Glazba



reklama





NAVIGACIJA






Informbiro

Osoba tjedna

Kolumne

Teme

Interviewi

Tri x tri

Picaškandal

International

Feral Tromblon

Oswald

Greatest Shits


Kultivator

Glazba


Film

Guštaonica

Virtual Tribune

Pisma










Stranica obnovljena:
2. rujna, 2004.

01 / Glazba
Tamara VISKOVIĆ: GLAZBA
2. rujna, 2004.

BJÖRK: "MEDÚLLA" (ONE LITTLE INDIAN)

S RUBA ISKUSTVA

Teško je naći osobu koja tako suvereno kontrolira vlastiti rad kao Björk, osobu sposobnu svojeručno komponirati, aranžirati, odsvirati, programirati i producirati vrhunski materijal te simultano graditi čvrst umjetnički i komercijalni status. Taj joj status danas omogućuje da radi manje-više što god joj cvrcne na um, pa ako poželi živu ritam mašinu, dva profesionalna zbora, čovjeka-trubu, Inuitsku domorotkinju i Roberta Wyatta povrh toga, dobije ih, i ne samo da ih dobije nego i zna što želi od njih. U ovome slučaju, želi introspektivnu, slojevitu muziku komponiranu gotovo isključivo od varijanti ljudskog glasa.

"Medúlla" bi, da nije nešto malo klavirsko-ritmičkih dodataka, bio potpuno a capella album, makar, ukoliko unaprijed niste upoznati s tom činjenicom, fluidne biste melodije i bogato teksturirane ritmove lako pripisali nekoj futurističkoj studijskoj spravi. Rahzel, poznat i kao Human Beatbox, “proizveo” je ritmove, a dug popis vokalista, od etno do klasičnih, osigurao je široku paletu pjevanja, šaptanja, hučanja, štektanja i inih glasanja s ruba ljudskog iskustva, od kojih je Björk sastavila 14 kompozicija. Njihova su izvorišta heterogena - "Vokuro" je rad islandskog klasičnog kompozitora Jorunna Vidara, "Oceania" je skladana za Olimpijadu u Ateni, "Who Is It" je pop-pjesma u klasi njenih najvećih hitova, "Oll Birtan" zvuči poput napada paranoje u labirintu ogledala - ali sve su smjesta prepoznatljive kao dio njezina opusa.

Album u nekoliko navrata pogubi končiće i postaje kakofoničan, ali u cjelini je lijep i iznenađujuće pristupačan. Načini postizanja dinamike pjesme su tema za sebe – od razmjerno konvencionalnih “beat i bass” tehnika, do krhotina dislociranih samoglasnika koji uspostavljaju puls kompozicije. Na 12 su ih lokacija širom svijeta uz Björk programirali Jake Davies, Valgeir Sigudsson (Mum), Olivier Alary (Ensemble) i duo Matmos. Sa sedmim albumom Björk nastavlja sve smjelije ekskurzije preko granica teritorija pop-pjesme, istovremeno se približavajući samom izvorištu glazbe kao vida izražavanja i umjetnosti.

________________________________

________________________________
Copyright © 1993 - 2024. Feral Tribune. All rights reserved.


NASLOVNICA