ne baš ljubavlju onda barem kreacijom i dobrotom jer stavovi, kao što znamo, ne donose ništa dobro već svatko sa svojim osjećanjem pravde odlazi u grob: tko sa sigurnošću može reći što je danas istina u Kosovskoj Mitrovici ili uzduž izraelskog obrambenog zida? Freyevi junaci traže istinu između neba i zemlje, u nemogućnosti da se oslone ni na Boga ni na čovjeka. Frey je uvjeren da smo na ovaj svijet došli radi kreacije, stvaranja i promjene pa nam nudi jedan ležerniji odnos prema stvarnosti u kojem ima više mogućnosti i slobode a manje tvrdih uvjerenja. Glumci Tirze Sreten Mokrović, Jelena Miholjević, Jelena Veljača, Janko Rakoš, Kostadinka Velkovska, Daria Lorenci, Barbara Nola, Ankica Dobrić, Mladen Vasari i Jelena Lopatić, prevalivši dug put do sebe samih, hrabro su i zrelo, timski uigrano i nadahnuto, odigrali ovu fizički iscrpljujuću i misaono zahtjevnu predstavu. Stoga Tirza traži i drugačijeg gledaoca; otvorenog za metafizički jezik i za mogućnost vlastite promjene.

Zato je, na kraju, ova predstava daleko i od ustaljenog kazališnog žanra. Tirza je crni cabaret uvrnutiji od Monty Pythona, groteska zaista slična malograđanskoj opereti s koje je oderana koža. Tirza je pjesnička oda humanijem bivstvu koje vibrira na rubu noža. Ali zar tako nije i u stvarnom životu?

Bojan MUNJIN

________________________________
Copyright © 1993 - 2022. Feral Tribune. All rights reserved.


NASLOVNICA